name | autoweek.cz

Geely má být partnerem pro Renault

Geely má být partnerem pro Renault

01.09.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Geely a nespecifikovaná ropná skupina by měla získat podíl ve společnosti vytvořené Renaultem pro produkci vozidel se spalovacími motory. Účast ropné společnosti by měla pomoci rozvoji produkce zeleného vodíku. Dohoda by nezahrnovala partnera Renault Nissan.

Podle zákulisních informací Renault plánuje rozdělení na dvě akciově samostatné jednotky – první zaměřenou výhradně na produkci vozidel s elektrickým pohonem a druhou pokračující ve výrobě vozidel se spalovacími motory na fosilní paliva a využívajícími hybridní pohon. Jedná se o obdobný krok, který nedávno učinila společnost Ford Motor. Nyní několik pracovních skupin aktivně pracuje na vytvoření dvou samostatných právních struktur s kódovým označením „Ampére“ pro elektricky poháněná vozidla a „Horse“ pro auta se spalovacími motory vč. hybridních.

 

V rámci drastické restrukturalizace za účelem posílení svých financí Renault nedávno upevnil nová partnerství vedle svých historických aliancí s Nissanem, Mitsubishi a Mercedesem. V květnu Renault prodal 34 % své jihokorejské dceřiné společnosti holdingu Geely. Renault bude vyvíjet hybridní vozidla, která bude společně s Geely vyrábět ve svém závodě v Busanu.

 

Podle agentury Reuters nyní o převzetí podílu v jednotce pro motory na fosilní paliva, kterou Renault plánuje oddělit od svého podnikání s elektricky poháněnými vozidly, jednají čínská společnost Geely Automobile Holdings a dosud nespecifikovaná ropná skupina.

 

Ampère a Horse

Francouzská automobilka má letos na podzim zveřejnit plán na vytvoření samostatné jednotky určené pro elektromobily se sídlem ve Francii a další se sídlem v zahraničí, která spojí všechny její výrobní závody pro zážehové motory, hybridní pohony a převodovek ve Španělsku, Portugalsku, Turecku, Rumunsku a Latinské Americe.

 

Renault hodlá zůstat většinovým akcionářem své elektrické divize Ampère, která bude zaměstnávat kolem 10 000 lidí a měla by vstoupit na burzu v druhé polovině roku 2023. Zachová si však pouze menšinový podíl v jednotce Horse využívající spalovací motory. Ta bude mít podobně velký počet zaměstnanců. Renault v ní nicméně zůstane akcionářem s významným vlivem na její řízení. Dva zdroje agentuře Reuters uvedly, že Renault bude držet 40% podíl v jednotce využívající motory na fosilní paliva, zatímco Geely bude mít také 40 % a ropná společnost zbývajících 20 %.

 

Plán ale údajně není zcela dokončen a podle zdrojů agentury Reuters „existuje další prostor pro partnerské výrobce.“ Jenže alianční partner Renaultu Nissan podle zdrojů agentury Reuters neplánuje v jednotce pro spalovací motory získat podíl.

 

Plán rozdělení Renaultu tedy nezahrnuje Nissan, a to navzdory návrhu francouzské automobilky aby se na transakci podílel. To je další náznak toho, že se strategie aliančních partnerů nadále rozcházejí. Dlouhodobá budoucnost aliance je od pádu jejího tvůrce a bývalého šéfa Carlose Ghosna v roce 2018 nejistá. Renault, Nissan a Mitsubishi uvádějí, že více než 80 % jejich modelů bude v roce 2026 založeno na společné architektuře, ale zůstává otazník ohledně plánů pro třicátá léta.

 

Sdílení nákladů s Geely

Dohoda s Geely by přispěla k rozvíjející se obchodní činnosti čínské automobilky. Geely vlastní švédské Volvo Cars, a tedy i jeho značku Polestar, malajsijskou automobilku Proton, britského výrobce sportovních vozů Lotus a drží podíl v Mercedesu.

 

Sdílením nákladů na výrobu automobilů se vznětovými a zážehovými motory, jejichž produkce bude klesat s růstem prodeje elektromotorů, Renault doufá, že uvolní prostředky pro reinvestice do elektricky poháněných modelů, což je technologie, kterou propagoval spolu s Nissanem a Mitsubishi, ale v níž nyní poněkud zaostává za novými výrobci jako je Tesla.

 

Účast ropné společnosti by pomohla rozvoji zeleného vodíku a infrastruktury potřebné k tomu, aby auta s vodíkovými palivovými články byla na trhu konkurenceschopná vedle elektromobilů s akumulátory. Vodík je řazen do kategorie „zelený“ pokud se vyrábí pomocí obnovitelné energie. Pak je považován za klíč k dekarbonizaci průmyslu.