name | autoweek.cz

Ford hodil GM hračky do kanálu

Ford hodil GM hračky do kanálu

21.01.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Pokud by bylo možné označit někoho za vítěze letošního autosalonu v Detroitu, pak je to překvapivě Ford. Hvězdou měla být nová generace Chevroletu Corvette, ale pak se najednou zjevil pick-up Ford Atlas.

Měla to být show GM, při níž měla zazářit poprvé veřejně představená 7. generace Chevroletu Corvette budící rozruch legendárním přídomkem Stingray. Také přišel nový velký pick-up Chevrolet Silverado/GMC Sierra, což je hlavní zdroj příjmů celé společnosti. Navíc přišel první Cadillac s elektrickým pohonem ELR (což je samozřejmě Chevrolet Volt, ale s velmi atraktivní karoserií). Jenže pak se od stropu snesl předem nehlášený koncept pick-upu Atlas, což je v podstatě skromně zamaskovaná zcela nová generace nejprodávanějšího auta v USA Ford F-150, která přijde do prodeje jako modelový rok 2015 koncem jara příštího roku. A najednou se nemluvilo o ničem jiném. Toto se marketingovým stratégům Fordu podařilo dokonale - bez skutečné novinky zcela vymazat tři zásadní premiéry odvěkého rivala!

Fordu ale nahrálo i GM. Reakce na podobu nové Corvette C7 Stingray jsou s přibývajícími dny stále více mírně řečeno smíšené. Ohlas na fotografie je z celého světa nadšený, ale ti, kteří auto viděli na živo zdůrazňují, že s mnoha otvory na povrchu působí nervózně a přezdobeně. Bez většího nadšení byly přijaty i nové pick-upy GM, u nichž mnozí návštěvníci zdůrazňují nepříjemné překvapení, že není přístupný jejich interiér.

Ford už dokázal, že i Američané jsou ochotni nahradit neměnné tradice za kvalitu, což dokládá jejich ochota oželet dříve nezbytný motor V8 ve velkém pick-upu a namísto něj přijmout stejně výkonný ale hospodárnější přeplňovaný V6 EcoBoost. Nyní Ford v předstihu naznačuje, že se stejně tak budou muset rozloučit s osvědčenou ocelí a na místo toho přijmout hliník a hořčík.

Velkou předností konceptu Atlas jsou jeho aktivní aerodynamické prvky (kryty kol, uzavíratelné otvory v předním spoileru, uzavíratelná mřížka na vstupu do motorového prostoru aj.), které dokáží měnit aerodynamiku vozu za jízdy a snížit aerodynamický odpor při rychlé jízdě na dálnici. Není jisté, zda se v této podobě budou vyrábět sériově, ale není to vyloučeno. Vzhledem ke zpřísňujícím se předpisům pro spotřebu, růstu ceny benzinu a neutuchající reklamní válce jsou pick-upy pod velkým tlakem kvůli snaze o snižování spotřeby paliva. Snaha snižovat hmotnost i za cenu použití nákladných hliníkových komponent a zlepšení aerodynamiky spolu se zmenšováním pohonných jednotek a jejich doplněním o systém start-stop budou preferovanou cestou k omezení spotřeby paliva i u velkých pick-upů.

Ford svým konceptem Atlas zasáhl přímo do srdce čerstvě odhalené Chevrolet Silverado a GMC Sierra. Brutální styl tohoto pick-upu naznačuje, co by mohla přinést příští generace F-150. Tento koncept nabízí podstatně lepší využití paliva než pick-upy, které v současnosti Ford nabízí.

Atlas přináší i šikovné triky, jako třeba stupačku na zádi umožňující připevnění dlouhých předmětů přivázaných na střeše vozu. Nákladový prostor nabízí podobných chytrých nápadů mnohem více a navíc k nim přidává ještě zásuvku na 100 V. Systém Dynamic Hitch Assist zase samočinně spojuje tažné zařízení pick-upu s přívěsem, zatímco kamera snímající 360° kolem vozu poskytuje dokonalý výhled do okolí.