name | autoweek.cz

Exkluzivní rozhovor se Stellou Li

Exkluzivní rozhovor se Stellou Li

07.06.2025 | Vladimír Rybecký | Aktuality

S kolegy z organizace AutoBest jsme měli možnost mluvit s vicepresidentkou společnosti BYD Stellou Li, která má na starosti expanzi čínské automobilky na evropské trhy. Setkání byl přítomen i její poradce Alfredo Altavilla.

Váš předseda byl nedávno v Evropě a oznámil, že se rozhodl otevřít nové ústředí v Maďarsku jako projev důvěry v Evropu. Jaké jsou vaše plány a strategie pro Evropu?

Stella Li: „Náš plán pro Evropu vychází z toho, že zde chceme být jedním z hlavních hráčů. Najímáme tu nejlepší odborníky z automobilového průmyslu. Budeme budovat velmi silné místní týmy, například když otevíráme naše zastoupení v Rumunsku a v České republice. Oficiálně jsme oznámili vybudování centra výzkumu a vývoje v Maďarsku, protože tam máme výrobu. Takže BYD investuje do toho, abychom se stali evropským výrobcem automobilů. BYD je společnost s dlouhodobou vizí. Proto jsme se zavázali investovat v Evropě a do konce letošního roku zde spustíme výrobu.“

 

Na kolika trzích v Evropě? chcete být přítomni do konce roku?

Stella Li: „Ach, v Evropě chceme být v každé zemi, opravdu v každé.“

 

Atto 2 jste před pár měsíci označovali za klíčový model, který má dobýt svět. Dolphin Surf je nyní zjevně v pozici, kdy se stane klíčovým modelem v Evropě. Jaká je tedy vaše strategie pro Evropu ohledně modelů?

Stella Li: „Myslím, že Dolphin Surf se spolu s Atto 2 - protože jeden je malý hatchback a druhý je malé SUV - skutečně zařadí mezi nejprodávanější modely s velkým objemem prodeje. Takže to jsou pro nás dva velmi důležité modely.“

 

A tyto dva modely se začnou vyrábět v Maďarsku?

Stella Li: „Ano, vaše úvaha je správná, protože je chceme vyrábět v blízkosti místa prodeje.“

 

Myslíte, že BYD může uspět s kombinací elektrického pohonu a vysoce pokročilé plug-in hybridní technologie DMi? V Evropě ne všichni souhlasí s tím, že plně elektrická auta jsou budoucností.

Stella Li: „Ano, věříme, že tomu tak bude i nadále, a tak budeme mít větší šanci. V Itálii je například penetrace elektromobilů menší než 10 %. To znamená, že 90 % zákazníků má obavy, protože zde není potřebná nabíjecí infrastruktura. Itálie je velká země a ze severu na jih je dlouhá cesta. Takže lidé mají stále obavy z řízení elektromobilu. Proto jim BYD nabídne systém DMi. Myslím, že BYD přináší řešení, které skutečně pomůže průmyslu, protože pomůže vybudovat důvěru pro přechod k elektrické mobilitě, která bude přínosem pro naše životní prostředí a proto jí patří budoucnost.“

 

Jaký podíl představuje DMi z vašeho celkového prodeje?

Stella Li: „Téměř 65 % v Itálii a ve Španělsku je to totéž. Také Španělsko je velká země a není tam nabíjecí infrastruktura. S touto strategií se podíl elektromobilů rozběhne, protože 80 % až 90 % cest bude jako s elektromobilem. Naše strategie je jiná než u jiných výrobců - dojezd s elektrickým pohonem je 80 až 120 km a v blízké budoucnu to může být 200 km. S tím budou lidé naše auto při každodenních jízdách vnímat, jako by to byl elektromobil. Přitom mají svobodu kdykoli chtějí jet na dlouhou vzdálenost a nemusí měnit auto. Prostě jedou svým autem a mohou ujet i dlouhou vzdálenost. Ale velký rozdíl je v tom, že spotřeba paliva je mnohem nižší než u auta se spalovacím motorem. Cena je téměř podobná jako u auta se spalovacím motorem, ale zároveň vám poskytuje veškerou svobodu a úsporu nákladů. Takže tohle mění pravidla hry.“

 

Plug-in hybridní pohon ale nemá v Evropě dobrou pověst kvůli minulosti. Jak lidem vysvětlíte, že je váš systém mnohem lepší a pro ně opravdu velmi užitečný?

Stella Li: „To je dobrá otázka. Proto náš systém nenazýváme plug-in hybrid, ale DMi, tedy duální inteligentní systém. S naším systémem můžete při plném nabití ujet 80–120 km. Až pak, když je akumulátor vybitý, přejdete na hybridní systém. Tento hybridní systém funguje nezávisle, ale zároveň koordinuje svou činnost paralelně. To je unikátní technologie. Proto tomu neříkáme PHEV. Lidé chtějí vyzkoušet elektromobil, ale dosud neměli řešení. Teď ho tedy mají.“

 

Alfredo Altavilla: „Existovaly dva důvody, proč plug-in hybridy v Evropě nebyly moc populární. Prvním důvodem byl velmi krátký dojezd na elektřinu a druhým bylo, že když je akumulátor vybitý, spotřeba paliva vozu je velmi vysoká, protože spalovací motor nese zátěž akumulátoru. Náš nový motor 1.5 Turbo, který je v systému DMi, je z termodynamického hlediska nejúčinnější ze všech motorů této velikosti v Evropě. To je důvod, proč celkový dojezd vozu dosahuje až 1200 kilometrů. To je obrovský rozdíl ve srovnání s jakýmkoli jiným plug-in hybridem dostupným v Evropě. A to je důvod, proč věříme, že technologie DMi je skutečně schopna přilákat zákazníky od spalovacích motorů. Kolik znáte aut s turbodieselem, která dokáží ujet více než 1200 kilometrů? Ne mnoho. S naším plug-in hybridem to dosahujeme a v příštích několika měsících se s příchodem nového modelu ještě výrazně zlepšíme.“

 

Jaký je tedy rozdíl mezi klasickým plug-in hybridem a vaší technologií DMi?

Alfredo Altavilla: „Náš duální systém je jako dva režimy, které mohou fungovat nezávisle. Můžete spojit elektromotor a spalovací motor pro vyšší výkon, ale když jste v centru města, tak můžete vůz používat jako elektromobil. Elektromotor v naší technologii duálního pohonu vždy převažuje nad spalovacím motorem. Ten se zapne pouze když řidič požaduje víc výkonu. To je zásadní rozdíl. U ostatních plug-in hybridů je spalovací motor hlavním zdrojem pohonu a elektromotor je pomocný. Nejde ale o prodlužovač dojezdu, protože v našem systému může spalovací motor přímo pohánět vůz.“

 

BYD představuje nové brilantní technologie. Některé z nich jsou již dostupné v některých modelech v Číně. Kdy se tyto nové technologie dostanou do Evropy?

Stella Li: „Všechny se postupně dostanou do Evropy. Kdy to bude se ale nedá říct. Ale důvod, proč naše vývojové centrum stavíme tady, je, že budeme tlačit na inženýry a ti budou lokalizovat všechny produkty zde.“

 

Jak hodnotíte uvedení značky Denza v Miláně?

Alfredo Altavilla: „Bylo velmi dobré. Měli jsme skvělé pokrytí a stovky recenzí, z nichž ani jedna nebyla negativní.“

 

A jak to bude s Denzou dál v Evropě? Jakou strategii plánujete, protože to je jiná značka než BYD?

Alfredo Altavilla: „Chceme být všude tam, kde jsou všechny prémiové značky. Takže vybudujeme velmi silnou síť a pro ni vybereme nejlepší prodejce, kteří s námi budou spolupracovat. A pak našim klientům nabídneme velmi dobré služby. Začneme první skupinou osmi zemí do konce tohoto roku. Budou různé showroomy než pro BYD. Kromě toho by mohli existovat i jiní investoři. Potřebujeme prodejce, kteří již dřív pracovali s prémiovými značkami, což nemusí být vždycky případ prodejců BYD. Takže hledáme zkušené prodejce. Hodně bude záležet na jejich zkušenostech.“

 

Foto: Vladimír Rybecký a Bianca Hurduc (AutoBest)