name | autoweek.cz

Generální ředitel Renaultu Luca de Meo rezignoval

Generální ředitel Renaultu Luca de Meo rezignoval

15.06.2025 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Generální ředitel skupiny Renault Luca de Meo, architekt strategie obratu, která proměnila miliardy ztrát v rekordní zisk a jeden z nejrespektovanějších manažerů současného automobilového průmyslu v automobilovém průmyslu po pěti letech 15. července odstoupí.

„Luca de Meo vyjádřil své rozhodnutí odstoupit, aby se mohl pustit do nových výzev mimo automobilový sektor,“ uvedla společnost ve svém prohlášení. Šéf Renaultu rezignuje na funkci generálního ředitele aby se se stal generálním ředitelem skupiny Kering, která mimo jiné vlastní luxusní značky Gucci, Yves Saint Laurent a Balenciaga.

 

Energický Ital de Meo vedl francouzskou automobilku pět let. Řídil její strategický posun směrem k elektromobilům a reformu strategické aliance s Nissanem. Inicioval plán proměny společnosti Renaulution, zahrnující mj. i oddělení vývoje a produkce vozidel se spalovacími motory ve skupině Horse, ve spolupráci s čínskou automobilkou Geely a saúdskou společností Aramco, a elektromobility ve skupině Ampére. Posílil i postavení značky Dacia, obnovil značku Alpine a uvedl moderní elektrifikovanou podobu legendárních modelů R5 a R4. Pod jeho vedením Renault zcela proměnil svůj výrobní program v rekordně krátké době. Renault se mu podařilo nejen oživit, ale také dokázal změnit kulturu vedení.

 

Stávající předseda představenstva a generální ředitel Keringu Francoise-Henri Pinault aktivně pracuje na hledání svého nástupce, což zahrnuje rozdělení obou rolí a angažování nového generálního ředitele. Francoise-Henri Pinault převzal vedení skupiny založené jeho otcem Francoisem Pinaultem, která byla později v roce 2005 přejmenována na Kering. Akcie Keringu ztratily v posledních dvou letech víc než 60 % své hodnoty, což se projevilo řadou varování - poklesem zisku a změnami designérů v Gucci, nejdůležitější značce skupiny z hlediska tržeb a zisku.

 

Luca de Meo (58) svou kariéru v automobilovém průmyslu začínal u Renaultu. Posléze pracoval pro Toyotu Europe. V roce 2002 nastoupil do skupiny Fiat a přes vedení značek Lancia a Alfa Romeo se stal „korunním princem“ ve skupině Fiat pod vedením Sergia Marchionneho. Oživil značku Abarth a vedl projekt Fiat 500, který se stal záchranou italské automobilky. V roce 2009 překvapivě ale odešel ke koncernu Volkswagen, kam jej lákal Ferdinand Piëch. Pracoval pro značky Volkswagen a Audi a posléze se ujal vedení skomírající značky Seat. Podařilo se mu ji oživit vstupem do segmentu SUV, vrátil ji k ziskovosti a stál u zrodu nové značky Cupra.

 

V nejlepším ale v roce 2020 přijal nabídku ujmout se vedení skupiny Renault, která se ocitla ve stavu chaosu po náhlém nuceném odchodu Carlose Ghosna. Velmi rychle si opět získal velký respekt nejen hospodářskými výsledky, ale i oživeném výrobního programu a proměnou firemní kultury. Před nedlouhou dobou odmítl nabídku postavit se do čela skupiny Stellantis jako nástupce Carlose Tavarese.

 

Z pozice presidenta Sdružení evropských výrobců automobilů ACEA (2023-2024) de Meo slíbil přechod automobilového průmyslu k elektromobilitě, ale současně opakovaně kritizoval skutečnost, že EU chce penalizovat automobilky za to, že jejich zákazníci nejsou ochotni v dostatečné míře kupovat elektromobily a přitom se nevytvářejí podmínky pro jejich bezproblémový provoz s potřebnou infrastrukturou. Upozorňoval i na nezajištění potřebných surovin pro produkci elektromobilů.

 

Na základě našich mnoha setkání a rozhovorů už od dob jeho působení ve Fiatu mohu konstatovat, že Luca de Meo byl vždy jedním z nejsympatičtějších a nejotevřeněji mluvících vrcholných manažerů v automobilovém průmyslu. Opakovaně zdůrazňoval svou lásku k automobilům. Jeho nečekaný odchod do zcela jiného odvětví dokládá, že evropský automobilový průmysl je v mnohem větší krizi, než si odpovědní politici uvědomují.

 

Foto: Newspresspain a EC