name | autoweek.cz
Hodný, zlý a zvrat u Tesly
28.10.2025 | Aktuality
Aktuality z automobilového průmyslu agentury Reuters tentokrát z Motownu od korespondenta z USA Abhirupa Roye o problému Tesly se ziskem, jak GM zrychluje, zatímco Ford čelí kritice, a o Trumpově obchodování v Asii.
Tohle jste už dlouho neslyšeli! Ačkoli sídlím v mlhavém San Franciscu, odkud dekóduji rychle se vyvíjející svět elektromobilů, právě jsem přistál v Detroitu. Jsem tady na konferenci Reuters Automotive USA 2025 abych získal jasnější představu o zvratech, obratech a překážkách, kterým čelí americký automobilový průmysl. Vypadá to, že to bude intenzivních pár dní. Na pódiu se k nám připojí vrcholní manažeři velkých automobilek a dodavatelů včetně Volkswagenu, Rivianu, Stellantisu a Lucidu aby diskutovali o všem - od softwarově řízených inovací a inteligentní výroby až po budování odolného dodavatelského řetězce pro zítřek.
Je toho spousta k řešení. Průmysl elektromobilů v USA se připravuje na zpomalení poptávky po silném prodeji v minulém čtvrtletí, kdy se kupující předháněli v uplatňování již prošlých daňových úlev. K tomuto problému se přidává i to, že právě v době, kdy několik výrobců elektromobilů plánuje uvést na trh dostupnější vozidla, hrozí nedostatek čipů a vzácných zemin, který uvrhne dodavatelské řetězce do chaosu.
Propad zisku Tesly podkopává rekordní tržby
Při zveřejnění výsledků Tesly za třetí čtvrtletí byli investoři, analytici i fanoušci nadšeni z rekordních tržeb po nejvyšším čtvrtletním prodejním výsledku, protože kupující elektromobilů v USA spěchali s uplatňováním klíčových daňových úlev, než na konci září vypršely.
Ukázalo se však, že tržby nebyly jediným číslem, které rostlo. Také vzrostly náklady, protože vyšší cla, zavedená Trumpovou administrativou, znamenaly, že Tesla musela platit víc za dovážené díly. To spolu se zvýšenými výdaji za výzkum a klesajícími příjmy z lukrativních regulačních úvěrů vedlo k 37% propadu hospodářského výsledku Tesly.
Při konferenčním hovoru se nemluvilo o tom, jak Tesla plánuje zvýšit výrobu levnějších a zjednodušených variant Modelu Y a Modelu 3, které Tesla tento měsíc uvedla na trh, aby bojovala s poklesem poptávky. Na oblíbenou otázku investorů ohledně plánů na nové modely automobilů Travis Axelrod, vedoucí oddělení pro vztahy s investory společnosti, řekl: „Toto není vhodné místo k projednání této otázky, takže to budeme muset vynechat.“
Co se z konferenčního hovoru dostalo na veřejnost? Představenstvo Tesly navrhlo Muskovi platový balíček ve výši 1 bilionu dolarů. On a překvapivě i finanční ředitel Tesly Vaibhav Taneja strávili značný čas vysvětlováním, proč by akcionáři měli příští měsíc hlasovat pro tento kompenzační plán. Musk trval na tom, že nejde o peníze, ale jde o kontrolu hlasování. „Ve zkratce, jde o tohle. Jako bych se necítil dobře při budování robotické armády, pokud nemám silný vliv,“ řekl s odkazem na humanoidní roboty Optimus od Tesly. Předsedkyně Tesly Robyn Denholmová v pondělí v dopise akcionářům varovala, že Musk by mohl odejít z funkce generálního ředitele, pokud by balíček nebyl schválen.
Tesla podle Muska postaví začátkem příštího roku výrobní linku pro 1 milion kusů robotů Optimus a do konce roku začne roboty vyrábět. Musk také udržoval nadšení pro robotická taxi s tím, že očekává, že Modely Y s verzí softwaru Tesly pro plně autonomní řízení (FSD) budou do konce letošního roku fungovat v osmi až deseti metropolitních oblastech. Pro kontext: Musk v červenci investorům řekl, že „robotická taxi budou do konce roku obsluhovat polovinu populace USA.“
Americký regulátor bezpečnosti silničního provozu si tím tak jistý není. NHTSA, která již prověřuje 2,9 milionu vozů Tesla vybavených systémem FSD, po zprávách o porušeních bezpečnosti silničního provozu a nehodách uvedla, že hledá informace o novém režimu s názvem „Mad Max“, který funguje při vyšší rychlosti než jiné verze.
„Děkujeme, pane prezidente!“ říkají GM a Ford
Investoři GM a Fordu měli v minulém týdnu důvod k jásotu, protože oba velcí detroitští giganti zaznamenali zlom hned na dvou frontách: závratná cla na dovážené díly a tlak na utrácení miliard za přechod k elektromobilům. Očekává se, že Trumpovo zrušení daňových úlev a stažení dalších politických opatření určených na podporu zavádění elektromobilů omezí poptávku, což znamená, že tradiční výrobci automobilů se, alespoň prozatím, mohou vrátit k výrobě svých ziskových „polykačů benzinu“. A aby kompenzoval náklady na cla, Trump také schválil nařízení o rozšíření úlev na výrobu automobilů a motorů v USA, což společnostem umožňuje získat úlevu ve výši 3,75 % doporučené maloobchodní ceny vozidel montovaných v USA do roku 2030.
Obě společnosti Trumpa zmínily. GM zvýšila svůj výhled zisku pro tento rok. Ford by to také udělal, ale musel místo toho snížit svůj výhled, protože se očekává, že požár u klíčového dodavatele hliníku poškodí produkci a letos ho bude stát 1,5 až 2 miliardy dolarů.
Zisk za třetí čtvrtletí na druhé straně oceánu byl smíšený. Porsche se propadlo do provozní ztráty, což zdůrazňuje problémy, jimž německý výrobce sportovních vozů čelí v době, kdy zuří cenová válka s Čínou a americká cla si vybírají svou daň. Volvo Cars mezitím vykazuje známky obratu. Šest měsíců agresivního snižování nákladů pod vedením generálního ředitele Hakana Samuelssona, který byl letos znovu přijat do funkce, přináší výsledky rychleji, než se očekávalo. Společnost překonala prognózy zisku a poslala akcie vzhůru až o 40 %. Také Renault překonal očekávání, čemuž pomohly populární nové modely, jako je Dacia Bigster.
Vlna obchodních dohod, možná i hodně velká
Vysocí představitelé USA a Číny projednali rámec obchodní dohody před setkáním prezidentů Donalda Trumpa a Si Ťin-pchinga. Investoři jásali nad vyhlídkou pozastavení amerických cel a čínských omezení dovozu vzácných zemin, což v pondělí vystřelilo index S&P 500 vzhůru.
Napětí mezi dvěma největšími ekonomikami světa převrátilo automobilový průmysl naruby rostoucími náklady a narušením dodavatelských řetězců, takže příměří přinese velkou úlevu. Někteří si ale šampaňské ještě neotvírají – minulost je naučila, že dokud není vše hotové, není hotovo nic.
Ať tak či onak, Trump podepsal řadu obchodních a klíčových dohod o nerostných surovinách v Asii, nejnovější v Japonsku s premiérkou Sanae Takaichi s cílem snížit závislost na Číně, která má dominantní postavení v oblasti materiálů nezbytných pro vše - od chytrých telefonů po auta.
Rychlá kola
Rivian propouští 600 zaměstnanců, protože poptávka po elektromobilech po vypršení daňových úlev v USA klesá. Startup, známý svými SUV R1S a pickupy R1T, souhlasil se zaplacením 250 milionů dolarů na urovnání žaloby za podvod s IPO, protože se zaměřuje na uvedení menšího a cenově dostupnějšího SUV R2 v příštím roce.
Bosch se připravuje na propuštění některých zaměstnanců a hledá alternativy, protože spor mezi Čínou a Nizozemskem ohledně nizozemského výrobce čipů Nexperia narušil dodávky pro německého dodavatele autodílů.
Aliance pro automobilové inovace, skupina zastupující téměř všechny hlavní výrobce automobilů, naléhala na Trumpa, aby nezaváděl cla na tovární roboty a stroje.
Napadení společnosti Jaguar Land Rover, vlastněné indickou společností Tata Motors, stálo britskou ekonomiku 1,9 miliardy liber (2,55 miliardy dolarů) a ovlivnilo přes 5000 organizací. Uvádí to nezávislý orgán pro kybernetickou bezpečnost.
Foto: whitehouse.gov, Tesla a GM
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz
