name | autoweek.cz

Fiat klade základy pro budoucnost Chrysleru v Evropě

Fiat klade základy pro budoucnost Chrysleru v Evropě

27.09.2009 | Ivana Rybecká | Trendy

Třebaže Fiat může mít obavy ze schopností své nevěsty v oblasti hospodaření a vedení šekové knížky, pro budoucnost Chrysleru v Evropě vytváří agresivní plány. Současně chce tato americká auta využít i pro své další italské značky.

Sergio Marchionne oznámil, že automobily Chrysler, určené pro evropský trh, se brzy začnou vyrábět v italské karosárně Bertone. Tu po krachu věhlasné rodinné firmy Fiat nedávno koupil. Zde vyráběná vozidla by měla nahradit Chrysler 300C a měla by se ovněž stát základem pro nový reprezentativní model své prestižní značky Fiatu Lancia. Uvedení tohoto velkého sedanu na trh v USA se plánuje na začátku roku 2011.

Sergio Marchionne zatím nechce prozradit, jaké automobily se budou v Grugliascu u Turína vyrábět. Informace z Turína však naznačují, že výroba by měla začít na konci roku 2011. Chrysler 300C zatím ve Štýrském Hradci v Rakousku vyrábí firma Magna Steyr. Ta rovněž pro evropské trhy produkuje Jeep Grand Cherokee. Tyto dva výrobní kontrakty pro Chrysler skončí v polovině roku 2010.
Je to tedy tak, že Volkswagen navrhuje evropské automobily pro Američany a Fiat navrhuje americké automobily pro Evropany? To je zajímavá symetrie.

Chrysler v některých svých zážehových motorech aplikuje novou technologii Fiatu na úsporu benzínu s názvem MultiAir. Ta zlepšuje výkon o 10 % a snižuje spotřebu paliva o 10 %. Systém MultiAir přímo ovládá vzduch a spalování v motoru válec po válci, zdvih za zdvihem. Tím se šetří energie, která se v tradičních systémech promarní. Fiat poprvé motor MultiAir v Evropě nabídl u malého hatchbacku Alfa Romeo MiTo. Chrysler zvažuje použití technologie MultiAir ve čtyřválcích 2,0 a 2,4 l vyráběných společností Global Engine Manufacturing Alliance. Ty se používají u modelů Chrysler Sebring, Dodge Caliber a Avenger a u Jeepů Compass a Patriot. Jednotky s MultiAir by se u Chrysleru a Jeepu měly objevit koncem roku 2011.
Další oblastí použití pro MultiAir bude rodina motorů Pentastar V6, které se nyní vyvíjí. Motor 3,6 l Pentastar nahradí sedm motorů u modelů Chrysler. Nový V6 bude mít premiéru na jaře 2011 v Jeepu Grand Cherokee. Technologie MultiAir by zde měla být aplikována od druhé polovině roku 2012.
Marchionne po novém vedení Chrysleru požaduje do 18 měsíců předělat minivany Chrysler Town&Country (v Evropě Grand Voyager) a Dodge Caravan a crossovery Dodge Caliber, Jeep Compass a Jeep Patriot. Změněn (ale nikoliv zrušen, jak se očekávalo) bude i PT Cruiser.
Produkce Chrysler Group je ze 40 % závislá na prodeji minivanů. Nejziskovější jsou ale velké pick-upy. Nyní se vážně uvažuje o tom, že právě ty by měly vytvořit novou divizi Chrysler Group, pravděpodobně pod jménem nejúspěšnějšího z nich Ram. To by umožnilo prohloubit plánované odlišení značek - Chrysleru jako luxusní (v roli konkurenta Cadillaku) a Dodge jako sportovně pojaté ve stylu Alfy Romeo. Jeepu se tyto změny logicky týkat nebudou. Jeep Grand Cherokee ale by měl vytvořit základ crossoveru Alfa Romeo CXover/A, připravovaného na rok 2011.
Fiat získal 20 % akcií Chrysler Group a už v něm také dosadil nové vedení. V čele Chrysleru nyní stojí Peter Fong, šéfem Dodge je Michael Accavitti a Jeep vede Michael Manley. \"Nový\" Chrysler se už přihlásil k odpovědnosti za 31 milionů vozů vyrobených před 10. červnem 2009, tedy před vyhlášením bankrotu \"starého\" či chcete-li \"špatného\" Chrysleru, kterému se nyní říká Old Carco.