name | autoweek.cz

Fiat Tipo se představuje

Fiat Tipo se představuje

13.10.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Fiat představuje svůj klíčový model pro nejbližší budoucnost. Modelová řada, která se na autosalonu v Ženevě 2015 rozroste ještě o hatchback a kombi, přichází na evropské trhy nejprve s karoserií sedan. Vůz, který byl uveden jako koncept Aegea dostal jméno Tipo.
Fiat se do nejdůležitějšího evropského segmentu kompaktních vozů vrací s prostorným sedanem, jehož moderní design jasně dokazuje, že nechce být v žádném případě srovnáván s levnými vozy.
 
Fiat se vrací do segmentu kompaktních vozů
Fiat Tipo není tak docela nástupcem modelu Linea, jak by se mohlo zdát, ale hlásí se především k modelové řadě Bravo/Brava, Stilo a samozřejmě zejména k úspěšné modelu Tipo z let 1988 až 1995, jehož se prodalo přes 1,9 milionu kusů.
 
Hlavními konkurenty pro nový sedan by měly být Škoda Rapid a Peugeot 301. Po uvedení hatchbacku to samozřejmě budou zejména bestsellery jako Volkswagen Golf nebo Renault Mégane.
 
Cílem Fiatu je v modelu Tipo nabídnout pragmatickým, racionálně uvažujícím kupujícím v tomto voze právě to, co požadují - nic víc ale ani nic míň s ohledem na prostornost i pořizovací a provozní náklady. Nenutit jim nic, co nepotřebují a ani nechtějí. Nejde tedy o laciné auto, ale auto s vysokou hodnotou za rozumnou cenu.
 
Špičková kvalita z turecké produkce
Fiat novinku poprvé předvedl v květnu na autosalonu v Istanbulu jako koncept Aegea. Nebylo to náhodou - novinka se také v Turecku v moderním závodě Tofas (Türk Otgomobil Fabrikasi) v Burse také vyrábí a Turecko se také stalo první zemí, kde byl tento vůz uveden na trh (tam ale pod názvem Egea).
 
Turecká strana se ve velké míře podílela na vývoji vozu a přípravě použití těch nejmodernějších výrobních technologií. Závod Tofas v Burse dlouhodobě nabízí nejvyšší kvalitu produkce v rámci skupiny FCA.
 
Nový Fiat Tipo byl navržen na platformě Fiat Smal Wide upravené z modelu 500L. Nosná struktura karoserie využívá z 80 % vysokopevnostní oceli.
 
Fiat Tipo je modelem plně odpovídajícím nové strategii značky Fiat, v jejímž rámci budou důležitou roli hrát vysoce funkční, robustní, efektivně vyvíjené modely navazující na ty nejlepší tradice značky. Jde o automobil navržený tak, aby mohl dopravovat i pět dospělých osob. Tomu byla uzpůsobena i konstrukce sedadel.
 
 
Proč nejprve sedan
Rozhodnutí nabídnout nejprve karoserii sedan nebylo náhodné. Na tureckém trhu, kde se tento model představuje nejdříve, jsou sedany dominantní volbou. Podobně na východě Evropy, stejně jako na Blízkém a Středním východě sedany představují 71 % vozů prodávaných v tomto segmentu. Obliba tohoto typu karoserie ale roste i v mnoha jihoevropských zemích, které budou pro tento vůz hlavním cílem. To nedávno dokázal i úspěch vozu Renault Fluence.
 
Design vozu je dílem stylistů z Fiat Centro Stile vedených Robertem Giolitem. Na rozdíl od běžného postupu designéři nevycházeli z návrhu hatchbacku, ale jako základní verzi zvolili sedan. Tím se vyhnuli kompromisům v zadní části karoserie. Výsledkem je atraktivní moderní automobil, který v ničem nenavazuje na předchozí modely značky Fiat.
 
Ze sedanu byl odvozen hatchback, který má vlastní osobitost a přitom využívá maximum společných komponent karoserie včetně zadních dveří. Hatchback i větší a vyšší kombi spojuje stejná filosofie designu a přitom se jedná o tři vozy s velmi odlišným charakterem (hatchback a kombi budou veřejnosti odhaleny až na autosalonu v Ženevě na jaře 2016).
 
Praktické a hospodárné auto
Sedan Tipo má zavazadlový prostor o objemu 520 l, čímž se řadí mezi nejlepší v tomto segmentu. Nejlepší ve třídě je součinitel aerodynamického odporu cx=0,29. Průměr zatáčení sedanu o délce 4532 cm s rozvorem 2636 mm je 11,0 m. Z hlediska bezpečnosti byla velká pozornost věnována účinnému brzdovému systému, který zaručuje zastavení z rychlosti 100 km/h na vzdálenosti 42 m.
 
Pohonné jednotky budou nabízeny z portfolia FCA s ohledem na lokální požadavky zákazníků. K dispozici při uvedení na trh bude rozsah výkonů 70 až 88 kW (95 až 120 k). Postupně se k nim samozřejmě přidají i motory na CNG a LPG.
 
První dojmy
Naše první seznámení s tímto vozem na tureckých silnicích v okolí Bursy a v Itálii v okolí Turína ukázalo, že se jedná o prostorný praktický automobil. V interiéru je patrná snaha o dosažení maximální jednoduchosti pro usnadnění ovládání. Z celkově velmi příznivého dojmu z interiéru se zdá být problematický jen velmi malý centrální displej.
 
Jeho design je velmi moderní a atraktivní, takže působí mnohem kvalitnějším dojmem, než jeho přímí konkurenti, k nimž se hlásí díky nezakryté snaze navrhnout automobil, který bude cenově dostupný pro široké skupiny kupujících.
 
Tipo působí mnohem dynamičtěji, než odpovídá nabízeným pohonným jednotkám, u nichž je rozhodující dostupná cena a hospodárný provoz. Pokud tedy vidím nějakou slabinu tohoto modelu, pak to je paradoxně skutečnost, že vypadá až příliš dobře a exkluzivně.