name | autoweek.cz

Ferdinand Piech zpochybnil přístup Martina Winterkorna

Ferdinand Piech zpochybnil přístup Martina Winterkorna

29.08.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Bývalý nejvyšší šéf VW Group Ferdinand Piech se poprvé vyslovil k aféře Dieselgate. V rámci interního šetření koncernu Volkswagen uvedl, že už v březnu 2015 chtěl od tehdejšího koncernového šéfa Martina Winterkorna vědět, jak bude řešit rodící se problém s měřením emisí v USA.
Bývalý nejvyšší šéf Volkswagen Group Ferdinand Piech při interním šetření advokátní kanceláře Jones Day uvedl, že se už na jaře 2015 neúspěšně ptal Martina Winterkorna na řešení problému s emisemi, který nastal ve Spojených státech na základě šetření americké Agentury pro životní prostředí EPA (Environmental Protection Agency). Piech tvrdí, že Winterkorn při jednání po loňském autosalonu v Ženevě odmítl jeho dotazy s tím, že má vše pod kontrolou.
 
Piechovo odhalení přináší nové světlo na roztržku mezi ním a Winterkornem, která nastala v dubnu 2015. Piech jako předseda dozorčí rady VW Group tehdy zcela nečekaně veřejně vyzval svého bývalého chráněnce k odchodu z pozice koncernového šéfa a vyloučil možnost, že by se Winterkorn stal jeho nástupcem v roli předsedy dozorčí rady. Následovala dvoutýdenní bitva o moc ve vedení Volkswagenu, kterou s pomocí odborů a dolnosaských politiků vyhrál Winterkorn. V důsledku toho byl Piech přinucen opustit dozorčí radu VW Group.
 
Piech nikdy své vystoupení proti Winterkornovi nevysvětlil. Pouze uvedl, že v něj ztratil důvěru v důsledku jeho špatné strategie ve Spojených státech a neschopnosti uvést na trh nízkorozpočtové auto.
 
Už v září 2015 americké autority v čele s EPA obvinily VW Group, že cíleně podvádí při měření emisí v USA. Winterkorn, kterému měl být o několik dní později prodloužen kontrakt, musel jménem Volkswagenu přiznat, že obvinění v USA jsou pravdivá a krátce na to rezignoval. Ferdinand Piech se dosud veřejně k této aféře nevyjádřil. Nové vedení VW Group pověřilo advokátní kancelář Jones Day, aby vyšetřila, co k této aféře vedlo.
 
Podle dosud dostupných informací si Piech s Winterkornem na jaře 2015 vyměnili názory na řešení potenciálních problémů v USA, nicméně při tom nemluvili konkrétně o softwaru, který manipulaci při měření emisí umožňoval. Z Piechova vyjádření také nevyplývá, že by Winterkorn byl už tehdy informován o podvádění při měření emisí NOx v USA.
 
Dokumenty, vycházející z interního vyšetřování, prokazují, že Winterkorn dlouhodobě ignoroval varovné signály předcházející tuto aféru. Vedení Volkswagenu minimálně v roce 2014 dostalo dvě memoranda, informující jej o nesrovnalostech, zjištěných při měření emisí koncernových vozů se vznětovými motory ve Spojených státech. Winterkorn byl také prokazatelně přítomen jednání, kde se v létě 2015 toto téma probíralo. Dozorčí rada tvrdí, že se o podvádění u koncernových turbodieselů dozvěděla až po propuknutí skandálu v září 2015.
 
To jsou zcela zásadní tvrzení, protože kromě mnoha dalších nákladů, spojených s urovnáváním aféry v USA, které už dosáhly výše 16,5 miliardy dolarů, VW Group a její nejvyšší představitelé čelí i obvinění ze strany investorů. Ti tvrdí, že utajením zásadních informací jim vedení VW Group způsobilo mnohamiliardové ztráty při následném propadu hodnoty akcií koncernu. Důsledky tohoto obvinění by mohly koncernu způsobit další mnohamiliardové ztráty, ale navíc hrozí mnohaletým vězením pro ty, kteří v té době stáli ve vedení VW Group a byli o tom informováni. To se týká mj. i současného předsedy dozorčí rady Hanse Dietera Pötsche, který byl v té době členem představenstva odpovědným za finance.