name | autoweek.cz

Herbert Diess zůstává v čele Volkswagenu

Herbert Diess zůstává v čele Volkswagenu

10.12.2021 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Po boji o moc dojde v představenstvu koncernu Volkswagen k několika změnám. Generální ředitel Herbert Diess zůstává ve funkci, ale přijde o mnoho pravomocí. Změny ve vedení VW přinesou přechod Thomase Schäfera z vedení Škoda Auto do čela značky Volkswagen.
Vedení koncernu Volkswagen na tiskové konferenci upřesnilo svůj pětiletý plán rozvoje výroby elektromobilů v evropských závodech. Současně potvrdilo, že generální ředitel VW Herbert Diess si po několika týdnech mocenského boje s několika členy dozorčí rady ponechá svůj úřad.
 
Z hlediska automobilového průmyslu v České republice je znepokojující, že v plánu rozvoje elektromobility v koncernových závodech v Evropě a směřování miliardových investic není zmíněn žádný ze závodů společnosti Škoda Auto.
 
Posílení představenstva
Herbert Diess se bude v budoucnu starat především o strategické záležitosti a o novou softwarovou divizi Cariad. Zůstane také v čele skupiny velkoobjemových značek. Dozorčí rada tedy Herberta Diesse odsouvá z řízení každodenní činnosti. To pro něho znamená významnou ztrátu pravomocí.
 
Ralf Brandstätter, který loni převzal od Diesse převzal vedení klíčové značky Volkswagen Osobní vozy, se od srpna stane členem představenstva společnosti a současně převezme odpovědnost za nejdůležitější ale v současné době stagnující čínský trh, který dříve podléhal přímo Diessovi. Brandstätterovým nástupcem v čele značky VW Osobní vozy a členem představenstva skupiny se stane současný generální ředitel společnosti Škoda Auto Thomas Schäfer.
 
Hildegard Wortmannová byla povýšena do představenstva skupiny jako osoba zodpovědná za prodej a zároveň zůstává vedoucí prodeje Audi. Hauke ​​​​Starsová se stává novým členem představenstva pro IT and Organizaci. Tím se počet členů představenstva zvýší na jedenáct. Personální ředitel Gunnar Kilian dostane předčasně novou smlouvu. Od února převezme Manfred Döss po Hiltrud Wernerové oddělení integrity a právních záležitostí.
 
Jasná vize ale špatná komunikace
Herbert Diess je považován za vizionáře a mimořádně schopného šéfa největší evropské automobilky, který vede koncern do nové éry automobilového průmyslu. Diess má jasnou představu o budoucím směřování koncernu směrem k elektromobilitě, digitalizaci a proměně v technologickou společnost s důrazem na vlastní vývoj softwaru a nové podoby mobility. Současně připravil plán drastických úspor aby zvýšil ziskovost, což dlouho byla slabina VW.
 
Jenže zatímco technická řešení a finance se dají u Volkswagenu věcně analyzovat, s osobními kontakty je to mnohem složitější. V tomto ohledu udělal Diess závažnou chybu když podcenil komunikaci se zástupci odborů. Paradoxní přitom je, že odbory Diessovy vize s přechodem k elektromobilitě podporují.
 
Situace ve Volkswagenu byla od konce září extrémně napjatá. Ke konfrontaci s podnikovou radou odborů došlo poté, co Diess na jednání kontrolního výboru nahlas uvažoval o možnosti nutného zrušení až třiceti tisíc pracovních míst. Již před tím žádal manažery o nové návrhy úspor, čímž obcházel vlivné zastoupení odborové organizace ve VW. Šéfka podnikové rady Daniela Cavallo Diesse ostře napadla interně i během schůze se zaměstnanci. Také spolková země Dolní Sasko jako druhý největší akcionář VW naznačila, že již nebude plně podporovat Diessovu komunikační strategii s atmosférou nejistoty.
 
Předseda dozorčí rady Hans Dieter Pötsch musel intenzivně zprostředkovávat dohodu mezi všemi zúčastněnými. Sestavil proto dokonce mediační skupinu. V době nejistoty o Diessově budoucnosti jej podle zákulisních informací podpořily rodiny Porsche a Piëch, které jsou většinovými akcionáři. Nalezené řešení by mělo být kompromisem přinášejícím relativní klid do vedení koncernu a uspokojujícím odboráře.
 
Upřesnění pětiletého plánu - bez náznaku investic v ČR
Herbert Diess současně od dozorčí rady dostal za úkol v příštích pěti letech výrazně navýšit ziskovost koncernu na 8 až 9 % z tržeb. Dosud měl Volkswagen za cíl pro rok 2025 mezi 7 až 8 %. Letos se chce koncern dostat na horní hranici plánovaného rozpětí 6 až 7,5 %.
 
Dozorčí rada společnosti představila svou každoroční aktualizaci pětiletého investičního plánu společnosti. Nastínila investice ve výši 159 miliard eur, což je nárůst oproti plánu 150 miliard eur zveřejněném v loňském roce. To zahrnuje elektrifikaci více závodů Volkswagenu po celé Evropě. Investice do elektromobility se ve srovnání s loňským plánem zvýší o 50 % na 52 miliard eur. Ve zveřejněném plánu rozvoje elektromobility zahrnující výrobní závody po celé Evropě není žádná zmínka o investicích v České republice.
 
„Stáváme se výrobcem akumulátorů, správcem nabíjecí infrastruktury, software hraje dominantnější roli a rozvíjíme nové obchodní aktivity s pro nás neuvěřitelným rozměrem,“ řekl k tomu Diess, který se významnou měrou podílel na vytvoření tohoto pětiletého plánu, a dodal, že společnost do roku 2030 vygeneruje 20 miliard eur příjmů pouze ze své divize akumulátorů.
 
Šéfka podnikové rady Daniela Cavallo na tiskové konferenci uvedla, že je s výsledkem jednání spokojená: „Nemám žádný zájem, abychom tyto konflikty řešili na veřejnosti. Závěry jsou jasné: máme pevný a robustní plán, na který můžeme být všichni hrdí.“