name | autoweek.cz

ExxonMobil předpovídá dlouhé kralování spalovacího motoru

ExxonMobil předpovídá dlouhé kralování spalovacího motoru

22.12.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Podle gigantu v oblasti ropného a plynařského průmyslu ExxonMobil budou i příštích 25 let mezi pohonnými jednotkami automobilů dominovat motory s vnitřním spalováním. Jistěže si leckdo může myslet, že se jedná o zbožné přání ropného gigantu, ale 25 let není až tak dlouhá doba.

Automobilky již nyní plánují, jaké výrobky uvedou na trh v příštím desetiletí. Přitom musí do roku 2025 splnit podstatně přísnější emisní standardy v EU i USA. Ty např. v Evropě stanovují pro flotilovou spotřebu hranici, jíž odpovídají emise 95 g CO2/km (pro srovnání - současná hybridní Toyota Prius vypouští kolem 100 g CO2/km).

 

Jeden způsob, jak toho dosáhnout, spočívá v používání hybridního pohonu. To je sektor, o němž ExxonMobil tvrdí, že dosáhl během několika let rychlého a značného pokroku. V současnosti prakticky každá automobilka nabízí určitý druh hybridního pohonu, jenž lze přizpůsobit různým sériově vyráběným modelům. To samé platí pro hybridní technologii plug-in (s možností vnějšího dobíjení).

 

Daleko zajímavější je oblast vozů s nulovými emisemi. Souboj mezi elektromobily s akumulátory (BEV) a vozy poháněným vodíkovými palivovými články sotva začal, nicméně podporovatelé obou táborů jsou již ponoření do souboje typu Betamax versus VHS. V současné době jsou oba systémy handicapovány jen minimální infrastrukturou a je pravděpodobné, že kombinace nízké ceny ropy a skepticismu spotřebitelů jejich rozmach v dohledné budoucnosti pozdrží.

 

Přestože vozy poháněné akumulátory mají před vodíkovým pohonem mírnou výhodu, jejich skutečný podíl na trhu je zanedbatelný. V roce 2013 byl podíl těchto vozů na trhu jen 0,28 %, neboli asi 260 000 vozů. Dokonce i poměrně okrajový segment plug-in hybridů dosáhl na trhu s novými vozy podílu 0,31%. Pouze v Norsku, kde vozy poháněné akumulátory dostávají velké dotace ve formě daňového zvýhodnění, jsou elektromobily více rozšířené, ale i tam jejich podíl nepřekračuje 6 %.

 

Zatímco titulky novin jsou plné příběhů o smělých nápadech, převratných změnách, odvracení kataklyzmatických změn podnebí, skutečnost je taková, že vývoj techniky má, zejména v automobilovém sektoru, mnohem pomalejší tempo. V opačném případě bychom byli již nyní svědky obrovského průlomu v technologii elektromobilů, jenž by umožnil podstatně delší dojezd a zkrácení doby dobíjení.

 

Existují jen utopické vize vozových parků s neslyšně se pohybujícími vozy s nulovými emisemi. Místo toho nejspíše budeme svědky prorůstání hybridní technologie napříč novými modelovými řadami. Podstatnou část tohoto vývoje budou určovat zásahy regulátorů s cílem splnit vládní resp. EU předpisy o spotřebě paliva, a to dokonce i v případě, že spotřebitelé o takové vozy nestojí.

 

Na obzoru jsou také zlepšení spalovacího motoru. Motor HCCI (Homogenous Charge Compression Ignition), umožňující spalování benzinu jako u vznětového motoru, by měl mít do roku 2020 premiéru u vozů Mazda. Mazda tvrdí, že tyto motory sníží spotřebu o 30 % a přitom významně sníží emise.

 

Vedle motorů HCCI, čistších vznětových motorů a postupných zlepšení zážehových motorů se budou pravděpodobně stále nejvíce používat tradiční motory s vnitřním spalováním vzhledem k tomu, že jsou známé a mají výhodu z hlediska ceny.

 

Prvotním motivačním faktorem nákupu nových automobilů zůstane, s výjimkou nějakých velkých, dlouhotrvajících výkyvů v cenách energií nebo obecného posunu přístupu ke změně klimatu a prostředí, jejich cena. To znamená, že spalovací motor má dobře zajištěnou pozici, aby i po další čtvrt století nadále dominoval.