name | autoweek.cz

Generální ředitel Porsche Blume odchází
17.10.2025 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Dvojí role Olivera Blumeho ve skupině Volkswagen AG a Porsche AG skončí k 1. lednu 2026. Změna se očekávala již týdny. Blume současně dostal prodlouženou smlouvu ve Volkswagen AG. Společnost Porsche jmenovala generálním ředitelem Michaela Leiterse.
Trpělivost investorů s poklesem hodnoty akcií automobilky Porsche AG od roku 2022 pod vedením Olivera Blumeho na polovinu vyprchala. Dozorčí rada byla pověřena, aby s generálním ředitelem Blumem jednala o „vzájemně dohodnutém předčasném odchodu z představenstva.“
Generální ředitel Porsche Oliver Blume po 10 letech ve funkci odstupuje. Jeho nástupcem bude donedávna šéf McLarenu Michael Leiters (54 let). Leiters má dlouholeté zkušenosti s prosazováním hybridních modelů, počínaje úspěšným SUV Cayenne během svého předchozího působení u Porsche. Blume bude i nadále generálním ředitelem VW AG.
Nespokojenost a nová smlouva pro Blumeho
Jako generální ředitel společnosti Porsche AG Oliver Blume připravil cestu k rekordním finančním rokům, vstupu společnosti Porsche AG na burzu a expanzi na další mezinárodní trhy, stejně jako k historickým úspěchům v motoristickém sportu a nástupu k elektromobilitě.
Před třemi lety se ale současně s tím Blume ujal role generálního ředitele koncernu Volkswagen. Jenže akcionáři, zneklidněni sledováním toho, jak se jejich aktiva scvrkávají, už dlouho tvrdí, že Blumeho dvojí role v řízení Porsche i Volkswagen Group ho příliš zatížila a stala se jednou z příčin zhoršující se situace obou společností.
Akcie Volkswagenu během Blumeova působení klesly o 30 % a hodnota akcií Porsche od kótování na burze v roce 2022 snížila na polovinu. Rozhodující okamžik nastal po dalším varování před poklesem zisku, slabých tržbách v Číně a orientaci na elektromobilům, které se na trhu dostatečně rychle neprosadily.
Ke kritice se připojili i zaměstnanci, kteří nebyli na Blumeově straně. „Generální ředitel nemůže být šéfem na částečný úvazek ve Wolfsburgu a zbytek času trávit v Porsche. Tato situace musí skončit,“ řekla před několika týdny předsedkyně podnikové rady VW Group Daniela Cavallová při schůzce zaměstnanců.
Oliver Blume tedy odstupuje z vedení Porsche, ale zůstane v čele VW AG. Dozorčí rada společnosti Volkswagen AG uzavřela s Blumem novou smlouvu na pětileté období, počínaje 1. lednem 2026 a jmenovala ho generálním ředitelem do konce roku 2030. Blume tuto funkci zastává od 1. září 2022.
Příchod nového muže k Porsche
Dozorčí rada společnosti Porsche AG jmenovala generálním ředitelem společnosti Porsche AG s účinností od 1. ledna 2026 Michaela Leiterse.
Leiters byl od července 2022 do dubna 2025 generálním ředitelem společnosti McLaren Automotive. Leiters se u McLarenu snažil zlepšit kvalitu vyráběných superaut, mj. i úpravami hybridního modelu Artura, ale nepodařilo se mu zlepšit finanční výsledky společnosti. Podporoval také plány na vstup na trh SUV. Z pozice generálního ředitele McLarenu odešel v dubnu.
Předtím osm let působil jako technický ředitel společnosti Ferrari kde pracoval na vývoji hybridů SF90 Stradale a 296. Zapojil se i do raného vývoje SUV modelu Purosangue. Leiters není v Porsche AG žádným nováčkem, protože před nástupem do Ferrari v letech 2000 až 2013 zastával různé pozice v Porsche, naposledy byl zodpovědný za série Macan a Cayenne a podílel se na vývoji Cayenne Hybrid.
Těžké úkoly pro nového ředitele
Leiters by měl Porsche dostat zpátky do formy. S inženýrskými znalostmi, jasným zaměřením na luxusní sport a znalostí principů značky by mohl pomoci Porsche přeorientovat se na to, co dělá nejlépe. Společnost nedávno revidovala svou strategii elektrifikace a zavázala se investovat víc peněz do nových vozidel se spalovacími motory a prodloužit životní cykly těch, které jsou již v prodeji.
Plánované špičkové SUV s kódovým označením K1, které by mělo být umístěno ještě nad Cayenne, bylo koncipováno jako elektromobil, ovšem nyní místo toho dostane spalovací a hybridní pohonné jednotky. Porsche také zahájilo práce na náhradě za model Macan se spalovacím motorem, která se bude prodávat společně s novým Macanem Electric, a dokonce odhalilo, že nové elektromobily 718 Boxster a Cayman budou upraveny tak, aby mohly být nejbohatším kupujícím nabízeny i se spalovacími motory. Blumův odchod tyto plány nepochybně nezmění, protože jde o kroky, které mají investorům ukázat, že Porsche je opět aktivní ve snaze o zvyšování ziskovosti.
Leiters bude muset vyvážit investice do nových modelů pod tlakem na snižování nákladů v Německu, kde ruší 3900 pracovních míst a plánuje další úspory pro zvýšení klesající ziskovosti. Bude také muset realizovat změny v USA, největším trhu značky, kde Porsche nemá továrnu, která by kompenzovala dovozní cla prezidenta Donalda Trumpa.
Foto: Porsche
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz