name | autoweek.cz

Havarijní pojištění elektromobilů může být dražší až o 40 %

Havarijní pojištění elektromobilů může být dražší až o 40 %

07.10.2023 | | Tiskové zprávy

Za poslední pololetí se počet elektromobilů registrovaných v ČR zvýšil o 29 %, tzn. o 4110 vozidel na 18 000 elektroaut. Celkově nejvíc elektromobilů je značky Škoda (3596). Následují Tesla (3048) a Volkswagen (2226).

Roste počet pojišťoven, které na elektrická auta nabízejí povinné ručení a havarijní pojištění. Zatímco povinné ručení je u elektroaut v Česku průměrně o 23 % levnější, než u podobných modelů se spalovacími motory, havarijní pojištění může být až o 40 % dražší.

 

Elektromobily v segmentu SUV mohou mít havarijní pojištění výrazně dražší. Na webu srovnávače pojištění Klik.cz srovnali několik modelů vozidel nejprodávanějších značek na českém trhu s podobnou výbavou, výkonem a cenou. Srovnávač hodnotí také věk řidiče - v testu byla auta psána na třicátníka z Prahy.

 

Vyšlo, že některé modely elektromobilů mohou mít až o 40 % dražší havarijní pojištění než srovnatelné vozy se spalovacími motory. Například havarijní pojistka neprodávanějšího elektromobilu Škody Enyaq IV s cenou od 1 240 000 Kč začíná na 23 041 Kč. Podobně velké a drahé auto, SUV Škoda Kodiaq ve výbavě Sport Exclusive 2,0 TSI/147 kW je možné pojistit už od 13 524 Kč, stejně jako variantu tohoto modelu s turbodieselem.

 

Podobně je na tom i Volkswagen. Model ID.3, který odpovídá velikostí Golfu, stojí bezmála milion korun a lze jej pojistit od 19 726 Kč. Volkswagen Golf GTD/147 kW za 1 057 900 Kč je možné pojistit od 17 530 Kč a na variantu GTI 2,0 TSI s cenou 953 000 Kč je možno zakoupit havarijní pojištění za 16 241 Kč.

 

S elektromobily je zatím málo zkušeností, říkají pojišťovny

Havarijní pojištění je u elektroaut dražší především proto, že je na nich při nehodě obvykle větší škoda. Nezřídka bývají elektromobily po srážce zcela na odpis. Pro pojišťovny se navíc stále jedná o relativně nový typ vozidel, se kterým mají málo zkušeností a je pro ně obtížnější nastavit cenu pojištění.

 

Štěpán Nešpor z internetového srovnávače Klik.cz k tomu dodává: „Průměrně je cena pojištění elektromobilu o pětinu vyšší, než u srovnatelného vozu za stejnou cenu a ve stejné třídě, který má spalovací motor.“

 

Povinné ručení je u Enyaqu až o čtvrtinu levnější než u stejně drahého Kodiaqu

Opačná situace platí u povinného ručení. Jeho cena je u elektromobilu Škoda Enyaq o 23 % levnější než u srovnatelného SUV Škoda Kodiaq se stejnou pořizovací cenou.  Cenu povinného ručení ovlivňuje řada parametrů vozidla – jedním z nich bývá i objem motoru vozidla. Tento údaj však u elektromobilů odpadá, absence objemu motoru u tohoto druhu vozidla tak může být v metodice výpočtu pojistného některých pojistitelů zohledněna tak, že skutečně vede v důsledku k nižší ceně.

 

S rozvojem elektromobilů začaly pojišťovny poskytovat také nové asistenční služby. Mezi ty nejběžnější patří odtah k nabíjecí stanici či pomoc se startováním pokud se akumulátor zcela vybil. „Síť dobíjecích stanic je v Česku už solidně zahuštěna, přesto může vybití baterie na delší cestě nepříjemně překvapit. Příplatek za podobné asistenční služby se tedy řidičům zcela jistě vyplatí. Podobně je dobrým nápadem nechat si pojistit například dobíjecí kabely k vašemu vozidlu,“ uzavírá Nešpor z Klik.cz.