name | autoweek.cz

Goodyear předvádí pneumatiky budoucnosti

Goodyear předvádí pneumatiky budoucnosti

04.03.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Společnost Goodyear Tire & Rubber na autosalonu v Ženevě představuje koncepty revolučních pneumatik ukazující, co budeme moci od obutí automobilů očekávat v blízké budoucnosti - generování elektrického proudu a uzpůsobování vlastností jízdním podmínkám.
Revoluční koncept pneumatiky BH03 ukazuje možnost dobíjení akumulátoru elektromobilu přeměnou tepla, generovaného zahříváním pneumatiky při jejím odvalování po povrchu vozovky, na elektrickou energii. Koncept je výsledkem práce techniků inovačního střediska Goodyearu v Lucembursku. Spolu s očekávaným rozšiřováním použití elektromobilů poroste význam této technologie, která významnou měrou prodlouží jejich dojezd a tím rozšíří možnosti jejich využití.
 
Elektrický proud se generuje interakcí uvnitř směsi, z níž je pneumatika vyrobena. Materiál má optimalizovanou strukturu, aby pneumatika mohla generovat elektrický proud a přitom se udržel nízký valivý odpor. Pneumatika je proto vyrobena ze dvou materiálů. Termoelektrická složka ve své ultračerné textuře při odvalování generuje teplo díky své vysoké schopnosti absorbce světla a tepla. Piezoelektrický materiál zase při deformaci generuje elektrický proud. Oba materiály vytvářejí uvnitř pneumatiky strukturu tvořenou prostorovou (3DF) sítí. Tuto strukturu by navíc bylo možné využít i v případě poškození pneumatiky jako možnou alternativu techniky RunOFlat.
 
Na povrchu pneumatiky je velký kanál pro odvod vody, a tím zvyšující odolnost pneumatiky proti aquaplaningu. Vzorek je současně navržen tak, aby maximálně absorboval hlučnost vznikající při odvalování pneumatiky.
 
Pneumatika Triple Tube má pod běhounem zabudované tři trubice - po stranách u patek a uprostřed. Z vnějšího zdroje se dodává vzduch do zásobníku a z něho podle potřeby do tří oddělených zásobníků nebo oněch tří trubic.
 
Pneumatika se samočinně přestavuje podle okamžitých jízdních podmínek. V režimu Eco/Safety maximální tlak ve všech třech trubicích snižuje valivý odpor. V režimu Sporty se snižuje tlak v trubici pod vnitřní patkou a tím se zlepšuje ovladatelnost díky optimálnímu kontaktu pneumatiky se suchou vozovkou. Při režimu pro mokrý povrch Wet Traction se maximalizuje tlak ve střední trubici, takže se vyvýšením střední části běhounu zvyšuje odolnost proti aquaplaningu.
 
„Tyto koncepty ukazují, jakou úlohu by mohly mít pneumatiky v blízké budoucnosti. Představujeme si budoucnost, kdy naše výrobky budou mnohem více integrovány do automobilů a budou mnohem více ohleduplné k životnímu prostředí a mnohem univerzálnější,“ prohlásil vicepresident Goodyearu a šéf jeho technického vývoje Joe Zekoski a dodal: „Snažíme se předvídat rychle se vyvíjející potřeby našich zákazníků.“