name | autoweek.cz

Fiat uvede mild-hybridní verze modelů 500 a Panda

Fiat uvede mild-hybridní verze modelů 500 a Panda

17.01.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Fiat reaguje na tlak EU směrem k elektromobilitě uvedením mild-hybridních verzí svých nejprodávanějších modelů 500 a Panda. Fiat 500 Hybrid má dorazit k prodejcům během února a Panda Hybrid bude následovat v březnu.
Nově vyvinutý mild-hybridní systém získává energii rekuperací během brzdění a zpomalování a poté ji využívá používá k restartování motoru v režimu stop/start a pomáhá motoru při zrychlování. Systém používá integrovaný startér/generátor RSG v rámci standardní sítě 12 V a tříválcový zážehový motor 1,0 FireFly s největším výkonem 51 kW (69 k) a točivým momentem 92 N.m. Startér/generátor je namontován přímo na spalovacím motoru a je s klikovým hřídelem spojen řemenem, který pohání i pomocné systémy. Při akceleraci přidává spalovacímu motoru výkon 3,6 kW (4,9 k).
 
Mild-hybridní pohon má u modelů 500 a Panda snížit emise CO2 o 20 %, u verze Panda Cross podle Fiatu dokonce o 30 %. Fiat 500 Mild hybrid má emise CO2 88 g/km podle NEDC, zatímco základní verze 500 se zážehovým čtyřválcem 1,2 l/50 kW (68 k) bez pomoci mild-hybridního systému vykazuje 113 až 116 g CO2/km. Emise CO2 modelu Panda Mild hybrid jsou v závislosti na verzi 89 až 90 g/km. Se zážehovým čtyřválcem 1,2 l to je mezi 111 a 131 g/km.
 
Fiaty Panda a 500 jsou dva nejprodávanější vozy v evropském segmentu městských miniaut. Podle průzkumu trhu JATO Dynamics prodej Fiatu Panda v prvních 11 měsících roku 2019 vzrostl o 9,1 % na 169 918 vozů, zatímco prodej modelu 500 ve stejném období klesl o 8,6 % na 164 648 vozů. Oba modely dohromady představovaly 57 % ze všech registrací značky Fiat v Evropě a 39 % celkového objemu prodeje skupiny Fiat Chrysler v Evropě.
 
Uvedení mild-hybridních verzí představuje první krok elektrifikace modelové nabídky FCA v Evropě. Stejný mild-hybridní pohon jako Fiaty 500 a Panda dostane i Lancia Ypsilon, která se už prodává jen v Itálii. Druhá generace modelu 500e s plně elektrickým pohonem by měla být představena v březnu na autosalonu v Ženevě a sériová výroba začne koncem tohoto roku. První generace Fiatu 500e byla určena pouze pro USA a v Evropě se nikdy oficiálně neprodávala - objevují se zde jen ojeté vozy dovezené ze zámoří.
 
Během roku 2020 přijdou do prodeje i plug-in hybridní verze Jeepů Renegade, Compass a Wrangler, představené vloni na autosalonu v Ženevě.
 
FCA přichází s elektrifikací později než jiné automobilky. V roce 2020 proto bude čelit velkým komplikacím ve snaze splnit předepsané průměrné flotilové emise CO2 95 g/km. Na základě průměrné hmotnosti jeho flotily se nicméně očekává, že konečná hodnota pro FCA bude mírně pod hranicí 95 g/km. Generální ředitel FCA Mike Manley loni v srpnu prohlásil, že nebude muset v EU platit pokuty díky odkoupení kreditů od Tesly.