name | autoweek.cz

Ferrari a Porsche jsou hlavními vítězi
29.03.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Agentura Reuters upozorňuje, že e-paliva pomohou jen vozům s malým objemem výroby, jako je sportovní Porsche 911. Ferrari uvedlo, že rozhodnutí povolit e-paliva poskytne značce větší svobodu.
Evropská unie umožní, aby vozy se spalovacími motory poháněné e-palivy zůstaly v prodeji i poté, co v roce 2035 vstoupí v platnost nařízení, podle něhož musí mít nové osobní automobily nulové emise CO2. V důsledku tohoto předpisu bude na evropských silnicích zakázán prodej nových automobilů poháněných benzinem nebo naftou. Očekává se, že dohoda mezi EU a Německem změní jen málo na dlouhodobých plánech výrobců automobilů prodávat v Evropě do roku 2035 kromě nejvyšších tříd pouze elektromobily s akumulátory. Jen Ferrari, Porsche a částečně i M-Power u BMW budou těžit z plánu na vynětí vozů na e-paliva z plánovaného zákazu prodeje vozidel se spalovacími motory.
Ferrari vítá evropský kompromis
Rozhodnutí povolit i po roce 2035 prodej automobilů používajících e-paliva poskytne společnosti Ferrari větší volnost při vývoji pohonných systémů, uvedl pro agenturu Reuters generální ředitel Benedetto Vigna. Ferrari je proslulé svými burácejícími zážehovými motory. Vyrábí již plug-in hybridní vozy a pro rok 2025 přislíbila svůj první plně elektricky poháněný vůz. Benedetto Vigna řekl, že nový elektrický model s akumulátorem bude jedinečným vozem, ale o žádných podrobnostech nehovořil.
Vigna uvedl, že očekává, že cena e-paliv bude v příštích letech klesat s jejich vývojem a rozšiřováním produkce. Dodal, že Ferrari se plánuje držet svých elektrifikačních plánů. Ferrari usiluje o alternativní paliva, aby mohlo nadále vyrábět vozy se spalovacími motory, které zachovávají jeho dědictví. Značka plánuje, že do roku 2030 budou plně elektrické a hybridní modely tvořit 80 % její nabídky, zatímco 20 % bude stále poháněno spalovacími motory.
VW: e-paliva jsou užitečná
Skupina Volkswagen uvedla, že dohoda o e-palivech pomůže modelům s malým objemem výroby, jako je například sportovní vůz Porsche 911. „E-paliva považujeme za užitečný doplněk ke stávající flotile spalovacích motorů a pro speciální aplikace. E-paliva z obnovitelných zdrojů energie jsou příspěvkem k udržitelné mobilitě - dohoda dává výrobcům a především spotřebitelům jasnou perspektivu pro plánování,“ uvedl koncern VW, který mezi své značky řadí i Porsche.
VW dodal, že je i nadále odhodlán elektrifikovat celou modelovou řadu koncernových značek, přičemž cílem je, aby elektromobily tvořily přibližně 10 % prodeje v letošním roce a více než polovinu na konci desetiletí.
Úsilí VW v oblasti syntetických paliv vede automobilka Porsche, která neplánuje vyrábět elektricky poháněnou verzi modelu 911. Porsche investovalo do závodu na výrobu e-paliv v Chile. Generální ředitel VW Group a Porsche Oliver Blume byl loni kritizován poté, co na interní akci prohlásil, že úspěšně lobboval za to, aby byla e-paliva zahrnuta do koaliční smlouvy nové německé vlády. Německé ministerstvo dopravy následně několik týdnů blokovalo plán EU na zákaz prodeje nových automobilů s emisemi CO2 v roce 2035 a vymohlo si výjimku pro automobily se spalovacím motorem, které jezdí na e-paliva.
Co jsou to e-paliva?
E-paliva, jako je e-kerosin, e-metan nebo e-metanol, se vyrábějí syntézou zachycených emisí CO2 a vodíku vyrobeného pomocí obnovitelné elektřiny nebo elektřiny bez emisí CO2. Tato paliva při spalování v motoru uvolňují CO2 do atmosféry. Myšlenka však spočívá v tom, že tyto emise se rovnají množství, které bylo při výrobě paliva z atmosféry odčerpáno - celkově je tedy palivo CO2 neutrální.
Porsche jako průkopník v této oblasti investovalo téměř 70 milionů eur do výroby e-paliva v Chile v Patagonii. Jenže celý koncern Volkswagen už do přechodu na elektrický pohon investoval 70 miliard. Porsche ovšem má v rámci koncernu výsostné postavení, protože s prodejem 314 000 aut přispělo do koncernové pokladny ziskem 6,4 miliardy eur, zatímco celý koncern prodejem 8,5 milionu vozidel dosáhl zisk 16,5 miliardy eur (bez finančních služeb).
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz