name | autoweek.cz

FlixBus zahajuje provoz prvních LNG autobusů v ČR

FlixBus zahajuje provoz prvních LNG autobusů v ČR

23.05.2025 | Doprava

Český dopravce UMSE s.r.o. nasazuje nové stroje Scania-Irizar na trasu mezi Prahou a polským Krakovem. Jde o první dálkovou linku obsluhovanou autobusy na LNG.

Společnost Flix, globální poskytovatel mobility známý svojí nabídkou udržitelného a cenově dostupného cestování, rozšiřuje svou flotilu o nové autobusy. Díky spolupráci španělského výrobce Irizar, švédské Scanie a partnerského dopravce UMSE zařazuje do provozu model Irizar i6s s alternativním pohonem. Zkušební provoz s cílem snížit závislost na naftě se rozjíždí i v srdci Evropy.

 

Společně se svými partnery a zákazníky mění společnost Flix podobu cestovního ruchu a nabízí inovativní alternativy, které mohou pomoci stále většímu počtu cestujících snížit jejich individuální uhlíkovou stopu. Pohon na alternativní palivo LNG rozšíří výběr způsobu cestování v ČR.

 

Trasa projíždí v denní a noční variantě významnými městy v České republice i Polsku: Prahou (vč. pražského letiště), Brnem, Olomoucí, Ostravou, Katovicemi a Krakovem (kde zastavuje i na letišti).

 

Transformace flotily jako klíč k budoucnosti

Modernizace vozového parku je klíčovým prvkem strategie skupiny Flix, jejímž cílem je dosáhnout bodu Net Zero do roku 2040 v Evropě a do roku 2050 celosvětově. Stejně jako Scania měří i Flix svůj pokrok ve snižování emisí skleníkových plynů dle vědecky ověřených standardů v rámci iniciativy Science Based Targets.

 

LNG (zkapalněný zemní plyn) je alternativní palivo, které je aktuálně k dispozici, a dokáže ve srovnání s tradiční naftou snižovat emise CO₂ – obvykle o 10 až 15 % v závislosti na trase a provozních podmínkách. Důležité je, že technologie LNG je již zavedená a ověřená v praxi, což umožňuje její využití na dálkových trasách, kde jiné možnosti (nejčastěji autobusy s akumulátory) zatím nejsou ve větším měřítku provozně dostupné. Kromě toho mohou být autobusy používané společností Flix poháněny také bio-metanem, což umožňuje další snížení emisí, a to v průměru až o 90 % ve srovnání s naftou.

 

„Jedná se o první dálkový autobus na LNG v Česku - nejen v naší síti, ale na trhu obecně. Je to také první mezinárodní linka obsluhovaná autobusy na LNG v celé flotile Flix. Česko po Itálii, Německu, Skandinávii a Nizozemsku spolu s Polskem představuje další projekt v Evropě, kde Flix zavádí tento typ technologie pro pravidelnou linkovou dopravu. LNG je dnes jednou z nejdostupnějších a nejosvědčenějších alternativ k naftě. Nicméně budoucnost nízkoemisní dopravy bude kombinací technologií. Ve společnosti Flix testujeme řešení v různých regionech dostupná: elektrobusy, solární panely, biometan. Zkoušky probíhají na místní úrovni, abychom je, jakmile to technologie a infrastruktura dovolí, mohli zavést v širším měřítku,“ říká víceprezident společnosti Flix pro region Europe East Michal Leman.

 

Distributor LNG společnost GasNet

Společnost GasNet je největším distributorem LNG pro silniční dopravu v České republice. Aktuálně provozuje šest LNG plnicích stanic umístěných v blízkosti nejvytíženějších úseků českých dálnic. Kromě klasického LNG nabízí GasNet na všech svých stanicích i pokročilou a obnovitelnou variantu tohoto paliva ve formě zkapalněného biometanu (bioLNG).

 

„Je pro nás nesmírně důležité, že se nám podařilo rozšířit řady našich zákazníků o autobusovou dopravu. Je to poprvé, co se bude v Česku provozovat pravidelná linka s autobusem, který je poháněn zkapalněným plynem. Zejména v osobní dopravě, která vede vždy zastavěnou a obydlenou oblastí, ocení cestující i lidé v okolí trasy snížení emisí a hluku motoru,“ říká vedoucí Business Developmentu v GasNetu Filip Dostál.

 

LNG motor vypouští oproti motoru na naftu o 70 % méně oxidů dusíku. Navíc se při spalování zkapalněného plynu neuvolňují pevné částice, čímž se významně zlepšuje kvalita ovzduší v nejbližším okolí. Motor poháněný LNG je ve srovnání s naftou tišší.

 

Dopravní partner UMSE bude autobus plnit zkapalněným plynem na domovské stanici GasNetu v Praze, kde už také řidiči nových autobusů prošli školením bezpečného tankování LNG. K dispozici budou mít autobusy všechny plnicí stanic GasNetu tak, aby byl zajištěn spolehlivý provoz tohoto spoje. V Polsku bude k užití plnicí stanice společnosti Shell v Glivicích.

 

Páteřní linka mezi ČR a Polskem

Od května 2025 dvojice autobusů Irizar i6s s novými motory Scania na LNG obsluhují Prahu (i letiště), Brno, Olomouc, Ostravu, Katowice a Krakov včetně Krakovského letiště. Linku provozuje dopravní partner FlixBusu, liberecká společnost UMSE majitele Jana Konopáska.

 

Vedoucí Business Developmentu FlixBusu pro ČR Zdeněk Tesárek vysvětluje důvod přechodu k LNG technologii: „Chceme nabídnout možnost cestovat udržitelně, zajistit efektivní služby a motivovat lidi k využívání hromadné dopravy. Spojení naší rozsáhlé sítě se špičkovými technologiemi společností Irizar a Scania nám pomáhá tento cíl lépe naplnit. Doufáme také, že přechod k ekologičtější dopravě podpoří veřejná správa pobídkami na obnovu vozového parku a rozvoj potřebné infrastruktury. Spojením klíčových míst v Česku a Polsku dosahujeme synergie v představení technologie a chceme umožnit úřadům obou zemí seznámit se s možnostmi, které LNG a bioLNG nabídnou.“

 

Model Irizar i6s, uvedený na trh v roce 2022, je dosud nejekologičtějším vozem španělského výrobce. Ve srovnání s předchozími modely slibuje až o 13 % nižší spotřebu a emise. Podvozek od Scanie zajišťuje spolehlivost a díky své modularitě a dokonalé integraci s karoserií nabízí cestujícím nejvyšší bezpečnostní standardy. Autobus nabízí 54 míst pro cestující, kvůli umístění plynové nádrže v podpalubí je toaleta netradičně umístěna v zadní části autobusu, zadní dveře slouží k nástupu cestujících.

 

„Stavíme do středu pozornosti člověka a jeho potřeby. Autobusová doprava hraje klíčovou roli v cestovním ruchu. Chceme a musíme nabízet taková dopravní řešení, která jsou šetrná k životnímu prostředí a zároveň komfortní pro cestující. Scania proto nadále investuje do vývoje stále účinnějších a bezpečnějších systémů,“ řekl Miroslav Vondra, zodpovědný za prodej autobusů Scania v ČR.

 

Nové autobusy nabízejí maximální pohodlí a bezpečnost pro řidiče i cestující. Mezi jejich přednosti patří:

- kvalitnější vzduch díky inovativnímu systému klimatizace

- digitální zpětná zrcátka pro lepší přehled o okolí

- nižší hlučnost a vibrace

- ergonomický design s optimalizovaným využitím prostoru.

 

Praha je významný cíl i přestupní uzel  v síti Flix

Autobusová stanice Praha Florenc patří mezi nejvytíženější v celé síti Flix. Praha se řadí na třetí příčku co se týče dostupnosti v rámci Evropy. Z Prahy se lze autobusem dostat bez přestupů do 427 destinací na 44 denních a 41 nočních linkách. 

 

Foto: Flix