name | autoweek.cz

Expert varuje před růstem nákladů u elektromobilů

Expert varuje před růstem nákladů u elektromobilů

07.10.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Automobilový expert Ferdinand Dudenhöffer předpovídá, že dosavadní výhoda elektromobilů oproti motorům na benzin v celkových nákladech se v Německu v příštím roce obrátí. Vinu na tom, že náběh elektromobility se v důsledku toho pravděpodobně zpomalí, podle něj má zejména politika.

Důvody pro růst celkových nákladů jsou v tom, že materiály pro akumulátory, jako nikl, kobalt a mangan, výrazně zdražily. Úzké místo je také v dodávkách lithio-ionových akumulátorů, které v současnosti do Evropy přicházejí především z Asie. Navíc cena elektřiny nadále poroste a současně bude kvůli recesi výrazně nižší potřeba ropy, a proto bude cena benzinu klesat.

 

Dudenhöffer s ohledem na energetickou krizi v Německu kritizuje neustálé diskuse o tom, zda by jaderné elektrárny měly pokračovat v provozu. Dalším problémem je, že v Německu bude koncem příštího roku ukončen ekologický bonus na nákup elektromobilu. „Celkově pak například Volkswagen ID.3 bude o 10 000 eur dražší než srovnatelný Golf s motorem na benzin,“ uvedl.

 

„Pokud se všechny výše uvedené důvody prokážou jako pravdivé, budeme muset náběh prodeje elektromobilů v Německu pohřbít nejpozději do roku 2023 nebo 2024,“ říká vysoce respektovaný odborník na automobilový průmysl.

 

S ohledem na tyto vyhlídky by se mohlo zpomalit i rozšiřování dobíjecí infrastruktury. „Proč by firmy zřizovaly dobíjecí stanice, když pro nabíjení bude v provozu příliš málo elektromobilů. V Německu proto budeme výrazně zaostávat nejen v prodeji, ale i v dobíjecí infrastruktuře,“ obává se Dudenhöffer.

 

Podle Dudenhöffera nejsou řešením syntetická paliva pro spalovací motory vyráběná s využitím obnovitelné energie: „Takzvaná e-paliva jsou příliš drahá a proces přeměny, potřebný k jejich výrobě, je extrémně energeticky náročný. Znamená to, že pouze 10 % spotřebované „zelené“ elektřiny se využije k pohybu vozidla. Elektromobil s akumulátorem na druhou stranu dosahuje účinnosti 80 %, možná i 85 %, takže myšlenka syntetických paliv mi připadá naprosto nesmyslná."