name | autoweek.cz

Ford přehodnocuje cíl být v roce 2030 v Evropě plně elektrický

Ford přehodnocuje cíl být v roce 2030 v Evropě plně elektrický

09.05.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Ford uvádí, že by v Evropě mohl pokračovat v prodeji vozů se spalovacími motory po roce 2030. Původně americká automobilka plánovala do konce dekády prodávat v EU pouze elektromobily s akumulátory.

Ford Motor přehodnocuje svůj plán prodávat v Evropě od roku 2030 pouze elektromobily, protože prodej elektricky poháněných vozidel se v regionu nerozvíjí potřebným tempem.

 

Ford v roce 2021 oznámil svůj cíl prodávat v Evropě do konce dekády pouze osobní automobily s elektrickým pohonem s akumulátory. Tento cíl byl ambicióznější než plán Evropské unie v rámci strategie snižování emisí CO2 umožnit prodávat pouze vozy s nulovými emisemi až od roku 2035.

 

Ford nyní uvádí, že by mohl pokračovat v prodeji vozů se spalovacím motorem i po roce 2030 - pokud je kupující budou chtít. „Pokud uvidíme silnou poptávku, například po plug-in hybridních vozidlech, nabídneme je,“ řekl vedoucí divize osobních vozů Ford v Evropě Martin Sander. Poptávka po elektromobilech je podle něj „menší“, než Ford původně plánoval, a společnost nedosahuje své ambiciózní cíle. „Je tu jasná trajektorie k elektrifikaci. Musíme se prostě vypořádat s naší cestou ke 100% elektrickému pohonu,“ řekl Sander na summitu Financial Times Future of Car.

 

Plány pro Evropu

Ford dokončil investici ve výši 2 miliard dolarů na přeměnu své továrny v Kolíně nad Rýnem v Německu na výrobu plně elektrických vozidel založených na platformě MEB koncernu Volkswagen. V červnu zde zahájí sériovou výrobu plně elektricky poháněného kompaktního SUV Explorer a rovněž v červnu představí své druhé vozidlo postavené na platformě MEB. Později v tomto roce Ford také odhalí akumulátorovou verzi Puma Gen-E svého nejprodávanějšího malého SUV vyráběného v Craiově v Rumunsku. Automobilka také začala v Turecku vyrábět elektrické verze své jednotunové dodávky Transit Custom, a to navzdory pomalejšímu nástupu lehkých užitkových elektromobilů než se očekávalo.

 

Ford redukuje svou řadu vozů se spalovacími motory, protože se zaměřuje na elektromobily a vysoce ziskový obchod s lehkými užitkovými vozidly. Vloni skončila výroba malého vozu Fiesta v Kolíně nad Rýnem, v roce 2025 skončí také výroba vozu Focus v Saarlouis. Automobilka přestala ve své továrně ve Valencii ve Španělsku vyrábět svůj vůz střední třídy Mondeo a minivany Galaxy/S-Max. Ford zvažuje, že ve Valencii, kde se v současnosti vyrábí kompaktní SUV Kuga, které je k dispozici ve verzi plug-in hybrid, plně hybridní nebo se spalovacím motorem, bude vyrábět nový „multienergetický“ model osobního vozu. „Máme plán pro náš závod ve Valencii,“ řekl Sander.

 

Plán pro Velkou Británii

Na svém největším evropském trhu ve Spojeném království Ford hledá způsob, jak se vyhnout placení vysokých pokut v rámci požadavku na vozidla s nulovými emisemi), jehož cílem je podpořit prodej elektromobilů. Předpis stanoví, že výrobci automobilů musí každý rok prodávat stále větší procento elektromobilů, počínaje 22 % v roce 2024. Sander řekl, že Ford spíš omezí prodej vozidel se spalovacím motorem ve Spojeném království, než aby prosazoval prodej elektromobilů aby splnil svůj limit. „Nebudeme platit pokuty. Nebudeme prodávat elektrická vozidla s obrovskou ztrátou, jen abychom si koupili shodu s předpisy. Jediná alternativa je vzít naše zásilky vozidel se spalovacími motory pro Velkou Británii a prodat je někde jinde,“ řekl Sander.