name | autoweek.cz

GM zapojí Rusko do svého podnikání v Evropě

GM zapojí Rusko do svého podnikání v Evropě

25.10.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Ve snaze pomoci chřadnoucí značce Opel zapojí GM své působení v Rusku do své činnosti v Evropě.

Rusko by mělo podle prognóz analytiků do pěti let předstihnout Německo na pozici největšího evropského automobilového trhu, třebaže nedávné zpomalení ekonomiky země vedlo k předpovědím, že prodej automobilů se letos sníží o 5 % na 2,79 milionu kusů.

Podnikání GM v Rusku v současnosti patří do kompetence organizace GM International Operations sídlící v Šanghaji. V GM Europe se bude nově konsolidovat nejen prodej Opelu v Rusku, ale také Chevroletu, jenž zde prodává více než dvojnásobek vozů než Opel, ale i prémiové značky GM Cadillacu.

Chevrolet je v Rusku pátou nejprodávanější značkou. Za devět měsíců prodal 127 742 vozů, což je pokles o 17 %. Uvedla to Asociace pro evropské podnikání působící v Moskvě. Opel byl na 12. místě s 60 045 prodanými vozy, což odpovídá poklesu o 2 %. Cadillac si pohoršil o 32 % na 1124 vozů.

„Je to správné rozhodnutí ve správnou dobu. Rusko je důležitá součást evropského trhu a pro Opel je třetím největším trhem v Evropě,“ uvedl president GM Europe a nejvyšší výkonný představitel Opelu Karl-Thomas Neumann. „Opel má v Rusku velmi dobré jméno. Díky našemu silnému portfoliu modelů chceme zcela určitě zvýšit náš tržní podíl,“ dodal Neumann.

Společnost GM uvedla, že manažerskou funkci v Rusku převezme Andy Dunstan, který dosud vedl prodej pro střední a východní Evropu a mezinárodní činnost. Dunstan bude podřízen Neumannovi. Současný ředitel GM v Rusku Jim Bovenzi se přesune do Detroitu jako výkonný ředitel pro globální strategii lokalizace.

Opel zasáhl pokles prodeje na jeho klíčových trzích v Německu a EU. Prodej značky v EU klesl podle organizace ACEA za prvních devět měsíců tohoto roku o 4 % na 620 386 vozů.

GM učinilo ze svého podnikání v Evropě nejvyšší prioritu, neboť za uplynulých 12 let zde utrpělo ztráty kolem 18 miliard dolarů. Loňské ztráty GM při jeho činnosti v Evropě byly 1,8 miliardy dolarů. Cílem GM je dosáhnout do roku 2015 při podnikání v Evropě nulového výsledku, tedy beze ztrát.

„GM Europe to umožní vynořit se co nejdříve z červených čísel,“ řekl Ferdinand Dudenhoffer, vedoucí automobilového výzkumného institutu CAR při Univerzitě Duisburg-Essen v Německu. Profesor Dudenhoffer dodal, že Neumann vyhrál významnou bitvu o vliv v rámci GM.

Před pěti lety byl Opel v Rusku rostoucí značkou. Prodával téměř 100 000 vozů, což bylo dvakrát více než Volkswagen. Avšak přerušený prodej značky Opelu konsorciu zahrnujícího ruskou státní banku Sberbank a kanadského dodavatele Magna International vedl ke snížení prodeje o dvě třetiny.

GM Europe předal odpovědnost za ruský trh sekci GM International v roce 2010. Tuto ztrátu vlivu silně kritizovali odboroví předáci Opelu.

Hlavním důvodem, proč jiní rivalové z oblasti výroby ve velkém, jako je Volkswagen, dosahují zisků, je jejich schopnost kompenzovat slabý evropský prodej rostoucím prodejem na rozvíjejících se trzích jako je Čína, Brazílie a Indie. Na rozdíl od konkurenčního Volkswagenu, Opel nemůže spoléhat na rozvíjející se trhy jako je Čína a Brazílie, aby s jejich pomocí vyrovnal pokles prodeje v eurozóně. Jenže GM lokalizoval Opel v Evropě, aby jinde nekonkuroval jiným značkám GM. Opel se dokonce v srpnu stáhnul z Austrálie, kde GM reprezentuje tradiční domácí značka Holden, a ponechal si jen několik bezvýznamných neevropských trhů, jako jsou Chile, Singapur a Spojené arabské emiráty.

Opel Insignia se například v Číně montuje pod jménem Regal a zisk si připisuje jiná značka z portfolia GM Buick. Opel tam pod svým jménem prodává jen výrobky zaplňující mezery na trhu jako je kupé Astra GTC. V důsledku toho Opel na největším automobilovém trhu světa prodal loni jen 4500 vozů.