name | autoweek.cz

Ford představil nový turbodiesel Power Stroke V8

Ford představil nový turbodiesel Power Stroke V8

20.11.2009 | Vladimír Rybecký | Trendy

Ford zveřejnil podrobnosti o svém nejnovějším vznětovém motoru 6,7 l Power Stroke V8. Tento první vlastními silami v USA vyvinutý turbodiesel je pro Ford důležitý.

Je to první motor, který Ford zkonstruoval poté, co po složité právní bitvě kvůli reklamačním požadavkům padla smlouva s firmou International Truck and Engine (Navistar) na dodávky vznětových motorů pro velké pick-upy řady F. Současně jde o odpověď na nový vznětový motor GM Duramax V8 4,5 l.

Ford tvrdí, že turbodiesel V8 o objemu 6,7 l je nejvýkonnější, nejpropracovanější a nejhospodárnější vznětový motor, jaký kdy svým americkým zákazníkům nabídl. S tím lze nepochybně souhlasit, nicméně to ještě vzhledem k dosavadní nabídce nemusí být zárukou skutečné kvality. Výkonnostní parametry motoru totiž zatím nebyly zveřejněny.

Šéf Fordu pro USA Mark Fields uvedl, že nový motor se bude používat výhradně u velkých pick-upů a off-roadů počínaje modelem F-250, jehož hmotnost začíná na 3850 kg. Pro model F-150 byl zkonstruován jiný turbodiesel, nicméně ten byl prozatím uložen k ledu.

Ford V8 6,7 l Power Stroke má vysokotlaké akumulační vstřikování systémem Common Rail a řadu v USA dosud nevídaných inovací:

- rychle pracující piezoelektrické vstřikovače Bosch s pracovním tlakem 200 MPa (2000 bar) umožňují pět vstřiků během pracovního zdvihu. To téměř zcela odstraňuje známé klapání vznětových motorů. Rovněž se tím zlepšuje výkonnost a snižují emise.

- hliníkové hlavy válců s výfukovými kanály obrácenými dovnitř snižují hlučnost.

- jediné sekvenční turbodmychadlo s proměnlivým nastavením statorových lopatek je unikátní konstrukce.

- blok vyrobený z odlehčeného kompaktního uhlíkové litiny CGI pomohl snížit hmotnost o 72 kg oproti odcházejícímu bloku motoru 6,4 l od firmy International. Ford bloky kupuje od firmy Tupy SA z Brazílie.

- motor je vybaven recirkulací spalin EGR, oxidačním katalyzátorem DOC, filtrem pevných částic DPF a systémem vstřikování močoviny od firmy Bosch pomáhá neutralizovat emise oxidu dusíku. Jedná se o první motor používající močovinu použitý automobilkou z detroitské trojky. Zásobník s močovinou (říká se jí zde opatrně DEF - Diesel Exhaust Fluid) se musí doplňovat každých 12 000 km.

Technickou novinkou motoru je především turbodmychadlo VNT DualBoost dodávané firmou Honeywell. Toto turbodmychadlo totiž používá dva rotory v jediné skříni. Kombinací malého dmychadla s rychlou odezvou a velkého, schopného dodávat větší množství stlačeného vzduchu, se zkracuje doba odezvy motoru. Turbodmychadlo poskytuje parametry biturba při mnohem menší hmotnosti. Turbodmychadlo se montuje do prostoru mezi hlavami obou řad válců a jeho rychlejší reakci napomáhá i zkrácené výfukové potrubí.

Motor se vyvíjel čtyři roky a bude se vyrábět v závodě ve městě Chihuahua v Mexiku. Motor je konstruován tak, aby vydržel 480 000 km bez větší údržby, a může pracovat s palivem B20, což je nafta s příměsí 20 % bionafty.