name | autoweek.cz

Globální prodej elektromobilů vloni vzrostl jen o 4 %
14.03.2020 | Vladimír Rybecký | Statistiky
Po celosvětovém nárůstu prodeje elektricky poháněných automobilů v roce 2018 o 74 % přišlo vloni dramatické zpomalení. Nové registrace elektromobilů v loňském roce vzrostly pouze o 4 %. Důvodem bylo zejména oslabení dvou nejdůležitějších trhů v Číně a USA.
Pokles registrací nových vozidel v USA a Číně téměř zastavil globální rozmach elektromobility. Celkový počet 2,3 milionu nových registrací elektrických a plug-in hybridních automobilů v roce 2019 je jen o 4 % vyšší než v roce 2018. Oznámilo to Stuttgartské centrum pro výzkum solární energie a vodíku Baden-Württemberg ZSW. Přitom v roce 2018 vzrostly registrace nové osobních a lehkých užitkových vozidel s elektrifikovanými pohony o plných 74 %. Do přehledu nejsou zahrnuta vozidla s plně hybridním pohonem a s palivovými články, pouze automobily, které se nabíjejí kabelem.
Ne všude nastal pokles
Podle ZSW bylo rozhodujícím faktorem pro zpomalení růstu prodeje elektrifikovaných vozidel to, že na dvou nejdůležitějších trzích, tedy v Číně a USA, byly sníženy dotace na vozidla s akumulátory. V Číně, kde se prodává více než polovina ze všech nových elektromobilů a plug-in hybridů, poté klesl prodej těchto vozidel o 4 % na 1 204 000 nových registrací (-52 000) a ve Spojených státech amerických, které představují další sedminu světového trhu, nové registrace u těchto pohonů klesly dokonce o 9 % na 329 500 (-31 800).
Tento pokles překryl skutečnost, že počet registrací nových elektricky poháněných vozidel na většině ostatních relevantních trhů nadále silně rostl. Německý trh se díky dotacím vyvíjel pozitivně, když vykázal nárůst o 61 % na 108 600 vozidel. Německo tak v žebříčku ZSW postoupilo na 3. místo když předstihlo Norsko, které má 81 540 nových registrací. V Norsku nové registrace vzrostly jen o 18 %, ovšem elektromobily a plug-in hybridy zde už představují 57 % ze všech nových registrací, takže další růst už je limitovaný. V Německu v roce 2019 tento podíl činil pouhá 3 %, v Číně to bylo 5% a v USA jen 2%.
„Přestože je tempo růstu nových registrací elektrifikovaných vozidel v Německu relativně vysoké, jejich podíl je stále příliš nízký,“ konstatoval člen představenstva ZSW Frithjof Staiss. ZSW také zjistila, že 18 nejdůležitějších trhů s elektrifikovanými vozidly v loňském roce představovalo 95 % jejich globálního prodeje.
Kraluje Tesla Model 3
V roce 2018 BYD a Tesla předstihly dlouho vedoucí Nissan. Vzhledem k stagnujícímu trhu v Číně BYD v roce 2019 dokázal zvýšit nové registrace jen minimálně z 215 800 na 219 000 vozidel (ovšem toto číslo zahrnuje také četné verze PHEV, zatímco Tesla prodává pouze čisté elektromobily s akumulátory), zatímco Tesla dosáhla výrazné navýšení na 361 000 nových registrací z 233 000 vozidel v roce 2018. V počtu nových registrací v loňském roce tedy vedla americká značka Tesla před čínskými značkami BYD, BAIC a SAIC s 219 000, 158 000 a 126 000 registracemi. Německé značky BMW a Volkswagen následovaly na 5. a 6. místě s 115 000 resp. 93 000 registrací.
Úspěch společnosti Tesla je způsoben především Modelem 3, kterého se v roce 2019 prodalo 297 000 kusů a zůstal nejprodávanějším elektromobilem, když už v roce 2018 předstihl dlouhodobé číslo 1 Nissan Leaf. Pouze řada EU automobilky BYD je stále ještě v šestimístném počtu (111 000), zatímco třetí BYD Yuan již zaostává s 68 000 novými registracemi.
„Čísla ukazují, že navzdory individuálním úspěchům musejí němečtí výrobci vynaložit více úsilí, aby udrželi krok s předními světovými výrobci, protože úspěch elektricky poháněných modelů je pro německý automobilový průmysl zásadní,“ konstatoval Staiss.
Nadále kraluje Čína
Analýza ZSW ukazuje, že se počet celosvětové provozovaných osobních a lehkých užitkových automobilů s elektrickým pohonem s akumulátory nebo prodlužovači dojezdu, jakož i plug-in hybridními systémy zvýšil v roce 2019 na 7,9 milionu, zatímco v hodnocení za rok 2018 bylo na celém světě 5,6 milionu elektrifikovaných vozidel. V roce 2019 měla samotná Čína sama 3,8 milionu vozidel. Následují USA s 1,5 milionu vozidel. V celkovém počtu provozovaných vozidel je Norsko s 370 800 elektrickými vozidly díky mimořádně silným předchozím rokům stále ještě daleko před Německem. Na čtvrtém místě je Japonsko s 300 000 vozidly následované Francií s 274 100 a Velkou Británií s 235 700 vozidly. Německo je až na sedmém místě s 230 700 elektrickými vozidly.
Pokud jde o další třídy vozidel, pak je zarážející, že podle ZSW 2019 se počet e-autobusů zvýšil pouze o 23 kusů, zatímco v roce 2018 to bylo 45 nových registrací. V případě tahačů bylo přidáno pouze 55 vozidel, zřejmě většinou zkušebních prototypů.
ZSW se ve svém hodnocení snažila dosáhnout co nejlepší srovnatelnost statistických údajů, i když je to obtížné kvůli mezinárodně velmi rozdílným záznamům dat. Počet elektrických vozidel v jednotlivých zemích, zejména pro stávající a nové registrace, ani odpovídající údaje rozlišené podle výrobce a modelu nejsou celosvětově dostupné. „Z tohoto důvodu je analýza podle výrobce a modelu založena na nových registračních údajích z 18 největších trhů elektrické mobility. Data ZSW tedy představují konzervativní výpočet skutečného vývoje. Protože neexistují ani celosvětově dostupná data o registrovaných elektrických vozidlech podle výrobců a modelů, používá se zde formulace „kumulativní nové registrace,“ vysvětluje ZSW svůj přístup.
Ne všude nastal pokles
Podle ZSW bylo rozhodujícím faktorem pro zpomalení růstu prodeje elektrifikovaných vozidel to, že na dvou nejdůležitějších trzích, tedy v Číně a USA, byly sníženy dotace na vozidla s akumulátory. V Číně, kde se prodává více než polovina ze všech nových elektromobilů a plug-in hybridů, poté klesl prodej těchto vozidel o 4 % na 1 204 000 nových registrací (-52 000) a ve Spojených státech amerických, které představují další sedminu světového trhu, nové registrace u těchto pohonů klesly dokonce o 9 % na 329 500 (-31 800).
Tento pokles překryl skutečnost, že počet registrací nových elektricky poháněných vozidel na většině ostatních relevantních trhů nadále silně rostl. Německý trh se díky dotacím vyvíjel pozitivně, když vykázal nárůst o 61 % na 108 600 vozidel. Německo tak v žebříčku ZSW postoupilo na 3. místo když předstihlo Norsko, které má 81 540 nových registrací. V Norsku nové registrace vzrostly jen o 18 %, ovšem elektromobily a plug-in hybridy zde už představují 57 % ze všech nových registrací, takže další růst už je limitovaný. V Německu v roce 2019 tento podíl činil pouhá 3 %, v Číně to bylo 5% a v USA jen 2%.
„Přestože je tempo růstu nových registrací elektrifikovaných vozidel v Německu relativně vysoké, jejich podíl je stále příliš nízký,“ konstatoval člen představenstva ZSW Frithjof Staiss. ZSW také zjistila, že 18 nejdůležitějších trhů s elektrifikovanými vozidly v loňském roce představovalo 95 % jejich globálního prodeje.
Kraluje Tesla Model 3
V roce 2018 BYD a Tesla předstihly dlouho vedoucí Nissan. Vzhledem k stagnujícímu trhu v Číně BYD v roce 2019 dokázal zvýšit nové registrace jen minimálně z 215 800 na 219 000 vozidel (ovšem toto číslo zahrnuje také četné verze PHEV, zatímco Tesla prodává pouze čisté elektromobily s akumulátory), zatímco Tesla dosáhla výrazné navýšení na 361 000 nových registrací z 233 000 vozidel v roce 2018. V počtu nových registrací v loňském roce tedy vedla americká značka Tesla před čínskými značkami BYD, BAIC a SAIC s 219 000, 158 000 a 126 000 registracemi. Německé značky BMW a Volkswagen následovaly na 5. a 6. místě s 115 000 resp. 93 000 registrací.
Úspěch společnosti Tesla je způsoben především Modelem 3, kterého se v roce 2019 prodalo 297 000 kusů a zůstal nejprodávanějším elektromobilem, když už v roce 2018 předstihl dlouhodobé číslo 1 Nissan Leaf. Pouze řada EU automobilky BYD je stále ještě v šestimístném počtu (111 000), zatímco třetí BYD Yuan již zaostává s 68 000 novými registracemi.
„Čísla ukazují, že navzdory individuálním úspěchům musejí němečtí výrobci vynaložit více úsilí, aby udrželi krok s předními světovými výrobci, protože úspěch elektricky poháněných modelů je pro německý automobilový průmysl zásadní,“ konstatoval Staiss.
Nadále kraluje Čína
Analýza ZSW ukazuje, že se počet celosvětové provozovaných osobních a lehkých užitkových automobilů s elektrickým pohonem s akumulátory nebo prodlužovači dojezdu, jakož i plug-in hybridními systémy zvýšil v roce 2019 na 7,9 milionu, zatímco v hodnocení za rok 2018 bylo na celém světě 5,6 milionu elektrifikovaných vozidel. V roce 2019 měla samotná Čína sama 3,8 milionu vozidel. Následují USA s 1,5 milionu vozidel. V celkovém počtu provozovaných vozidel je Norsko s 370 800 elektrickými vozidly díky mimořádně silným předchozím rokům stále ještě daleko před Německem. Na čtvrtém místě je Japonsko s 300 000 vozidly následované Francií s 274 100 a Velkou Británií s 235 700 vozidly. Německo je až na sedmém místě s 230 700 elektrickými vozidly.
Pokud jde o další třídy vozidel, pak je zarážející, že podle ZSW 2019 se počet e-autobusů zvýšil pouze o 23 kusů, zatímco v roce 2018 to bylo 45 nových registrací. V případě tahačů bylo přidáno pouze 55 vozidel, zřejmě většinou zkušebních prototypů.
ZSW se ve svém hodnocení snažila dosáhnout co nejlepší srovnatelnost statistických údajů, i když je to obtížné kvůli mezinárodně velmi rozdílným záznamům dat. Počet elektrických vozidel v jednotlivých zemích, zejména pro stávající a nové registrace, ani odpovídající údaje rozlišené podle výrobce a modelu nejsou celosvětově dostupné. „Z tohoto důvodu je analýza podle výrobce a modelu založena na nových registračních údajích z 18 největších trhů elektrické mobility. Data ZSW tedy představují konzervativní výpočet skutečného vývoje. Protože neexistují ani celosvětově dostupná data o registrovaných elektrických vozidlech podle výrobců a modelů, používá se zde formulace „kumulativní nové registrace,“ vysvětluje ZSW svůj přístup.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz