name | autoweek.cz

Je na dosah řešení čipové krize?

Je na dosah řešení čipové krize?

07.11.2025 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Nizozemsko je připraveno vzdát se kontroly nad společností Nexperia pokud se obnoví dodávky čipů.

Nizozemská vláda je připravena pozastavit tzv. ministerské nařízení, které jí dalo pravomoc blokovat nebo měnit klíčová rozhodnutí v čínském výrobci čipů Nexperia. Tento krok by deeskaloval spor s Pekingem, který hrozí narušením výroby automobilů po celém světě.

 

Nizozemsko je připraveno pozastavit nařízení, které mu dalo kontrolu nad čínským výrobcem čipů Nexperia, pokud Čína znovu povolí vývoz svých kritických čipů. Pokud se dodávky obnoví a budou v nadcházejících dnech ověřeny, Nizozemci jsou ochotni pozastavit ministerské nařízení již příští týden. Bude také nutné vyřešit finanční otázky mezi Nexperií a jejími čínskými provozy.

 

Dalším signálem ochlazení napětí je, že nizozemská vláda ve svém prohlášení z 6. listopadu uvedla, že očekává, že čínská pobočka Nexperia v nadcházejících dnech obnoví dodávky čipů. „Vzhledem ke konstruktivní povaze našich rozhovorů s čínskými úřady Nizozemsko věří, že dodávky čipů z Číny do Evropy a zbytku světa se v nadcházejících dnech dostanou k zákazníkům Nexperie,“ uvedl nizozemský ministr hospodářství Vincent Karremans.

 

Nizozemská vláda si koncem září osvojila právo veta nad řízením Nexperie kvůli obavám, že společnost Wingtech Technology, což je čínská mateřská společnost Nexperie, brzdí výrobce čipů a ohrožuje dodávky životně důležitých komponentů. Nizozemsko jako důvod uvedlo kroky zakladatele Wingtechu Zhanga Xuezhenga, které údajně „představují zneužití finančních zdrojů pro vlastní obohacení generálního ředitele i jeho dalších společností v Číně.“ Společnost Wingtech tato tvrzení popřela a požadovala, aby byl Zhang znovu jmenován generálním ředitelem společnosti Nexperia poté, co byl 7. října na základě petice suspendován amsterdamským soudem.

 

Tento zásah dal nizozemskému státu právo blokovat nebo měnit klíčová rozhodnutí, včetně přemístění součástí společnosti nebo propuštění vedoucích pracovníků. Peking reagoval omezením vývozu produktů společnosti Nexperia.

 

Nizozemská jednotka, která dodává čipy pro řízení výkonu používané automobilkami od BMW až po Volkswagen, 29. října oznámila zákazníkům, že zastavuje dodávky základních desek do svého montážního závodu v Číně, které představují polovinu jejího objemu produkce před krizí. Jak varovala asociace ACEA, bez vyřešení sporu budou evropští výrobci automobilů pravděpodobně nuceni během několika dní zastavit výrobu kvůli prohlubujícímu se nedostatku čipů Nexperia.

 

Automobilky se zatím spoléhají na ubývající rezervy, aby udržely závody v chodu, přičemž některé se již na odstávky připravují. Nedostatek je důsledkem zmrazení vývozu komponent vyráběných čínskými provozy společnosti Nexperia, což přerušilo dodávky jednoduchých, ale nepostradatelných polovodičů používaných v řídicích jednotkách vozidel.

 

Co je Nexperia

Společnost Nexperia vznikla v roce 2017, když NXP prodala svou divizi Standard Products dvěma čínským investorským skupinám JAC Capital a Wise Road Capital za 2,75 miliardy dolarů. Ke konci roku 2019 získal čínský výrobce elektroniky a počítačového vybavení s názvem Wingtech Technology kontrolní podíl ve společnosti Nexperia za 3,6 miliardy dolarů a krátce poté se její zakladatel Zhang Xuezheng stal generálním ředitelem.

 

Společnost sídlí v nizozemském Nijmegenu a 60 % jejích produktů se prodává v automobilovém průmyslu. Tyto čipy nejsou špičkové, ale ovládají řadu aplikací v celém vozidle, včetně osvětlení, airbagů a systémů elektrického ovládání oken. Jejími zákazníky jsou obvykle dodavatelé a výrobci originálního vybavení (OEM) sídlí převážně v Evropě a USA, někteří také v Asii.

 

Toto narušení je pravděpodobně důsledkem boje USA a Číny o vliv v rámci příprav na klíčový summit mezi prezidentem Donaldem Trumpem a čínským prezidentem Si Ťin-pchingem, který je plánován na konec října 2025. Čína nedávno reagovala na zavedení nových sankčních amerických cel na klíčový čínský dovoz omezením vývozu kovů vzácných zemin, které jsou stále důležitějšími vstupy pro automobilový průmysl.

 

V rámci sporů mezi USA a Čínou byla mateřská společnost Nexperia Wingtech od prosince 2024 zařazena na „černou listinu“ společností, které podléhají kontrole vývozu ze strany USA. Od 29. září 2025 byla tato listina rozšířena i na dceřiné společnosti včetně Nexperie. Už 30. září 2025 převzala kontrolu nad Nexperií nizozemská vláda s odvoláním na zákon z doby studené války, který takové kroky povoluje z důvodů národní bezpečnosti. Vláda jako důvod převzetí uvedla „závažné nedostatky ve správě a řízení“.

 

V reakci na to Číňané zavedli od 4. října 2025 kontrolu vývozu z čínských továren a subdodavatelů společnosti Nexperia. Přitom většina čipů se stále přepravuje do Číny za účelem finální integrace a testování produktů. Nexperia proto 10. října 2025 zaslala varování, v němž informovala své klienty, že již nemůže zaručit dodávky čipů do automobilového dodavatelského řetězce. Dne 14. října 2025 byl Zhang nizozemskou vládou nahrazen finančním ředitelem Stefanem Tilgerem. Situaci dále zhoršilo vyhlášení nezávislosti čínské dceřiné společnosti Nexperia na své mateřské společnosti v Nejmegenu v Nizozemsku 19. října 2025 s tím, že čínské provozy se budou řídit pouze místními pokyny.

 

Hlavní evropští výrobci automobilů BMW, Mercedes-Benz, Renault, Stellantis a Volkswagen Group oznámili, že situaci sledují nebo aktivně spolupracují s dodavateli na zmírnění rizik spojených s potenciálním nedostatkem čipů. Žádný z těchto výrobců originálního vybavení zatím ale neoznámil přerušení ani snížení výroby kvůli nedostatku čipů Nexperia.

 

Na rozdíl od předchozí krize nedostatku čipů vyvolané pandemií Covid je toto narušení důsledkem geopolitiky, a proto jej lze potenciálně rychle vyřešit prostřednictvím jednání a obchodních dohod.

 

Automobilky i jejich dodavatelé aktivně hledají alternativní zdroje čipů, aby se chránili před trvalým narušením dodávek. Čipy od Nexperia nebývají špičkové, takže by měli existovat i jiní výrobci, kteří je dokáží vyrábět, jako Infineon, ON Semiconductor a STMicroelectronics. Ovšem procesy ověřování pro získání nových komponent a následné homologace jsou velmi zdlouhavé a nákladné.

 

Společnosti Valeo se údajně podařilo najít náhradu za čipy Nexperia ve svém sortimentu, což naznačuje, že tato strategie je životaschopná. Na druhou stranu společnost Bosch oznámila, že ve svém hlavním závodě na výrobu řídicích jednotek motoru v Salzgitteru zavede zkrácenou pracovní dobu kvůli nedostatku čipů od Nexperie. Přitom Bosch sám různé mikroprocesory vyrábí.

 

Foto: Nexperia