name | autoweek.cz

Historie Mitsubishi Lancer Evo - 1. část: nekončící Evo-mánie

Historie Mitsubishi Lancer Evo - 1. část: nekončící Evo-mánie

23.10.2009 | Vladimír Rybecký | Auto archív

S každou novou generací Lanceru Evolution Mitsubishi vylepšovalo technickou úroveň. Úspěchy v rallye měly rovněž nesmírný vliv na prodej Lanceru Evolution, neboť také sériově vyráběné automobily byly vybaveny nejmodernější technologií ověřené v soutěžních vozech.

 

Modelovou řadu Lancer (původně Colt Lancer) Mitsubishi uvedlo na trh v roce 1973. Takřka současně z ní byl odvozen soutěžní vůz 1600 GSR. Jeho úspěchy dopomohly k tomu, že se Lancer stal v roce 1974 prvním vozem značky Mitsubishi uvedeným na evropskétrhy.

V roce 1978 přišla druhá generace Lanceru, označovaná EX, z níž byl v roce 1980 opět odvozen úspěšný soutěžní vůz Lancer EX 2000 turbo. Se třetí generací (Lancer Fiore), uvedenou na trh v roce 1982 došlo k zásadní proměně, protože pohon zadních kol byl nahrazen pohonem kol přední nápravy.

Verze Lancer RS Evolution a GSR Evolution, odvozené ze sériově vyráběného sedanu středního proudu, se poprvé představil v říjnu 1992 a byl určen pouze pro japonský trh. Poměrně nenápadný Lancer Mark VI se zde s motorem 1,8 l turbo a pohonem všech kol proměnil v dravce. Vyrobena byla jen série 2500 kusů, potřebných pro získání homologace pro sportovní použití. První Evo se hojně objevovalo i při okruhových závodech v Japonsku.
V roce 1994 následovala série 5000 kusů jen minimálně vylepšené Evolution II. Představila se v lednu a v dubnu bylo vyprodáno. Ve spojení s automobilovými soutěžemi se Evo II v roce 1994 vydalo i do světa.
V únoru 1995 se představilo mnohem agresivněji vypadající Evo III. Do srpna 1996 se prodal absolutně rekordní počet 7000 automobilů silniční verze třetí generace Lanceru Evolution.
Pak už nastala Evo-mánie: počáteční výrobní série jeho nástupce, šest tisíc vozů, se prodala během tří dnů! Evo IV se představilo v srpnu 1996 a ke zcela nové platformě s obrácenou polohou motoru a převodovky připojilo aktivní řízení vybočení AYC a víceprvkovou zadní nápravu.
Následovala delší pauza, protože Evo V přišlo až v lednu 1998. Evo VI následovalo přesně po roce. Oba přinesly celou řadu detailních vylepšení.
Po dvou letech, v lednu 2001, přišlo Evo VII, poprvé vybavené aktivním mezinápravovým diferenciálem ACD (Active Centre Differencial) a sportovně naladěným ABS.
V roce 2003 následoval Lancer Evolution VIII, který se stal prvním se superaktivním ovládáním vybočení (Super Active Yaw Control) a hliníkovou střechou. Evo VIII se stalo v roce 2004 prvním, které spolu s řízením na levé straně oficiálně získalo homologaci pro evropský a americký trh a začalo se nabízet u prodejců značky s plnou garancí a servisem. Do té doby se přes Velkou Británii prostřednictvím firmy Ralliart (což je oficiální úpravce těchto vozů pro rallye) dovážely vozy s pravostranným řízením z Japonska jen individuálně.
Poslední model z předchozí generace, Lancer Evolution IX, představený v březnu 2005, se vyznačoval sofistikovanější aerodynamikou, konstrukcí karoserie z hliníku a řadou dalších novinek. K tomu přidal zcela nový motor s technologií aktivního řízení rozvodu MIVEC.
Na autosalonu v Tokiu v roce 2005 se představil koncept zcela nového vozu, který je více než jen novou generací. Po evolučních krůčcích přišla revoluce. Lancery Evo I až IX byly velmi úspěšnými a staly se skutečnými legendami. To z nich učinilo hvězdy nejpopulárnějších počítačových her a kultovních filmů. S každou novou generací přicházelo stále surovější auto a řada Lancer Evo se postupně stala zcela nezávislou na ostatních modelech značky. Většinoví zákazníci Mitsubishi nebyli zajedno s okruhem nadšenců milujících Evo. To se vzhledem k velmi malému objemu prodeje postupně ukázalo jako kontraproduktivní. Proto nový Lancer Evolution přišel s jinou filosofií. Špičkovou techniku nabízí v podobě, která se, na rozdíl od těch předchozích, jednoznačně řadí do ostatní modelové nabídky značky.