name | autoweek.cz
Ford bude v Evropě propouštět
21.11.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Ford snižuje počet pracovních míst v Evropě – údajně kvůli zpomalenému přechodu k elektromobilitě způsobenému čínskou konkurencí a malé podpoře německé vlády při přechodu k elektromobilům. Ford současně omezí výrobu svých elektrických modelů Explorer a Capri v závodě v Kolíně nad Rýnem.
Ford uvedl, že v Evropě propustí 14 % svých zaměstnanců (představuje to 2,3 % z celkového počtu 174 000 jeho zaměstnanců), přičemž z toho obviňuje ztráty v posledních letech kvůli slabé poptávce po elektricky poháněných vozidlech, slabé vládní podpoře přechodu na elektromobily a konkurenci státem dotovaných čínských rivalů. Do září letošního roku prodej Fordu v Evropě klesl o 17,9 %, což daleko překonalo jeho celoodvětvový pokles o 6,1 %. Americká automobilka je po Nissanu, Stellantisu a GM další, která radikálně snižuje náklady v souvislosti k přechodem na elektromobily, které jsou pro spotřebitele příliš drahé.
Ke zrušení 4000 pracovních míst dojde především v Německu a Velké Británii. Velká rána to bude zejména pro Německo, kde uzavřením továren, snížením mezd a zrušením tisíců pracovních míst hrozí největší evropská automobilka Volkswagen. V Německu Ford uvolní 2900 zaměstnanců a dalších 800 ve Velké Británii. Všechna německá rušení pracovních míst by byla v hlavním závodě Fordu v Kolíně nad Rýnem a představovala by 24 % pracovní síly továrny. K propouštění by mělo dojít do konce roku 2027, přičemž se čeká na jednání s odbory. Německé odbory uvedly, že plán nepřijmou, protože existují alternativy, a požádaly evropské vedení Fordu, aby zahájilo jednání o budoucnosti podniku. „Pokud k tomu nebude ochota, jsme připraveni i na tvrdou konfrontaci,“ řekl Knut Giesler z IG Metall.
Viceprezident Ford Europe Peter Godsell uvedl: „Ford zažívá slabší poptávku po elektrických vozidlech, než jsme dříve předpokládali, a stále čelíme problémům ohledně našich provozních nákladů. To znamenalo, že potřebujeme rozhodující opatření k restrukturalizaci našeho podnikání. Doufáme, že tato omezení počtu pracovních míst vyřeší naše problémy, nicméně nemůže vyloučit další opatření, pokud se ještě zhorší podmínky na trhu.“
Ford prochází restrukturalizací v Evropě a už v únoru 2023 oznámil zrušení 3800 pracovních míst. Příští rok v Německu uzavře závod v Saarlouis, což bude spojeno s dalším propouštěním. Výkonný ředitel německé divize Fordu Marcus Wassenberg uvedl, že to odráží probíhající změny, které proměňují Německo pro jeho vysoké náklady na pracovní sílu a energii. Ford ve spolupráci s VW úspěšně vyrábí lehká užitková vozidla v Turecku a JAR – převážně se spalovacími motory.
Ford vyzval německou vládu, aby poskytla víc pobídek a podpořila lepší infrastrukturu pro nabíjení, aby pomohla spotřebitelům v přechodu k elektromobilům. Prodej elektromobilů v Německu po zrušení dotací za prvních devět měsíců letošního roku klesl o 28,6 %.
Ford bojuje o snížení nákladů po celém světě a v souvislosti s příliš radikálním příklonem k elektromobilitě výrazně zaostává i na americkém trhu za svým rivalem General Motors. Ford se v USA navíc potýká s problémy s kvalitou, zárukami, dodavateli a příliš vysokými vedlejšími náklady.
Foto: Ford
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz