name | autoweek.cz

FIA WEC Prologue

FIA WEC Prologue

28.03.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Týmy přihlášené do šampionátu vytrvalostních závodů absolvovaly tradiční test na okruhu Paula Ricarda. Poprvé zde byly k vidění zcela nové nebo modernizované vozy připravené pro letošní sezonu.
Na okruhu Paula Ricarda se poprvé představily všechny tři nové tovární prototypy LMP1 HY. Tři tovární týmy používají pneumatiky Michelin nově vyvinuté pro tuto sezonu. K dispozici jsou tři typy slicků na suchý povrch rozlišované podle teploty ovzduší (Soft cold, Soft hot a Soft hot+), zcela nové revoluční Michelin Hybrid pro mokrý a přechodný povrch a dva typy do deště (Wet a Full Wet). Všechny mají rozměr 31/71-18. Soukromě připravované vozy LMP1 bez rekuperace a hybridního pohonu týmů Rebellion Racing a ByKolles Racing používají pneumatiky Dunlop, stejně jako všechny týmy kategorie LM P2.
 
Nové prototypy LM P1
Toyota Gazoo Racing má úplně nový vůz TS050 Hybrid poháněný novým motorem V6 2,4 l biturbo (namísto dosavadního nepřeplňovaného V8 3,7 l) se zcela novým rekuperačním systémem s akumulátory namísto dosavadních superkondenzátorů. Vůz se posunul do kategorie s využitelnou kapacitou rekuperačního systému 8 MJ (tento údaj je vztažen na jedno kolo okruhu v Le Mans).

Audi Sport Team Joest má u vozu R18 e-tron quattro zcela novou karoserii s radikálně změněným aerodynamickým řešením. Zůstává u přeplňovaného vznětového motoru V6 4,0 l TDI, ale nově využívá rekuperační systém 6 MJ s akumulátory namísto elektromechanického systému se setrvačníkem.

Obhájce titul a vítěz z Le Mans Porsche Team u vozu 919 Hybrid přepracoval systém rozdělení energie v důsledku úpravy předpisů limitujících maximální využitelný výkon na 735 kW (1000 k). I nadále zůstává u zážehového motoru V4 2,0 l přeplňovaného jedním turbodmychadlem a u rekuperačního systému s akumulátory. Jeho kapacita se ale zvýšila ze 6 MJ na 8 MJ.
 
Prolog nedal přesný obraz o výkonnosti
Na okruhu Le Castellet byly nejrychlejší vozy Porsche - nejlepší čas zajel Brnedon Hartley 1:37,448 při simulaci kvalifikace. Přes předepsané snížení spotřeby na kolo o 8 % byl časy dosahované vozy Porsche jen asi o 0,2 s pomalejší než vloni. Jenže ty letos jezdily s konfigurací karoserie s velkým přítlakem, testovanou pro první závod v Silverstone, zatímco vloni to bylo s nastavením s menším aerodynamickým odporem, které je pro tuto trať vhodnější. Přímé srovnání proto není možné.

Třetí nejlepší čas za dvěma vozy Porsche dosáhl Stéphane Sarrazin s novým vozem Toyota TS050 Hybrid. Jeho nejlepší čas 1 :38,273 ale byl zaznamenán při testu pneumatik. Byl o 1,7 s lepší než před rokem s TS040. Na jediném voze se vystřídaly obě posádky.

Benoit Tréluyer zajel nejlepší čas s novým vozem Audi R18 e-tron quattro 1 :38,827. U Audi měli zprvu technické problémy, ale pak vůz jezdil pravidelně. Také u Audi měli jen jedno auto pro šest jezdců.
U dvou vozů týmu Rebellion byl zaznamenán nejlepší čas 1 :41,733 a vůz týmu ByKolles dosáhl 1 :43,236.
 
V kategorii LMP2 byl nejrychlejší nový prototyp Alpine A460 časem 1 :46,974 ale pouze o 0,002 s před vozem Gibson-Nissan 015S týmu Strakka Racing.
 
Ke změnám došlo i v kategorii LM GT Pro. Ferrari má nový vůz 488 a nově do šampionátu vstoupil Ford s vozem GT. Proti většině vozů používajících pneumatiky Michelin se nově do hry zapojil Dunlop Sport Maxx jako dodavatel týmu Aston Martin Racing.

V Le Castelletu byly nejrychlejší dvě nové Ferrari 488 týmu AF Corse, ale čas Gianmaria Bruniho 1 :57,808 byl o více než půl sekundy pomalejší než před rokem, ač má nový vůz vyšší výkon a lepší aerodynamiku. Naměřené časy tedy nejsou moc reprezentativní při posuzování výkonnosti vozů LM GT. Nejlepší Ford týmu Chip Ganassi UK dosáhl čas 1 :58,525 a Aston Martin zajel jen 2 :00,298.
 
Úvodní závod mistrovství světa FIA WEC se pojede už 17. dubna na okruhu Silverstone.