name | autoweek.cz

FAW hlásí nástup na ruský trh

FAW hlásí nástup na ruský trh

02.09.2012 | Peter Homola | Aktuality

Hlavní událostí moskevského autosalonu z pohledu zájemců o čínské automobily je účast velkého čínského výrobce FAW a jeho nástup na ruský trh. Novinky pro ruskou klientelu ale převádějí také firmy Lifan, Geely a Foton.

 

Čínské automobily se v Rusku prodávají již několik let, ale jejich prodej není nijak velký. První rozjezd Číňanů, který začal v polovině minulého desetiletí, přibrzdila hospodářská krize. Projekty některých čínských výrobců, kteří se zajímali o stavbu montážních závodů v Rusku, nezískaly podporu ruské vlády.

Za prvních sedm měsíců tohoto roku se v Rusku prodalo jen 40 105 osobních a lehkých užitkových vozu čínských značek, což znamená 2,4 % podílu na celkovém trhu. Nejúspěšnější čínskou značkou v Rusku je Lifan s 11 397 prodanými automobily, následován Chery (10 260 vozů), Geely (7984 vozů) a Great Wall (7044 vozů). Přitom právě Lifan v samotné Číně rozhodně nepatří mezi vedoucí domácí výrobce.

Přesto je vstup čínského giganta FAW Group Corporation na ruský trh důležitý. FAW již vystavoval osobní vozy v Moskvě v roce 2006, ale začínající prodej později udusila hospodářská krize. Druhý pokus má větší šance již proto, že Číňané si jako importéra vybrali firmu Queengroup, která několik let do Ruska úspěšně dovážela uzbecké automobily Daewoo, později byla importérem ukrajinských vozu ZAZ Chance (Lanos) a má zkušenosti s prodejem vozů v nižším cenovém segmentu ve větším množství.

Firma Queengroup si vytkla za cíl prodat příští rok 10 000 automobilů FAW a v roce 2014 již 20 000 vozů.

Jako první model je na ruském trhu nabízen FAW Besturn B50, sedan poháněný motorem o objemu 1,6 l. První dodávka 500 vozů z Číny dorazila do Ruska před několika týdny a prvních přibližně 100 zákazníků převzalo klíčky svého nového Besturnu ještě před moskevským salonem.

V Moskvě jsou k vidění i další modely FAW, které jsou určeny pro ruský trh. Ještě letos má začít prodej malého vozu FAW V2 Cross a sedanu V5. Příští rok má následovat sedan FAW Oley, malý crossover S80 a větší sedan Besturn B70.

Hvězdou moskevské expozice FAWu je limuzína FAW Hongqi H7 2.5 V6, která se pyšní tradičním “fawovským” označením limuzín Hongqi, což v češtině znamená Rudá Vlajka. Importér Queengroup tvrdí, ze i tento vůz bude nabízet na ruském trhu. Pokud k tomu skutečně dojde, tak uvidíme, jak ruské publikum zareaguje na automobil, který nese rudou vlajku ve jménu i na kapotě.

Novinky jsou k vidění také na stáncích dalších čínských značek. V expozici firmy Lifan je velký zájem návštěvníků o SUV Lifan X60, jehož montáž by měla začít ještě tento měsíc v automobilce Derways v jihoruském Čerkesku. Derways v současné době pro značku Lifan montuje metodou CKD vozy Lifan 320 (ruské modelové označení je Smily) a 620 (Solano). Montáž Lifanu 520 (Breez) nedávno skončila, ale měl by být nahrazen vozem Lifan 530, který opět v Rusku ponese jméno Breez a je k vidění v Moskvě. Na svoji technickou kompetenci poukazuje Lifan vystavením elektromobilu Solano EV.

Derways v Čerkesku nemontuje automobily jen pro Lifan, ale také pro Geely. K již dříve montovaným modelům Geely MK a MK Cross v květnu přibyl sedan Geely Emgrand. Ještě tento rok začne také montáž Emgrandu se splývavou zádí.

V Moskvě Geely vystavuje také kompaktní model SC5 a SUV GX7. Geely GX7 by se měl na ruském trhu objevit v příštím roce. Pokud Derways včas stihne dokončit modernizaci své továrny, budou se vozy GX7 montovat v Rusku. Pokud ne, je alespoň pro začátek plánován přímý import z Číny.

Seznam výrobců automobilů z lidové Číny letos v Moskvě doplňuje firma Foton, která se snaží hlavně o promoci svého nového pick-upu Foton Tunland L. Kromě toho vystavuje také lehké nákladní automobily.