name | autoweek.cz

Fyzikální zákony nelze ošidit: elektromobily mají svá rizika

Fyzikální zákony nelze ošidit: elektromobily mají svá rizika

30.08.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Výzkumníci nehod AXA Group již léta zkoumají rizika na silnicích pomocí crash testů. Tentokrát se zaměřili na silné i slabé stránky a rizika elektromobilů. Výsledky dávají podnět k zamyšlení.

Elektromobily způsobují více kolizí než klasická auta se spalovací motory, zejména ty výkonné. Výzkumníci nehod v jedné z největších mezinárodních pojišťovacích společností na světě AXA využili letošní crash testy aby ukázali, proč tomu tak je a jaké důsledky to má pro bezpečnost na silnicích.

 

Ředitel majetkového pojištění společnosti AXA v Německu Nils Reich je přesvědčen, že triumf elektromobility již nelze zastavit, ale nebude to tak úplně bezproblémové: „My pojišťovny a naši zákazníci musíme také zvládat nová rizika.“

 

Čím větší výkon, tím vyšší riziko nehody

Chování výkonných elektromobilů se výrazně liší od aut se spalovacími motory. Podle studie AXA muselo více než 50 % řidičů elektromobilů zpočátku upravit své jízdní chování zejména při brzdění. Pohled do statistik AXA ukazuje, že řidiči elektromobilů způsobují o 50 % více kolizí s poškozením vlastních vozidel než řidiči konvenčních aut se spalovacími motory. Řidiči výkonných elektromobilů si nehodami způsobí více než dvojnásobně větší škody než u standardních aut.

 

Michael Pfäffli, vedoucí výzkumu a prevence nehod ve společnosti AXA, to vysvětluje: „Čím jsou pohonné systémy výkonnější, tím častěji jejich řidiči poškozují vozidla svá nebo ostatních. Konkrétně vysoce výkonné modely způsobují třetím stranám o 30 % vyšší tzv. odpovědnostní škody. Akumulátor je srdcem elektromobilu. Ovlivňuje nejen výkon, a tím i jeho jízdní chování, ale také hmotnost a konstrukci vozidel. Akumulátor má navíc rozhodující vliv i na záchranné a vyprošťovací práce.“

 

Overtapping Effekt

Zatímco v autoškolách se učí výpočty brzdné dráhy, protože nebezpečí na silnicích roste se zvyšující se rychlostí, u aut na akumulátory se objevuje ještě další nebezpečí, s nímž se začínající řidiči dosud setkávali jen zřídka. Největší riziko nehod v elektromobilech totiž nastává při akceleraci. Elektromobily mají často velmi vysoký točivý moment, který působí prakticky okamžitě. To může vést k nechtěnému, trhanému zvýšení rychlosti, které řidič nemusí zvládnout.

 

Tímto problémem se zabýval i první crash test, v němž bylo simulováno, jak řidič Tesly jen krátce sešlápl pedál akcelerátoru ale vlivem silné akcelerace ztratil kontrolu nad vozidlem. Ke kruhovému objezdu přijel nepřiměřenou rychlostí, již nedokázal zabrzdit a přejel překážku uprostřed. Následek: vůz se převrátil a kvůli nerovnému terénu byl těžce poškozen jeho podvozek.

 

V případě převrácení zůstane prostor pro cestující neporušený a díky účinným bezpečnostním systémům, jako jsou napínače bezpečnostních pásů nebo airbagy, mohou cestující běžně počítat s malými nebo žádnými zraněními.

 

Vyšetřování výzkumníků nehod AXA ukázalo, že při jízdě přes překážky, jako jsou zpomalovací prahy, kameny nebo kruhové objezdy, může dojít k poškození spodku vozidla. Trakční akumulátor je velmi dobře chráněn dodatečným vyztužením karoserie vpředu, vzadu a na bocích, ale zdola je jeho slabé místo: „Podvozek se zdá být Achillovou patou elektromobilů, protože tam není akumulátor chráněn,“ řekl vedoucí výzkumu nehod v AXA Švýcarsko Michael Pfäffli. Výrobci jsou proto vyzýváni, aby nepodceňovali nebezpečí zespodu a zajistili odpovídající ochranu podlahy například titanovým plátem nebo podobným vysoce odolným materiálem.

 

Výzkumníci nehod AXA proto také doporučují zavést dodatečný scénář nárazových testů v Evropském programu hodnocení nových vozů Euro NCAP pro kontrolu odolnosti zespodu. Pokud dojde k poškození akumulátoru, může dojít k velkému požáru. Riziko požáru, bez ohledu na to, zda jde o auta jezdící na benzin nebo elektrickou energii, je však velmi nízké a média jej značně nadhodnocují. Pohled do statistik AXA ukazuje, že elektromobily nehoří častěji než spalovací motory.

 

„Pokud však dojde k požáru, věci se stanou složitějšími kvůli vyhoření článků akumulátoru,“ říká Michael Pfäffli. Dosud neexistuje žádné uspokojivé řešení pro bezpečné, rychlé, ekologické a nákladově efektivní hašení požárů v elektrických vozidlech. Z hlediska hašení je důležité, aby se záchranné složky dostaly do útrob akumulátoru co nejrychleji a přímo.

 

Trakční akumulátory činí elektromobily těžší

Elektromobily mají nejen odlišné chování při zrychlení, ale od vozidel se spalovacími motory se výrazně liší také jejich design a hmotnost. Elektricky poháněná auta mají obecně stále vyšší hmotnost. Ve srovnání s vozidly vyrobenými v roce 2000 (hmotnost byla v průměru 1340 kg) mají novější vozy o 25 % vyšší hmotnost (průměrná hmotnost vozů vyrobených v roce 2020 byla 1680 kg). Elektromobilita tento trend neúměrně podporuje. Výzkumníci nehod AXA předpokládají, že průměrná hmotnost nového vozidla za pár let kvůli provozu vozidel s akumulátory překročí dvě tuny.

 

Druhá havárie se proto týkala hmotnosti resp. rozdílu hmotnosti mezi vozidly. Golf VII se spalovacím motorem jedoucí rychlostí 50 km/h se čelně srazil s vozem stejného typu s elektrickým pohonem. Elektrický Golf má sice úplně stejné rozměry, ale kvůli akumulátoru a dodatečným výztuhám má o 400 kg vyšší hmotnost.

 

Golf se spalovacím motorem je s hmotností 1250 kg při tomto nárazu vystaven výrazně vyššímu zatížení a následně utrpí viditelně větší poškození než jeho elektricky poháněný protějšek. To je dáno základním fyzikálním zákonem: síla nárazu vyplývá z násobku hmotnosti a rychlosti. Nárazová energie elektromobilu je zhruba o třetinu větší a z toho plyne špatná kompatibilita při nárazech na úkor ostatních účastníků silničního provozu.

 

„Při nehodě je rozhodující rozdíl v hmotnosti mezi zúčastněnými vozidly. Lehčí vozidlo je v nevýhodě, protože jeho energetické zatížení je větší než u těžšího vozidla,“ vysvětluje výzkumník. Statistiky AXA to potvrzují: velmi těžký osobní automobil (nad 2000 kg) způsobí v průměru o 10 % vyšší škodu na majetku než lehké vozidlo (pod 1000 kg).

 

Jiná situace je v případě zranění osob: účinné bezpečnostní systémy moderních vozidel ve většině případů dokáží kompenzovat účinky rozdílu hmotnosti. Při testu proto zůstal prostor pro cestující obou vozů nedotčený. Ti tak jsou v obou vozidlech dobře chráněni. Pro cestující ve starších vozech to však je problematické i bez ohledu na hmotnost, protože zcela postrádají bezpečnostní systémy. Riziko zranění osob ve vozidle starším 10 let je o 20 % vyšší než u moderního automobilu.

 

Není důvod bát se vyprošťování osob z elektromobilů

Cestující v elektromobilu jsou tedy obecně dobře chráněni. V případě havárie se však vynořují obavy, že vyprošťování cestujících z nich může být pro záchranáře nebezpečné. „Tato obava je neopodstatněná, protože neexistuje téměř žádné riziko, že by vozidlo bylo stále pod napětím,“ vysvětluje Michael Pfäffli. V případě nehody se akumulátor během milisekund automaticky odpojí od ostatních vysokonapěťových součástek a kabelů. Okruh je tak přerušen a člověk může být bezpečně vyproštěn jako u všech vozidel. Poskytování první pomoci je povinné, a to i v případě nehod s účastí elektromobilů.