name | autoweek.cz

Evropy se svolávací akce Tesly netýká

Evropy se svolávací akce Tesly netýká

16.12.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Tesla svolává téměř všechna vozidla prodaná v USA aby opravila monitorování řidiče při využití systému Autopilot. Svolávání více než 2 milionů vozidel Tesla kvůli bezpečnostním problémům se netýká vozů prodávaných v Evropě, protože evropské funkce systému Autopilot se liší.

Nizozemský úřad pro vozidla RDW, který vydává všeobecné schválení pro vozy Tesla platící i pro ostatní trhy EU, uvedl, že navzdory rozsáhlé svolávací akci v USA neplánuje svolání vozů Tesla v Evropě kvůli obavám o asistenční systémy řidiče Autopilot. RDW popsal rozdíly mezi funkcemi systému Autopilot, které jsou dostupné na evropském a americkém trhu.

 

Tesla byla donucena vyhlásit svolávací akci týkající se více než 2 milionů vozidel dodaných v USA poté, co Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu NHTSA zjistil, že automobilka neučinila dost aby zabránila zneužití asistenčního systému Autopilot. Svolávací akce se týká modelů Y, S, 3 a X vyrobených od 5. října 2012 do 7. prosince letošního roku.

 

Vozy Tesla jsou v USA i Evropě klasifikovány jako vozy s úrovní 2 neboli s „částečnou automatizací řízení“ na pětibodové stupnici. Úroveň 2 znamená, že řidič musí mít ruce na volantu a plně se soustředit na provoz. Mezi USA a EU existují rozdíly v tom, co je pro asistenci na úrovni 2 povoleno například v monitorování činnosti řidiče a upozornění, když je systém použit neoprávněně. Funkce řízení Tesly v Evropě jsou podle RDW testovány podle standardů OSN, nikoli podle pravidel USA.

 

Svolávací akce v USA je výsledkem mnoho let dlouhého vyšetřování závad Národním úřadem pro bezpečnost silničního provozu. Mluvčí NHTSA uvedl, že vyšetřování zjistilo, že prostředky Tesly pro udržení pozornosti řidičů byly nedostatečné a mohou vést k „předvídatelnému zneužití.“ Konkrétně zjistilo, že konstrukce systému Autopilot od Tesly nemůže zajistit dostatečnou pozornost řidiče.

 

Tesla uvedla, že v USA plánuje aktualizovat software o další ovládací prvky a výstrahy, aby zajistila, že řidiči budou věnovat pozornost při používání funkcí podpory řízení. Svolávací akce v USA je letos už druhou, která se týká systémů automatizovaného řízení Tesla. Ty se dostaly do centra pozornosti po stovkách nehod, z nichž některé měly za následek i úmrtí.

 

Generální ředitel Elon Musk roky tvrdil, že automobilka se blíží tomu, aby nabídla plně autonomní řízení a funkce Autopilot je v podstatě beta verze. Autopilot je součástí standardní výbavy každé nové Tesly. Pomocí kamer přizpůsobuje rychlost vozidla okolnímu provozu a pomáhá řidičům s řízením v jasně vyznačených jízdních pruzích.

 

Autopilot zahrnuje funkce nazvané Autosteer a Traffic Aware Cruise Control. Aktualizace softwaru omezí možnosti použití systému Autosteer: „Pokud se řidič pokusí zapnout automatické řízení když nejsou splněny podmínky pro zapojení, funkce upozorní řidiče, že není k dispozici, prostřednictvím vizuálních a zvukových výstrah a automatické řízení se nezapojí.“

 

NHTSA vyslala své vyšetřovatele k 35 nehodám Tesly od roku 2016, u nichž měla podezření, že vozidla jezdila v autonomním režimu. Nejméně 17 lidí bylo při těchto nehodách zabito. Vyšetřování je součástí většího šetření NHTSA několika případů, kdy vůz Tesla ovládaný pomocí Autopilotu narazil do záchranných vozidel. Ve svém prohlášení NHTSA uvedla, že vyšetřování zůstává otevřené, „protože sledujeme účinnost nápravných opatření společnosti Tesla a nadále spolupracujeme s automobilkou, abychom zajistili nejvyšší úroveň bezpečnosti.“

 

Autopilot může řídit, zrychlovat a brzdit automaticky ve svém jízdním pruhu, ale je to asistenční systém a navzdory svému názvu nemůže řídit sám. Nezávislé testy prokázaly, že monitorovací systém Tesly lze snadno oklamat. V květnu ministr dopravy Pete Buttigieg, jehož oddělení zahrnuje NHTSA, řekl, že Tesla by neměla nazývat systém Autopilot, protože neumí sám řídit. Zastánci automobilové bezpečnosti již léta volají po silnější regulaci systému sledování řidiče, který by zajistil, že řidič bude mít ruce na volantu a dával pozor.

 

Philip Koopman, profesor elektrotechniky a počítačového inženýrství na Carnegie Mellon University, který studuje bezpečnost autonomních vozidel, nazval aktualizaci softwaru kompromisem a zklamáním, protože nevyřeší problém, že starší vozy nemají odpovídající hardware pro monitorování řidičů. Koopman a Michael Brooks, výkonní ředitelé neziskového Centra pro bezpečnost automobilů, tvrdí, že náraz do záchranných vozidel je bezpečnostní závada, která se tím neřeší. „Nepátrá se po příčinách toho, čeho se vyšetřování týká a neodpovídá to na otázku, proč Tesly s Autopilotem nedetekují a nereagují na záchranná vozidla,“ řekl Brooks. Koopman dodal, že NHTSA se zjevně rozhodlo, že softwarová změna je to nejlepší, co může získat, a výhody nyní převažují nad náklady za další rok strávený spory s Teslou.