name | autoweek.cz

Ford Focus ECOnetic – výkonný a hospodárný

Ford Focus ECOnetic – výkonný a hospodárný

28.05.2010 | Antonín Matějka | Nové modely

Ford Focus ECOnetic se na českém trhu nabízí ve třech verzích s motorem 1.6 Duratorq TDCi a se systémem Stop-Start deklaruje průměrnou kombinovanou spotřebu 3,8 l/100 km a tomu odpovídající hodnotu emisí CO2 99g/km.

Již před samotným začátkem testu jsem si dal za úkol, že se pokusím dosáhnout výrobcem udávanou spotřebu nafty, a to v běžném provozu a při běžném způsobu jízdy, bez praktik obvykle používaných při eko-soutěžích. Nutno říci, že první kilometry v městském provozu můj optimismus poněkud zchladily. Podle palubního počítače jsem se stále pohyboval nad hranicí 5,2 l/100 km a bylo mi jasné, že systém Stop- Start při stání na křižovatkách šetří pouze desetinky. Situace se radikálně začala měnit až na testovací trase dlouhé 250 kilometrů, která vedla po dálnicích a silnicích Středočeského kraje. Průměrná spotřeba postupně klesla o celý litr a dokonce jsem začal lehce atakovat hodnotu 4,0 l/100 km. Navíc jsem se snažil častým řazením, předvídavostí při předjíždění a jízdním stylem ve vyšších rychlostech co nejvíce sžít se systémem ECOmode, který zohledňuje právě tyto parametry a zobrazuje je na multifunkčním displeji v podobě „sedmikrásek“ (nejúspornější způsob jízdy= 3 ikonky květiny s plným počtem okvětních lístků). V plné míře jsem se také řídil optickým indikátorem řazení a udržoval motor v optimálních otáčkách. Zbytečně jsem nezrychloval, ani nezpomaloval a v táhlých klesáních jsem nechával zařazenou „pětku“. V žádném případě jsem se ovšem „neloudal“, jel sem docela svižně s výslednou průměrnou rychlostí 75 km/h. V cíli testovací trasy jsem z palubního počítače odečetl průměrnou spotřebu 4,1 l/100 km, o tři desetiny jsem sice zaostal za výrobcem udávanou hodnotou, ale i tak jsem byl mile překvapen hospodárností vozu, který svou koncepcí a vynikajícími jízdními vlastnostmi stále patří mezi nejlepší ve své třídě. Verze ECOnetic je ve srovnání se standardním modelem Ford Focus snížena o 10 mm vpředu a o 8 mm vzadu, navíc je automobil vybaven pneumatikami se sníženým valivým odporem.

Kromě nízké spotřeby paliva se motor 1.6 Duratorq TDCi může pochlubit kultivovaným během a velmi slušným zátahem v oblasti nízkých a středních otáček. Při razantnějším způsobu jízdy poskytuje pohonný agregát vozu velmi slušnou dynamiku a pružné zrychlení při zařazeném čtvrtém a pátém rychlostním stupni. Při měření „maximálky“ na letišti se ručička rychloměru zastavila na hodnotě 180 km/h. Celkový dojem z verze ECOnetic je veskrze pozitivní, automobil má i na sklonku svého životního cyklu stále co říci. Velkou zásluhu na tom má nadčasový design, bohatá standardní výbava a prostorně řešený interiér. Poměrně zajímavá je i pořizovací cena, která startuje u akčních pětidveřových modelů na 409 900 korunách.

 

Motor


Vznětový přeplňovaný čtyřválec se vstřikováním common rail a rozvodem 2xOHC.  Zdvihový objem 1560 cm3. Největší výkon 80 kW (109 k) při 4000 1/min. Největší točivý moment 240 N.m při 1750 1/min. Pětistupňová manuální převodovka.  Pohon předních kol.

 

Karoserie


Pětidveřový hatchback.

 

Rozměry a hmotnosti


Délka 4337 mm, šířka 1839 mm (bez vnějších zpětných zrcátek) , výška 1497 mm. Rozvor 2640 mm. Pohotovostní hmotnost 1360 kg, užitečná hmotnost 470 kg. Objem palivové nádrže 53 l. Objem zavazadlového prostoru 0,395 až 1,247 m3.

 

Jízdní výkony


Největší rychlost 180 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 12,6 s. Spotřeba paliva (město, mimo město, kombinovaná) 4,5/3,4/3,8  l/100 km.

 

Základní pořizovací cena


409 900 Kč vč. DPH

 

HODNOCENÍ

Pohonná jednotka
\"1\"\"1\"\"1\"\"1\"\"1\"
Na silnici \"1\"\"1\"\"1\"\"1\"\"1\"
Kvalita \"1\"\"1\"\"1\"\"1\" \"\"
Bezpečnost \"1\"\"1\"\"1\"\"1\" \"\"
Pohodlí \"1\"\"1\"\"1\"\"1\" \"\"
Náklady \"1\"\"1\"\"1\"\"1\"\"1\"

Celkem \"1\"\"1\"\"1\"\"1\" \"\"

Hodnocení: \"1\"\"\"\"\"\"\"\"\" - horší než průměr, \"1\"\"1\"\"\"\"\"\"\" - slušný standard, \"1\"\"1\"\"1\" \"\"\"\" - docela dobré, \"1\"\"1\"\"1\"\"1\"\"\" - vynikající, \"1\"\"1\"\"1\"\"1\"\"1\" -zcela mimořádné