name | autoweek.cz

GM, Tesla a Ford si mnou ruce

GM, Tesla a Ford si mnou ruce

18.08.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Zákon o snižování inflace, který ratifikoval americký president Joe Biden, výrazně upravuje podmínky pro poskytování daňové úlevy ve výši 7500 USD na nákup elektromobilu. Činí jakákoli elektrická vozidla montovaná mimo USA nezpůsobilými pro její získání, což zvýhodňuje americké výrobce.

Takzvaný „Zákon o snižování inflace“, který schválil americký Kongres a nyní podepsal president Joe Bidenem, obsahuje aspekty, které budou mít velký dopad pro automobilový průmysl.

 

Do oblasti ochranu klimatu má být v příštích deseti letech investováno 370 miliard USD. Opatření by měla vést ke snížení emisí CO2 v USA do roku 2030 zhruba o 40 %. Cílem je podpořit výrobu solárních článků a větrných elektráren. Finanční pobídky budou poskytovány i na výstavbu závodů na výrobu elektromobilů. Společnosti se ziskem nad miliardu dolarů ročně by měly v budoucnu odvádět na daních alespoň 15 %. Tato minimální daň by měla v příštích deseti letech vynést 313 miliard USD.

 

Podpora jen pro auta „Made in USA“

Nová úprava podmínek pro poskytnutí daňové úlevy ve výši 7500 USD na nákup elektromobilu v rámci nového „Zákona o snižování inflace“ stanoví, že pro dotaci musí být vozidlo vyrobeno na americké půdě. Podmínka zvýhodňuje místní výrobce a nutí zahraniční značky investovat do výrobních linek ve Spojených státech pokud se nechtějí připravit o důležitý podíl v tomto stále významnějším segmentu trhu. Některé modely se vyrábějí jak v Severní Americe, tak v zámoří a spotřebitelé by si podle ministerstva financí měli zkontrolovat identifikační čísla vozidel aby zjistili způsobilost pro získání dotace.

 

Obchodní skupina Alliance for Automotive Innovation, která mimo jiné zastupuje VW, General Motors, Toyota Motor a Ford Motor, uvedla, že podpis zákona Bidenem učinil 70 % ze 72 v současné době v USA prodávaných elektrických, plug-in hybridních vozidel a aut s palivovými články, nezpůsobilými pro získání dotace. Jen asi 20 modelů bude mít do konce roku 2022 nárok na daňové úlevy. Podpisem presidenta skončil nárok na dotaci pro elektromobily prodávané automobilkami Toyota, Hyundai, Kia, Porsche, Audi a dalšími. Volkswagen již dříve oznámil, že jeho elektrické SUV ID.4 se bude v USA vyrábět od roku 2023.

 

Opatření proti čínským zdrojům

Od 1. ledna vstoupí v platnost nová omezení týkající se zdrojů komponent akumulátorů a obsahu kritických minerálů a dalších nerostných surovin, které mají nově pocházet ze Spojených států aby se odvětví elektromobilů přestalo spoléhat na Čínu a podnítily se investice do místních zdrojů nerostných surovin a výroby. To způsobí, že prakticky všechna nebo téměř všechna dnes prodávaná elektrická vozidla nebudou způsobilá pro získání dotace. Nová pravidla sourcingu se budou každoročně zvyšovat.

 

Zavedeny budou rovněž cenové a příjmové stropy. Zatímco dříve byla sleva na dani vyhrazena pouze pro prvních 200 000 vozidel stejného výrobce, nové podmínky tento strop ruší a prodlužují dobu trvání podpory poskytované zákazníkům o deset let. Znamená to velké zvýhodnění pro General Motors, Ford a Teslu. Zákon počínaje 1. lednem opětovně poskytne nárok na dotaci zákazníkům General Motors a Tesly, které o něj přišly poté, co předtím dosáhly limitu 200 000 vozidel na výrobce. Ford se uvedené hranici již blížil.

 

Limit se týká kategorie elektromobilů, které jsou nyní omezeny prodejní cenou do 55 000 USD za sedany a 80 000 USD za pick-upy nebo SUV, ale také potenciálních zákazníků, kteří mají stanovený strop příjmu na 150 000 USD resp. 300 000 USD za manželský pár. To jsou hranice, při jejichž překročení již kupující nemá nárok na bonus.

 

Transatlantická a transpacifická obchodní bariéra

Evropská komise uvedla, že je „hluboce znepokojena“ daňovými úlevami, protože jsou diskriminační vůči zahraničním výrobcům a porušují pravidla Světové obchodní organizace (WTO). Opatření jsou považuje za diskriminační pro zahraniční výrobce, protože je nutí přesunout část výroby do Spojených států.

 

Některé velké asijské automobilky jako Toyota Motor a Hyundai Motor v současné době nevyrábějí elektrická vozidla ve Spojených státech. Sdružení japonských automobilek uvedlo, že je znepokojeno novým americkým zákonem, který omezuje daňové úlevy na elektrická vozidla na vozidla montovaná v Severní Americe.