name | autoweek.cz

Francouzské dotace pro elektromobily budou v souladu s WTO

Francouzské dotace pro elektromobily budou v souladu s WTO

22.05.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Plány Francie na vázání peněžních pobídek pro nové elektromobily splňující nízkouhlíkové normy podle tamního ministerstva financí nebudou v rozporu s pravidly WTO, přestože se Francie snaží vyloučit výrobce automobilů v Asii z možnosti využívat tyto dotace.

Prezident Emmanuel Macron prohlásil, že stávající dotace ve výši 5000 eur (120 000 Kč), která je k dispozici kupcům elektromobilů a kterou financují francouzští daňoví poplatníci, by neměla zvýhodňovat vozidla vyrobená mimo Evropu.

 

Ministr financí Bruno Le Maire při představení nového zákona o ekologickém průmyslu uvedl, že z ročních nákladů na peněžní pobídku ve výši 1,2 miliardy eur (28,5 miliardy Kč) nakonec 40 % připadá výrobcům automobilů v Asii. Dodal, že dotace bude nově podmíněna splněním nízkouhlíkových standardů při výrobě, což podle něj v podstatě vyloučí elektromobily, které se nevyrábějí v Evropě.

 

„Toto opatření je v souladu s právem Světové obchodní organizace, protože nevytváří bariéru vstupu dovážených výrobků. Používá environmentální kritéria jako podmínku státní podpory,“ uvedl zdroj z ministerstva financí po Le Mairově vyjádření. Le Maire uvedl, že se bude přihlížet k uhlíkové náročnosti výroby oceli a akumulátoru vozidla a také k tomu, zda byly použity recyklované materiály.

 

Evropští politici v čele s Ursulou von der Leyenovou a Fransem Timmermansem chtějí vynutit přechod na elektromobilitu. Cíl Evropské komise by mohl mít jasného vítěze: čínský automobilový průmysl. Vyplývá to i ze studie úvěrové pojišťovny Allianz Trade. Čínské značky nebo vozy vyrobené v Číně, které se prodávají pod evropskými značkami, se v Evropě rychle prosazují. A to má důsledky: podíl 10 % čínských elektromobilů na trhu by evropské výrobce do roku 2030 stál 24 miliard eur přidané hodnoty bez zohlednění dodavatelského průmyslu. Postižena by byla celá Evropa, nejvíc by ale byly zasaženy ekonomiky Německa, České republiky a Slovenska. Naopak evropské značky na čínském trhu rychle ztrácejí podíl s tím, jak klesá prodej aut se spalovacími motory a roste prodej elektromobilů.