name | autoweek.cz

Fabia zamrkala a usmála se (aktualizováno)

Fabia zamrkala a usmála se (aktualizováno)

18.08.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Škoda pokračuje v poodhalování podoby nové Fabie. Jen pár dní před tím, než představí celý vůz, přidala ke světlometu i část kapoty a masku chladiče. Nejnověji to je i profil předního blatníku a zadního sloupku.

Bývaly doby, kdy se Škoda snažila do poslední chvíle utajit všechny informace o nových modelech. Informace o nových modelech se pak poněkud ztrácely mezi dalšími premiérami velkých autosalonů. Nyní už je tomu jinak. I v Mladé Boleslavi pochopili princip hry s médii, takže nová Fabia je v centru pozornosti dlouho před tím, než se představí. Tato propracovaná strategie postupného poodhalování současně ukazuje, jak důležitým tento model pro značku Škoda je.

 

Zajímavé je i srovnání se dvěma přímými konkurenty, kteří se představí ve stejném termínu na autosalonu v Paříži. Opel už před několika týdny poodhalil techniku nové generace modelu Corsa, když umožnil testování ještě maskovaného vozu. Nedlouho poté byla předvedena i skutečná podoba vozu včetně interiéru a technických detailů.

 

Hyundai při představování nové generace modelu i20 zvolil klasické schéma - nejprve pár náčrtů a poté několik fotografií, zatím bez podoby interiéru, a pár základních informací.

 

Fabia je v centru pozornosti už několik týdnů. Po prvním náčrtu, uvedení data zahájení výroby a upřesnění pohonných jednotek přicházejí jeden po druhém detaily designu. Přitom navzdory tolika pozornosti Škoda stále ještě neukázala to nejdůležitější. Proti dávnému zarputilému utajování dnes tedy Škoda předvádí mistrovský výkon v marketingu. I v tomto ohledu tedy česká automobilka urazila velký kus cesty.

 

Zajímavé je, že zatímco podoba nové Fabie se poodhaluje ve shodě s předchozími předpoklady a špionážními snímky, daří se automobilce udržet v tajnosti tu nejdůležitější informaci, a to na jaké platformě byla postavena. Podle zatím nepotvrzených informací a v protikladu s tím, co se uvádělo ještě před pár měsíci, používá třetí generace Fabie osvědčenou platformu PQ25 (tedy stejnou jako mj. i model Rapid). Je ale ve vylehčené podobě, což umožnilo snížit hmotnost vozu o 65 kg až na 980 kg. Přitom bude nová Fabia o 90 mm širší, což jí nepochybně dopomůže k vyváženějším proporcím, než tomu bylo u druhé generace.

 

Ač velmi nepravděpodobné, zcela vyloučeno zatím ale stále ještě není ani použití nové modulární platformy MQB, s níž už příští rok vyjede Volkswagen Polo (stejná strategie byla použita při představení první generace Fabie, která uvedla novou platformu dříve, než byla použita u Pola). Ostatně všechny pohonné jednotky, které budou podle už oficiálně zveřejněných informací použity (tj. tříválec 1,0 MPI, přeplňovaný čtyřválec 1,2 TSI i tříválcové turbodiesely 1,4 TDI), byly vyvinuty pro použití v platformě MQB.

 

Nová Fabia bude opět nabízena s pětidveřovými karoseriemi hatchback a kombi. V nabídce bude od roku 2015 i úsporná verze Fabia Green Line se spotřebou jen 3,1 l/100 km. Naopak zřejmě zmizí nepříliš prodávaná sportovní varianta RS, zatímco časem přijde i v mnoha zemích obchodně velmi úspěšná verze Monte Carlo.