name | autoweek.cz

GAZ ohlásil konec značky Volha

GAZ ohlásil konec značky Volha

13.11.2009 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Pamětníci znají vozy Volha GAZ jako nezničitelné a na svou dobu maximálně pohodlné koráby silnic.

Nyní automobilka GAZ oznámila, že po 53 letech ukončí výrobu vozů jménem Volha. Tento pojízdný symbol zaniklého Sovětského svazu by měl zmizet do konce letošního roku. Automobilka GAZ, která patří Olegu Děripaskovi, který je rovněž menšinovým majitelem koncernu Magna International, se dostal do ekonomických problémů. Výroba vozů Volha se stala nehospodárnou vzhledem k rostoucím cenám důležitých materiálů pro její výrobu. Na ruském trhu pak zájem o ní klesá, protože nemůže konkurovat levným vozům zahraničních značek. Těm totiž nemůže konkurovat zhoršující se kvalitou výroby a příšernými jízdními vlastnostmi.

Oznámení o připavovaném ukončení výroby vozů Volha ovšem přišlo v době, kdy se připravoval prodej Opelu společnosti Magna a ruské bance SberBank. Proto se předpokládalo, že brzkým základem výroby automobilky GAZ se stanou právě vozy Opel. Uvidíme, zda zmaření prodeje Opelu nakonec plány Děripaskovy automobilky nezmění.

Vozy Volha GAZ-21 (resp. GAZ-22 s karoserií kombi), jejichž design navrhl Lev Jeremejev, se vyráběly v letech 1956 až 1970. V letech 1970 až 1985 je vystřídala Volha GAZ-24 (kombi už používalo stejné označení) s hranatou karoserií Leonida Cikolenka a Nikolaje Kirejeva, která od roku 1977 prošla výraznou modernizací. Třetí generace Volha GAZ-24-10 z let 1985 až 1992 už byla jen modernizovanou verzí předešlé. Totéž lez říci i o Volze GAZ-3102, která se vyrábí od roku 1982 až dodnes. Mnohé velkorysé plány technických inovací tohoto vozu, připravované už od roku 1976, se nerealizovaly (např. motor V6). Od roku 1997 vůz dostal mnoho nových technických prvků, které jinde byly už dávno samozřejmostí (posilovač řízení, kotoučové brzdy, pětirychlostní převodovku, motor se vstřikováním, nicméně stále s rozvodem OHV). Ve spolupráci s firmou Steyr (součást koncernu Magna) se vyráběly i vozy s motorem Chrysler. V roce 2008 dokonce nový motor 2,5 l plnil EuroIII. V 90. letech byly odvozeny i luxusnější verze 31029 (1992 až 1997), které se dokonce podařilo vyrobit rekordní množství 115 000 kusů za rok, a poté 3110 (1997-2005), v níž se objevil i turbodiesel, a to jak vlastní konstrukce, tak Steyr. Těchto vozů už není ani v Rusku moc k vidění, protože vzhledem k horšící se kvalitě výroby většina rychle zkorodovala do nepoužitelného stavu.

GAZ připravoval výrobu zcela nové Volhy 3111 s úplně novými tvary karoserie a moderní technikou získanou spoluprací s Chryslerem. Vůz byl poprvé předveden v roce 1998, ale výroba začala až roku 2000. Jenže namísto plánovaných 25 000 kusů ročně světlo světa spatřilo do roku 2004 pouhých 424 vozů (!). Výroba SUV 3106, který se objevil na moskevském autosalonu v roce 2005, se vůbec nerozeběhla. Od roku 2006 se ale vyrábí poslední verze 31105 poháněná motorem Chrysler. Koncem roku 2005 byla předvedena Volha 3115 s pohonem předních kol, ale do výroby se nedostala.

Nadějí pro GAZ měla být zcela nová Volha Siber, což je od roku 2008 licenčně vyráběný Chrysler Sebring.

Automobilka v Nižním Novgorodu vyráběla v 90. letech více než 100 tisíc aut ročně, v nejlepším roce dokonce překročila hranici 150 000 kusů. Pak produkce poklesla na 56 000 v roce 2000, ale podařilo se jí zvýšit na 70 000 v roce 2004. Jenže vloni opět poklesla pod hranici 30 000 aut. GAZ kromě osobních vozů Volha vyrábí především užitková a terénní vozidla. Jenže ani v těch se jí nepodařilo spojení s britskou automobilkou LDV, kterou Děripaska koupil v roce 2006, aby GAZ mohl vyrábět její dodávky, ale letos byl nucen ji odprodat. V současné době vyrábí užitková vozidla Gazelle a Sobol, vojenský terénní Tiger, obojživelný Vodnik a obrněná vozidla BTR.