name | autoweek.cz
Ford a Renault proti Číňanům
10.12.2025 | Aktuality
Aktuality z automobilového průmyslu agentury Reuters od evropského korespondenta Nicka Careyho z Londýna. Dnes: Ford a Renault se spojují v boji proti čínským elektromobilům, vrátí se kombi? a nový šéf pro BMW.
Tradiční americké, evropské a asijské automobilky se v dnešním světě musí vypořádat s mnoha věcmi, od problémů s dodavatelskými řetězci až po Trumpova cla a potřebu investovat do drahého přechodu na elektromobily. To vše při snaze odrazit nápor levnějších – nemluvě o kvalitně vyrobených – modelů od čínských automobilek, které touží zvýšit svůj podíl na trhu v Evropě a na rozvíjejících se trzích.
V Číně působí asi 150 aktivních automobilek a vzhledem k očekávané obrovské konsolidaci by se v nadcházejících letech tento počet – v závislosti na tom, s jakým expertem mluvíte – mohl v příštím desetiletí snížit na 10 až 20.
Očekává se však, že čínské automobilky převezmou podíl na trhu od tradičních automobilek, které musí zjistit, jak nejlépe tuto konkurenci odrazit. Očekává se víc partnerství mezi nečínskými automobilkami, které se snaží spojit zdroje, protože bojují o přežití v nejturbulentnějším období pro toto odvětví za více než století.
Ford a Renault bojují proti čínským elektromobilům
Ford a Renault si dobře uvědomují konkurenční hrozbu, kterou představují levnější čínské elektromobily, a proto uzavřely strategické partnerství. Obě automobilky budou společně navrhovat cenově dostupné osobní elektromobily na platformách Renaultu, které francouzská společnost následně vyrobí pro Ford v jednom ze svých závodů v severní Francii k prodeji v Evropě.
Dohoda zaručuje Renaultu příjem a lepší využití továrny, aby se vyrovnaly fixní náklady, a zároveň Fordu poskytuje způsob, jak s nízkými náklady prodávat malé elektromobily, které sám nevyrábí a jejichž vývoj by byl příliš drahý.
Kromě neúnavného zaměření na konkurenci s Číňany v oblasti nákladů se na tiskové konferenci s generálním ředitelem Fordu Jimem Farleym a generálním ředitelem Renaultu Francoisem Provostem v Paříži objevily dvě věci. Tou první je rychlost, s jakou se obě tradiční automobilky dohodly – došlo k tomu pouhých devět měsíců poté, co tým inženýrů Renaultu navštívil Detroit k projednání možné spolupráce.
Druhou je, že obě společnosti se také spojí při vývoji a výrobě lehkých užitkových vozidel, aby konkurovaly Číňanům. V Evropě se moc čínských dodávek neprodává, ale Farley a Provost jasně uvedli, že brzy budou, a už teď se chystají odrazit konkurenci.
„Číňané brzy přijdou, a proto nechci čekat,“ řekl Provost shromážděným novinářům.
Psst, chceš si koupit kombi?
Když jsem byl dítě, naše rodina strávila rok na americkém horním středozápadě. Můj táta hledal provizorní vozidlo a domů se vrátil s kombi Ford Torino z roku 1973, které koupil za 200 dolarů. Toto kombi mělo velikou nádrž a na galon ujelo 11 mil (tj. 21,5 l/100 km) – i když to nikoho nezajímalo, protože benzin tehdy stál asi 70 centů za galon (tj. 3,86 Kč/l).
Proč se vracet do minulosti? Trumpova administrativa tvrdí, že její návrhy na zrušení standardů spotřeby paliva by mohly znamenat návrat kombi, a to až po „trochu dřevěného obložení na boku“, jak řekl ministr dopravy Sean Duffy v televizi CNBC.
V chytré analýze návrhů Trumpovy administrativy agentura Reuters poukazuje na to, že ačkoli navrhované nové standardy spotřeby paliva – průměrně 34,5 mil na galon (6,8 l/100 km) do roku 2031, což je pokles oproti předchozímu cíli 50,4 mil na galon (4,7 l/100 km) – by snížily průměrnou cenu vozidla o 930 dolarů (20 000 Kč), spotřebitelé by nakonec u benzinových pump platili mnohem víc.
Ponechme stranou fakt, že americký trh je dnes převážně trhem SUV, protože Američané milují pohodlí, které jim poskytují. Nic není nemožné, ale je velmi nepravděpodobné, že by spotřebitelé chtěli přejít na kombi, bez ohledu na to, jak moc ministru Duffymu chybí dřevěné obložení.
Změna generálního ředitele v BMW
BMW zvolilo nového generálního ředitele, který nahradí Olivera Zipseho, u kterého se očekávalo, že brzy odejde, protože jeho smlouva již byla prodloužena nad věkovou hranici německého prémiového výrobce 60 let.
Současný šéf výroby Milan Nedeljković převezme kormidlo BMW v květnu příštího roku. Nedeljković, který ve společnosti pracuje od roku 1993, se bude muset hned pustit do práce. BMW, které čelilo dvojité ráně amerického cla a klesajícího prodeje v Číně, v říjnu snížilo svou prognózu zisku pro rok 2025 a nyní sází na to, že první model z plně elektrické řady „Neue Klasse“ v roce 2026 zajistí růst. Nastupující generální ředitel sehrál klíčovou roli v uvedení „Neue Klasse“ do výroby, takže je vnímán jako bezpečný partner, který povede BMW vpřed.
Stellantis v USA sází na hybridní vozy
Nový generální ředitel společnosti Stellantis Antonio Filosa říká, že se čtvrtá největší světová automobilka na americkém trhu zaměří na hybridy a bude tak pokračovat v odklonu od zaměření svého předchůdce Carlose Tavarese na plně elektrická auta. Aby se ujistil, že to nikdo špatně nepochopil, Filosa zdůraznil, že se tím nemyslí plug-in hybridy, ale běžné hybridy, kde o něco větší akumulátor dokáže po krátkou dobu pohánět vůz a snižuje spotřebu paliva.
Stellantis pod Tavaresem ztratil podíl na americkém trhu, svém hlavním zdroji zisku, a Filosa se snaží vrátit k výrobě výkonných, velkých spalovacích motorů, které zákazníci automobilky milují.
Rychlá kola
Volkswagen do roku 2030 investuje 160 miliard eur, uvedl generální ředitel Oliver Blume, což odráží utahování opasků, jelikož čelí velké krizi na svých dvou klíčových trzích, Číně a Spojených státech.
Americká agentura požádala společnost Waymo o zodpovězení dalších otázek poté, co texaští úředníci uvedli, že autonomní vozidla divize Alphabet od začátku školního roku v zaznamenaných incidentech 19x nelegálně předjela školní autobusy.
Čínská společnost Changan v příštích dvou letech uvede na evropský trh vozidla svých elektrických značek Avatr a Nevo a zvažuje také prodej lehkých užitkových vozidel.
Evropská komise přezkoumává cla na elektromobily vyrobené v Číně od Volkswagenu, která by automobilka mohla nahradit ročními dovozními kvótami a mechanismem minimálních cen.
Španělsko poskytne v roce 2026 na podporu svého trhu a průmyslu elektromobilů téměř 1,3 miliardy eur v rámci plánu na zvýšení podílu elektromobilů vyrobených v zemi na 95 % do roku 2035.
Foto: Ford, BMW a Renault
Tesla uvedla na evropský trh novou, levnější verzi svého vozu Model 3, dva měsíce po jeho debutu v USA, s cílem zvýšit prodej v době, kdy se konkurence zostřuje a poptávka zpomaluje.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz
