name | autoweek.cz

Hluboký pád hodnoty ojetých elektromobilů

Hluboký pád hodnoty ojetých elektromobilů

13.07.2021 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Každý, kdo vlastní elektromobil z doby počátků vlny elektromobility, v současné době trpí hned třikrát. Jezdí s vozidlem, které má výrazně kratší dojezd než současné modely, zaplatil za něj vysokou cenu bez dotací a zůstatková hodnota elektromobilů prvních generací je nízká.
„Za současných okolností nikdo, kdo má zdravý rozum, nesáhne po ojetém elektromobilu,“ tvrdí Andreas Radics z mnichovské konzultační agentury Berylls protože pro ojetá elektricky poháněná vozidla platí stejné zákonitosti obchodu s ojetinami jako pro všechny automobily: ojetá auta musí být výrazně levnější než nová, aby si je někdo chtěl koupit.
 
Dotace na nové elektromobily v mnoha zemích výrazně srazily jejich cenu a ty navíc nabízejí podstatně delší dojezd než jejich předchůdci. To dohromady má velký dopad na ceny ojetých elektromobilů.
 
Automobilwoche to dokládá na příkladu BMW i3. V roce 2013 v Německu stálo i3 35 000 eur, zatímco nyní to je díky bonusu méně než 30 000 eur. Výsledkem je, že i3 z roku 2017 dnes ztrácí na hodnotě 53 %. U Renaultu Zoe je to ještě patrnější. Ten od roku 2013 za pět let zvýšil dojezd ze 150 km (model R210 s akumulátorem 22 kWh) na 400 km (model R110 s akumulátorem 52 kWh), přičemž cena díky dotaci v Německu klesla z 30 000 na 22 000 eur. Výsledkem je, že Renault Zoe z roku 2015 ztrácí na ceně 67 %.
 
Naopak zbytková hodnota vozidel se spalovacími motory se stabilizovala, resp. dokonce roste, a je vyšší než u elektromobilů. Podle výpočtů společnosti DAT tři roky staré automobily se zážehovými motory dosahují v průměru 55,8 % ceny nového vozu, zatímco u elektromobilů to je pouze 50,7 %. Dokonce i v Německu pronásledované automobily se vznětovými motory na naftu mají stabilnější hodnotu na úrovni 53,1 %.