name | autoweek.cz

F1 se automobilkám vymkla z kontroly

F1 se automobilkám vymkla z kontroly

21.03.2010 | Vladimír Rybecký | Trendy

Všichni vědí, že investice automobilek do formule 1 byly v posledních letech astronomické. Nicméně agentura Fomula Money, monitorující motoristický sport z hlediska investic, odhalila, že v poslední době tyto investice překročily všechny meze.

Podle agentury Formula Money během posledních pěti let šest automobilek v závodech formule 1 utratilo 6,3 miliardy dolarů, což představuje více než 45 % veškerých investic automobilek do F1 za celou její 60letou historii. Tyto celkové investice se odhadují na 13,7 miliardy USD.

V poslední pětiletce nejvíce utratila Honda – 1,47 miliardy dolarů. Výsledkem bylo jediné vítězství. Úspěchu se tým i nadále financovaný Hondou dočkal až po osamostatnění pod jménem Brawn GP. Od letošního roku tento tým koupil Mercedse-Benz. To se setkalo s nemalým odporem odborářů, byť vedení Daimleru tvrdí, že koupě byla zcela financována prodejem 40 % podílu v týmu McLaren.

Takřka stejnou částku jako Honda ve F1 utratila Toyota - 1,46 miliardy dolarů. Ta nakonec vyšla zcela bez vítězství.

Pro představu o výši této částky Formula Money uvádí srovnání s cenou bojového letadla typu Stealth F22 Raptor. To přijde na 136 milionů dolarů a US Air Force jich mají pouze 20. Obě japonské automobilky by si za své investice do F1 mohly pořídit stejně velkou letku těchto strojů!

Vrcholem tohoto šílenství byl rok 2008, kdy automobilky vynaložily na F1 dohromady 1,4 miliardy dolarů. Na konci toho roku Honda opustila F1. Loňské investice v době hospodářské krize poklesly o 30 % na 970 milionů dolarů. Na konci roku 2009 následovaly Toyota a BMW Hondu a opustily F1.

V celkovém součtu za 60 let nejvíce do F1 investovala Honda, která za 26 let své aktivity utratila 2,8 miliardy dolarů. Za Hondou následují Mercedes-Benz a Renault. Tyto tři automobilky dosáhly nemalé úspěchy a tituly jako dodavatelé motorů, ale jen Renault dokázal trumfovat i se svým vlastním vozem. Toyota za osm let ve F1 utratila prakticky stejně peněz jako Renault, který se s krátkými přestávkami ve F1 angažuje od roku 1977 a osmkrát získal titul mezi konstruktéry.

Ferrari je jedinou automobilkou aktivní v mistrovství světa bez přerušení od jeho vzniku v roce 1950. Je současně i nejúspěšnějším týmem v historii šampionátu. Přitom na svou účast vynaložilo dokonce ještě méně než BMW. V případě Ferrari se na úspěchu ovšem významnou měrou podílelo financování ze strany výrobce cigaret Marlboro. Tato podpora pokračuje i po roce 2006, kdy byla reklama na tabákové výrobky zakázána, takže logo Marlbora se už na vozech nesmí objevovat.

Investice automobilek do F1 od roku 1950

Honda  1 720 mld GBP

Mercedes-Benz    1 470 mld GBP

Renault 1 323 mld GBP

Toyota 1 300 mld GBP

BMW  965,5 mld GBP

Ferrari  891 mld GBP

Ford    586,8 mld GBP

Peugeot            135 mld GBP

Alfa Romeo            42,6 mld GBP

Porsche            35 mld GBP

Zdroj: Pitpass/Formula Money