name | autoweek.cz

Filosův mamutí úkol

Filosův mamutí úkol

16.06.2025 | Aktuality

Šéfredaktor Automobilwoche Burkhard Riering komentuje události v automobilovém průmyslu.

Za pár dní převezme Antonio Filosa vedení jedné z největších automobilových společností na světě. Značky jako Fiat, Peugeot, Opel a Citroën, stejně jako Jeep, Dodge a několik dalších, patří pod Stellantis. A pravděpodobně bude mít plné ruce práce s tím, aby společnost posunul na novou úroveň. Čeká ho několik bolestivých rozhodnutí.

 

Personální otázka: Nejbezpečnější je obsadit pozici generálního ředitele interně. Předseda představenstva a spolumajitel Stellantisu John Elkann údajně hledal i externí kandidáty. Ale to už je teď všechno voda pod mostem.

 

Manažer: V 51 letech je dostatečně mladý na to, aby ovlivnil dlouhodobý rozvoj společnosti. Viděl vše, co je potřeba k obsazení této pozice. Elkann byl tento týden hostem kongresu Automotive News Europe v Turíně a hovořil o tom. Hledal někoho, kdo by dokázal spolupracovat s lidmi ve skupině, kdo by rozuměl rozmanitým kulturám globální společnosti a kdo by měl empatii k vedení tohoto giganta. To byl Filosa.

 

Mistrovské dílo: Zatímco společnost občas zažívala dramatický vývoj, Filosa se ujal jihoamerického podnikání pod PSA/FCA (a poté Stellantis) a dosáhl úspěch. Jižní Amerika zůstala pro Stellantis vysoce ziskovým trhem – navzdory obtížím v Severní Americe a Evropě. Region pravděpodobně nejvíc profitoval ze založení Stellantisu. Bernstein analyzoval, že Filosův přístup v regionu mu také poskytl určitý odstup od neúspěšné strategie bývalého generálního ředitele Stellantis Carlose Tavarese – což se nakonec vyplatilo.

 

Úkoly: Manažerský tým je restrukturalizován, automobilové značky se zkoumají a vztahy s maloobchodem se musí opravit. Filosa plánuje oznámit svůj „vnitřní kruh“ manažerů hned první den ve funkci generálního ředitele 23. června. Jména jsou zatím jen spekulací. Jean-Philippe Imparato, Elkannův důvěrník, který mu také zůstal po boku na turínském kongresu, by mohl sloužit jako jeho zástupce.

 

Situace s portfoliem značek je pravděpodobně poněkud složitější. „Pan Provozní výkon“ Tavares dotlačil spolupráci mezi značkami na hranici možností a zdá se, že z nich vymáčkl veškerou možnou efektivitu. U značek, které se dodnes potýkají s problémy, vyvstává otázka jejich budoucnosti. V některých kruzích se opakovaně zmiňují jména Maserati a Lancia jako pod drobnohledem. Filosa má prý dobrý cit pro značky.

 

A pak je tu obchod. Tavares si zničil vztah s prodejci v USA tím, že nastavil příliš vysoké ceny a prodejcům zůstaly vozy na dvorech. To vedlo ke skandálu. Podle zasvěcených osob se Filosa případu již věnuje a tráví spoustu času schůzkami s prodejci, aby obnovil jejich důvěru. I prodejci v Evropě doufají v konec obtěžování způsobeného příliš tvrdými firemními rozhodnutími.

 

Možná je nakonec Elkannova klíčová fráze empatie to, na čem záleží. To je klíčové i pro samotného hlavního akcionáře společnosti Stellantis. Na kongresu ANE hovořil o tom, co se naučil od svého dědečka Gianniho Agnelliho a co si vždy bere k srdci: naslouchat a klást správné otázky. Elkann: „Byl by z něj dobrý novinář.“

 

Foto: Newspress USA