name | autoweek.cz

Faraday Future - víc než extrémní elektromobil

Faraday Future - víc než extrémní elektromobil

06.01.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Očekávané představení nové společnosti Faraday Future přineslo na výstavě CES 2016 ukázku toho, kam až může dospět elektromobilita - k autonomnímu vozidlu FFZero1 pro jediného cestujícího s výkonem 735 kW! Faraday Future toho ale slibuje mnohem více a bude stát za sledování.
Elektricky poháněné superauto FFZero1 by nestálo za zmínku, kdyby za tímto projektem nestály obrovské investice z Číny, velmi silný tým odborníků, angažovaných z mnoha automobilek, a příslib široké škály různých vozidel s elektrickým pohonem.  Tento koncept vznikl proto, aby dodal vážnosti nově vytvořené společnosti pro výrobu vozidel s elektrickým pohonem. Budoucí sériová vozidla by se měla objevit v relativně krátkém čase a budou podstatně konvenčnější bližší běžné realitě.
 
Společnost Faraday Future založil před 18 měsíci čínský miliardář Jia Yueting, který zbohatl na společnosti poskytující on-line video zábavu, vytvořené před deseti lety. Pro Faraday Future dokázal ve velmi krátké době získat 550 špičkových odborníků z automobilového průmyslu od Tesla Motors, BMW, Volva a dokonce i z úřadu NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration), starajícího se o bezpečnost na amerických dálnicích.
 
Představitelé společnosti Faraday Future na výstavě spotřební elektroniky CES 2016 v Las Vegas uvedli, že základem konceptu je modulární šasi a systém akumulátorů, které budou využity v sériové produkci této společnosti.
 
Vicepresident společnosti pro výzkum a vývoj Nick Sampson, bývalý ředitel vývoje šasi Tesla Motors, k tomu říká: „Chtěli jsme touto formou ukázat schopnosti našeho týmu, naší vizi, sílu našich partnerství a naši rychlost. Naše platforma, kterou jsou elektromobily, zajistí nejen udržitelný rozvoj, ale i hladké připojení a vzrušující zážitky z řízení.“
 
FFZero1 je rovněž ukázkou konstrukční filosofie společnosti Faraday Future, která by se rovněž měla promítnout i do sériové produkce. „Tento projekt poskytl našim designérům úplnou volnost a stal se inspirací pro nové přístupy k vytváření tvaru, proporcí a uspořádání vozidel, které můžeme uplatnit i u připravovaných sériových modelů,“ uvedl šéfdesignér Richard Kim, který přišel z týmu stylistů, kteří vytvořili BMW i3 a i8.
 
Pozoruhodné na koncepci Faraday Future je náhrada jediné rozměrné a těžké sady akumulátorů systémem označovaným jako řetězec akumulátorů. Ten má umožnit snazší výměnu než jeden velký celek. Délka tohoto řetězce se může měnit podle velikosti vozidla, v němž je použit. To má rovněž usnadnit rychlejší ale i levnější vytváření řady vozidel, než by to bylo možné s přesně definovanou sadou akumulátorů, jaká je u běžných elektromobilů.
 
Uspořádání platformy rovněž vytváří prostor pro použití od jednoho až do tří trakčních elektromotorů pohánějících přední, zadní nebo všechna kola při užití stejné základní architektury vozidla. FFZero1 ukazuje extrémní řešení se čtyřmi trakčními elektromotory o celkovém výkonu 735 kW. Předpokládaná malá série těchto vozidel by měla nabízet možnost plně autonomního řízení, ale současně umožní, aby si řidič sám užil zážitek z řízení na závodní trati.
 
Společnost Faraday Future má ústředí ve městě Gardena v Kalifornii. Krátce před koncem roku se jí podařilo získat podporu státu Nevada ve výši 335 milionů dolarů na vybudování továrny na pozemku na okraji Las Vegas. Výstavba areálu celkem za miliardu dolarů by měla začít během několika týdnů. Po dokončení zde má pracovat 4500 lidí.
 
Kdy začne výroba ani kdy budou představena auta pro sériovou výrobu Faraday Future zatím nesdělil. Podle Sampsona by měl být proces uvádění nových modelů na trh rychlejší, než u konkurenční Tesla Motors.
 
Určitým problémem pro Faraday Future by mohla být skutečnost, že právě v den premiéry konceptu firmu opustil její šéf vývoje akumulátorů Porter Harris.