name | autoweek.cz

Geely k Volvu přidá i Lotus

Geely k Volvu přidá i Lotus

25.05.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Čínská automobilka Zhejiang Geely Holding se dohodla na koupi 49,9 % podílu v malajsijské automobilce Proton od konglomerátu DRB-Hicom. Spolu s Protonem Geely získá i 51 % v britském výrobci sportovních aut Lotus Cars. Geely už kontroluje Volvo Cars a Londoin Taxi.
Zhejiang Geely Holding je mateřskou firmou Geely Automobile Holding se sídlem v Hong Kongu a švédské Volvo Car Group (od roku 2010). Vlastní i anglickou společnost London Taxi a kromě toho vytvořil i novou značku Lynk & Co, která by měla obsadit prostor mezi Geely a Volvem.
 
Nyní Geely Holding dosáhl dohodu o získání kontroly nad malajsijskou automobilkou Proton a tím i současně i Lotus Cars. Proton i Lotus by měly těžit ze společných synergických efektů v rámci holdingu Geely. Investice zapadá do mezistátní dohody mezi Čínou a Malajsií o investicích ve výši v řádu miliard dolarů. Smlouva mezi Geely a Protonem resp. DRB-Hicom má být podepsána do konce července.
 
Z státní firmy do čínských rukou
Automobilka Proton (zkratka pro Perusahaan Otomobil Nasional, tedy Národní automobilová společnost) byla založena v roce 1983 jako státní podnik pro výrobu aut tehdejším ministerským předsedou Mahathirem Mohamadem jako součást rozsáhlé industrializace země. Proton původně vyráběl vozy v licenci Mitsubishi Motors a MMC spolu s malajsijskou společností Hicom byla i menšinovým akcionářem.
 
Od počátku nového tisíciletí Proton vyrábí osobní vozy vlastní konstrukce (první vlastní model Wija uvedl v létě 2000). Proton se snažil své vozy i vyvážet, mj. i do Evropy (vč. České republiky), ale neuspěl. Od roku 1996 je Proton i majitelem automobilky Lotus Cars a v letech 2004 a 2005 byl krátce i většinovým vlastníkem italského výrobce motocyklů MV Agusta.
 
Pod vládou Mahathira Mohamada země dosahovala rekordní ekonomický růst. Později se ale dostala do problémů. Postupný růst objemu prodeje Protonu ke hranici 200 000 aut přerušil propad asijských trhů v roce 1998 provázený poklesem prodeje aut na méně než polovinu. V té době Proton ztratil i postavení největší malajsijské automobilky, když jej předstihla Perodua, vyrábějící vozy ve spolupráci s Toyotou. Následoval opět postupný růst až na rekordních 214 373 prodaných vozů v roce 2002. Pak následoval opět pozvolný, ale setrvalý pokles.
 
Naděje pro Proton, Geely i Lotus
Od roku 2009 Proton opět spolupracuje s Mitsubishi. Jedním z důsledků prohlubujících se hospodářských problémů země byl v roce 2012 i prodej Protonu soukromé společnosti DRB Hicom Syeda Mokhtara Al-Bukharyho. O spolupráci s Protonem, a tím i vstup na perspektivní malajsijský trh, postupně projevilo mnoho automobilek: Suzuki, Renault, PSA a Volkswagen, který zvažoval možnost vyrábět pod značkou Proton vozy Škoda. Nikdo ale v jednání s Malajci neuspěl až nyní majitel Geely, čínský miliardář Li Shufu jehož poradcem je bývalý šéf Opelu Carl Peter Forster.
 
Geely tak krok za krokem naplňuje cíl vytvořit mezinárodní konglomerát značek orientovaných na rozdílné skupiny zákazníků. Geely se zatím nedaří prosadit se na trzích jihovýchodní Asie, kde dosud kralují japonské značky a čínské produkty jsou odmítány. S malajsijským Protonem by se situace mohla změnit. Proton disponuje výrobními závody v Shah Alamu a Tanjung Malimu s plánovanou kapacitou okolo 350 000 aut ročně, nyní využívanou na méně než polovinu. V Malajsii by se mohly vyrábět i vozy  Volvo (ty se tam už montují v bývalé továrně Fordu).
 
Výhodou Protonu je funkční síť prodejců. S pomocí Geely a Volva může Proton poměrně rychle pozdvihnout technickou úroveň svých vozů. Geely ale může rovněž těžit z poměrně kvalitního vývojového zázemí Protonu. To se může přidat současným konstrukčním a vývojovým centrům v čínském Čang-čou (Hangzhou), Götteborgu a Coventry.
 
Díky Geely by se mohla začít vzpamatovávat i skomírající značka Lotus Cars. Tu kromě DRB-Hicom, kontrolující 51 % akcií, se 49 % spoluvlastní společnost Etika Automotive, která rovněž patří majiteli DRB-Hicomu Syedu Mokhhtarovi. Pro Geely se Lotus má stát prestižní značkou na vrcholu nabídky jako Porsche nebo Bentley pro Volkswagen.