name | autoweek.cz

Ford pro Explorer sází na akumulátory LFP

Ford pro Explorer sází na akumulátory LFP

10.06.2024 | | Nové modely

Ford uvádí, že výroba kompaktního SUV Explorer byla v Německu zahájena s nejnovější a nejlepší technologií akumulátorů. Automobilka odložila původně plánované zahájení výroby vozu o šest měsíců aby do něj implementovala akumulátory LFP dodávané čínským výrobcem CATL.

Jak uvádí Nick Gibbs v textu pro agenturu Reuters, Ford ve své továrně Ford Cologne Electric Vehicle Center v Kolíně nad Rýnem zahájil výrobu nového plně elektricky poháněného kompaktního SUV Explorer poté, co byl start výroby odložen aby mohl pro tento model používat levnější a odolnější lithio-železo-fosfátové (LFP) akumulátory dodávané čínskou společností CATL. Ford původně uvedl, že Explorer bude používat běžné akumulátory nikl-hořčík-kobalt (NMC), ale nakonec odložil zahájení výroby o šest měsíců, aby do vozu použila novou specifikaci akumulátorů.

 

Evropští výrobci automobilů se snaží urychlit přechod k akumulátorům LFP a opustit dražší nikl-hořčík-kobaltové (NMC) aby se stali konkurenceschopnějšími proti čínským konkurentům.

 

„Akumulátory LFP jsou odolnější vůči tepelnému namáhání, které může u akumulátorů NMC vést až k požáru, a lze je také nabíjet častěji než se znehodnotí. Bylo lepší počkat půl roku a uvést vůz na trh s nejnovější a nejlepší technologií. Jinak by první zákazníci byli naštvaní, že mají staré akumulátory,“ uvedl Jochen Bruckmann, vedoucí finální montáže u příležitosti zahájení výroby Exploreru.

 

Ford utratil 2 miliardy dolarů za přestavbu továrny v Kolíně nad Rýnem pro výrobu Exploreru a druhého BEV ve stylu kupé, které má být představeno 10. července a ponese legendární jméno Capri. Oba vozy jsou založeny na elektrické platformě MEB koncernu Volkswagen (jako např. Škoda Enyaq) a využívají akumulátory dodávané od VW. To znamená, že také VW ve svých vozech na platformě MEB může začít používat akumulátory LFP. Novou technologii, kterou už Ford používá, však dostane až za pár měsíců Volkswagen ID.4 v rámci revize modelu.

 

Články pro Explorer pocházejí z Číny a v současné době se montují do akumulátorů v továrně Škoda Auto v Mladé Boleslavi v České republice než Ford na podzim v Kolíně nad Rýnem zahájí vlastní výrobu akumulátorů.

 

Ford zpočátku uvede na trh Explorer s akumulátorem o kapacitě 84 kWh, který vozu s pohonem zadních kol umožní dojezd 602 km, čímž se stane jedním z vozidel postavených na platformě VW Group MEB s nejdelším dojezdem. Menší LFP akumulátor s kapacitou 55 kWh bude k dispozici později v tomto roce.

 

„Pro nás při montáži není Explorer o nic jednodušší na výrobu než Fiesta. Naopak,“ doplnil Bruckmann. Na finální montáži Exploreru bude zaměstnáno víc než 1000 zaměstnanců, zatímco při produkci Fiesty jich bylo jen 750. Závod v Kolíně nad Rýnem zaměstnává 13 000 lidí. Více než 3000 z nich by mělo vyrábět nový Explorer a dalších 300 by mělo být od druhé poloviny roku ve výrobě akumulátorů.

 

Foto: Ford