name | autoweek.cz

Ferrari se oddělilo od FCA

Ferrari se oddělilo od FCA

05.01.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Nabídkou 80 % akcií automobilky Ferrari na burze v Miláně se oddělily společnosti Fiat Chrysler Automobiles a Ferrari. Ferrari se tak stává samostatnou firmou. Sergio Marchionne završením tohoto procesu získal potřebnou hotovost na investice výměnou za ztrátu jistého zdroje zisků.
Po říjnovém prodeji 10 % akcií Ferrari po vstupu na burzu v New Yorku společnost Fiat Chrysler Automotive završila rozchod s Ferrari nabídkou zbývajících 80 % akcií Ferrari, které vlastnila na burze v Miláně.
 
Sergio Marchionne, který i nadále zůstává v čele jak FCA, tak Ferrari, věří, že se úplným oddělením od velkovýroby aut v rámci FCA dále zvýší hodnota Ferrari jakožto samostatného producenta luxusního zboží podobně, jako tomu je u výrobců luxusních parfémů či luxusních oděvů. Předpokládá se, že hodnota Ferrari v roce 2016 dosáhne 26,5násobku jeho ročního zisku, zatímco u FCA to bude 8,6násobek (pro porovnání - podle Automotive News je hodnota GM 6,4násobkem jeho zisku).
 
Prodejem 90 % akcií, které byly pod kontrolou FCA, získá Marchionne jednorázově velkou částku, nicméně ztrácí tak stálý zdroj jistých příjmů. Nyní je otázkou, jak tento krok přijmou investoři, protože hodnota FCA bez svého největšího klenotu nepochybně poklesne.
 
Marchionne pro svůj ambiciózní plán vzestupu FCA potřebuje 52 miliard dolarů, aby do roku splnil svůj cíl v roce 2018 překročit hranici 7 milionů prodaných aut, což je téměř o 2 miliony vozidel víc než v současné době. Prodejem Ferrari získá asi pětinu této částky. FCA ale okamžitě potřebuje zajistit rozsáhlé investice pro dokončení plánů nových modelů pro značky Alfa Romeo a Maserati.
 
Tržní hodnota FCA po zahájení prodeje akcií Ferrari dosáhla 10,9 miliardy eur, zatímco před prodejem Ferrari byla 16,7 miliardy eur. Očekává se, že hodnota Ferrari by po uvedení na milánskou burzu měla stoupnout až k 8 miliardám eur. Když byl schválen projekt prodeje akcií Ferrari, Marchionne věřil, že tímto krokem získá do pokladny FCA 9,2 miliardy eur, což plně pokryje veškeré náklady, které dosud měl Fiat s převzetím Chrysleru. V roce 2014 Ferrari přispělo 12 % k celkovému zisku FCA.
 
I nadále zůstává majitelem 10 % akcií automobilky Ferrari syn zakladatele firmy Piero Ferrari. Dalších 23,5 % akcií Ferrari bylo převedeno na investiční společnost Exor Holding, která je pod kontrolou rodiny Agneliů, dědiců jednoho ze zakladatelů Fiatu. Agnelliové i nadále kontrolují 29 % akcií FCA. Společnost Exor už před vánocemi uzavřela dohodu s Pierem Ferrarim o spolupráci při kontrole automobilky Ferrari. Společně vlastní více než třetinu akcií a ovládají téměř polovinu hlasovacích práv.
 
Automobilku Ferrari založil Enzo Ferrari v roce 1947. Navazovala na úspěšný závodní tým Scuderia Ferrari. Ten koncem roku 1937 převzala Alfa Romeo a Enzo Ferrari se musel zavázat, že následujících deset let nepoužije své jméno v názvu své firmy. Proto první jím vyrobený automobil nesl v roce 1940 zvláštní značku Auto Avio Costruzioni.
 
Ferrariho automobilka vždy bojovala s nedostatkem peněz. Několikrát jí musely velké italské společnosti, které těžily z obliby italských produktů zajišťované úspěchy závodních Ferrari. Enzo Ferrari počátkem roku 1963 odmítl prodat firmu Fordu, aby neztratil kontrolu nad závodní činností. V roce 1969 ale byl nucen uzavřít dohodu s Fiatem, s nímž už před tím delší dobu spolupracoval. Fiat přenechal Ferrarimu až do jeho smrti v roce 1989 kontrolu nad závodním týmem a za to získal 50 % akcií a kontrolu nad výrobou sportovních automobilů.
 
Po Ferrariho smrti v roce 1988 přešlo podle předchozí dohody pod kontrolu Fiatu 90 % akcií Ferrari a Ferrariho syn Piero získal zbývajících 10 %. Po spojení Fiatu s Chryslerem přešla kontrola nad Ferrari na koncern FCA. Dlouholetý prezident Ferrari Luca di Montezemolo (v roce 1991 jej do této funkce jmenoval Gianni Agnelli, aby v Maranellu udělal pořádek po chaosu v důsledku boje o moc po Ferrariho úmrtí) plán prodeje akcií Ferrari na burze odmítal a proto byl nucen v roce 2014 rezignovat a přenechat vedení v automobilce Sergio Marchionnemu.