name | autoweek.cz

Francie ruší dotace pro elektromobily z Číny

Francie ruší dotace pro elektromobily z Číny

16.12.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Elektromobily čínské výroby od Dacie, Tesly, MG ztratí francouzské pobídky. Nové požadavky zahrnují uhlíkové emise z výroby, což znevýhodňuje čínské uhelné elektrárny.

Tři z nejoblíbenějších francouzských elektrických vozidel, miniautomobil Dacia Spring, Tesla Model 3 a kompaktní MG4, ztratí nárok na pobídky pro elektromobily na základě nových požadavků, které zvýhodňují vozy vyrobené ve Francii a Evropě před produkcí z Číny. Podle nových požadavků na způsobilost bude zohledněno množství emisí CO2 ve výrobním procesu. Vozidla vyrobená v Číně, kde většina energie pochází z fosilních paliv, většinou uhlí, jsou v rámci nového programu značně znevýhodněna.

 

Evropská komise a někteří výrobci automobilů vyjádřili obavy, že levná auta z Číny, zejména elektromobily, odebírají podíl na trhu vozům evropské výroby. Komise zahájila vyšetřování podpory Pekingu domácím výrobcům elektromobilů, což by mohlo vést k novým celním tarifům.

 

Seznam způsobilých modelů, který ve čtvrtek zveřejnila francouzská vláda, zahrnuje 24 BEV od Stellantisu a pět od Renaultu. Model Y od Tesly, který se vyrábí v Německu, má nárok na bonus, ale model 3 vyrobený v Číně nikoli. Podobně model No 1 společnosti Smart, vyrobený v Číně, není na seznamu, ale ForTwo, vyrobený ve Francii, ano. Jiné modely vyráběné v Číně, jako je BMW iX3, nemají nárok na pobídky také proto, že jsou příliš drahé.

 

Očekává se, že ztráta pobídek vážně poškodí prodej těchto modelů. Mluvčí Dacie řekli, že dopad na prodej zatím není jistý, protože Spring se prodává po celé Evropě. V roce 2024 bude uveden i na britský trh. Dacia Spring, která se umístila na 15. místě mezi všemi vozy prodanými ve Francii do listopadu, je nejlevnějším BEV v Evropě s cenou před pobídkami kolem 20 000 eur a druhý nejprodávanější elektromobil ve Francii po Tesle Model Y. Tesla Model 3 byla třetím BEV a MG4 čtvrtým nejprodávanějším BEV.

 

Bruno Le Maire, francouzský ministr financí, uvítal to, co nazval pobídkou nových pravidel pro výrobce elektromobilů aby snížili svou uhlíkovou stopu. „Stovky milionů eur z veřejných peněz nešly do vozidel s velmi nízkou uhlíkovou stopou. Aby měl elektromobil nárok na bonus, musí mít omezený dopad na životní prostředí i ve fázi výroby a přepravy.“

 

Vláda prezidenta Emmanuela Macrona chtěla, aby francouzská a evropská elektrická vozidla byla pro domácí spotřebitele dostupnější ve srovnání s levnějšími vozidly vyráběnými v Číně. Průměrná maloobchodní cena elektromobilu v Evropě byla podle průzkumu společnosti JATO Dynamics v první polovině roku 2023 více než 65 000 eur ve srovnání s něco málo přes 31 000 eur u elektromobilů vyrobených v Číně. Francouzská vláda ve snaze dostat víc elektrických vozů na silnice nabídla kupujícím hotovostní pobídku ve výši 5000 až 7000 eur s celkovými náklady 1 miliardy eur ročně. Vzhledem k absenci levných elektromobilů evropské výroby však třetina všech pobídek směřuje ke spotřebitelům, kteří kupují elektrická vozidla vyrobená v Číně. To pomohlo podnítit nárůst dovozu a zvětšilo konkurenční propast s domácími výrobci.

 

Evropští výrobci automobilů spěchají s uvedením levných elektromobilů vyráběných na kontinentu - Citroën ë-C3, jeho sourozenec Fiat Pandina a Renault 5. Výhledově se mají vyrábět ještě levnější elektromobily jako verze ë-C3 s kratším dojezdem za 19 900 eur a Renault Twingo na méně než 20 000 eur. Volkswagen a Renault jednají o sdílení vývoje podobného modelu pro VW. Problém ale je, že Citroën ë-C3 používá akumulátor vyrobený v Číně.