name | autoweek.cz

Honda a Nissan zahajují jednání o spojení

Honda a Nissan zahajují jednání o spojení

23.12.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Honda Motor a Nissan Motor uvedly, že se dohodly na zahájení jednání o sloučení pod holdingovou společnost v roce 2026, což by vytvořilo třetí největší skupinu výrobců automobilů na světě, která by měla konkurovat americkým a čínským výrobcům elektrických vozidel.

Honda Motor a Nissan Motor, druhý a třetí největší japonský výrobce automobilů podle objemu, plánují společným převodem akcií založit společný holding, který bude mateřskou společností obou automobilek. Ve společném prohlášení se uvádí: „Memorandum o porozumění má sloužit jako možnost udržet globální konkurenceschopnost pro obě společnosti, aby i nadále dodávaly atraktivnější produkty a služby zákazníkům po celém světě.“

 

Nissan i Honda budou plně vlastněnými dceřinými společnostmi společného holdingu. Každá společnost bude nadále fungovat pod vlastní značkou v rámci holdingu, který bude uveden na burzu v srpnu 2026. Honda jmenuje prezidenta a většinu členů představenstva nové společnosti. Také Mitsubishi Motors (jejímž majoritním vlastníkem je Nissan Motor) by se mohla připojit ke konsolidaci. Tyto tři společnosti se dohodly, že prozkoumají možnost dosažení synergií na vyšší úrovni obchodní integrace. Honda a Nissan mají za cíl uzavřít jednání v červnu 2025, zatímco Mitsubishi Motors se do konce ledna 2025 rozhodne, zda se k fúzi připojí.

 

„Průmyslová krajina se mění, protože se objevují noví hráči, jako jsou čínské společnosti. V automobilovém průmyslu rostou náklady na vývoj v době, kdy se očekává, že vozidla budou více propojená, autonomní, sdílená a elektrická. Pro jednu společnost se stalo extrémně obtížné nést břemeno investic do elektrifikace a vývoje softwaru sama,“ řekl prezident Hondy Toshihiro Mibe na tiskové konferenci.

 

Prohloubení stávající spolupráce

Tento krok je řízen potřebou, aby obě společnosti strategicky řešily problémy udržení konkurenceschopnosti a snížení nákladů při rychlém přechodu automobilového průmyslu od vozidel se spalovacími motory k elektromobilům s akumulátory. Obě společnosti a Mitsubishi Motors  již spolupracují v oblasti technologie elektromobilů. Honda a Nissan v průběhu let spolupracovaly na různých projektech, včetně segmentů minivozidel, užitkových vozidel a klíčových technologií, jako jsou hybridní pohonné jednotky, autonomní řízení a elektronika/IT. Memorandum o porozumění ovšem slibuje prohloubení této spolupráce a také zvyšuje možnost sdílení výrobních kapacit.

 

Nissan a Honda uvedly, že se mohou zaměřit na integraci svých příslušných manažerských zdrojů, jako jsou znalosti, lidské zdroje a technologie, vytvářet hlubší synergie, zlepšit schopnost reagovat na změny trhu a očekávat zlepšení střednědobé až dlouhodobé hodnoty. Honda a Nissan si kladou za cíl sdílet náklady na vývoj a snižovat výrobní náklady používáním společných komponent. Zvažují také způsoby, jak posílit své produktové řady, například Honda má dodávat hybridní vozy Nissanu a zefektivnit výrobní operace s cílem dále snížit náklady.

 

„Doufáme, že porosteme společně, než abychom se jeden opírali o druhého,“ řekl prezident Nissanu Makoto Uchida. „Zvážíme, jak se naše účast může vyvíjet a maximalizovat synergii mezi těmito třemi společnostmi,“ řekl prezident Mitsubishi Motors Takao Kato.

 

Revoluční krok pro japonský automobilový průmysl

Fúze by znamenala klíčový krok nejen pro Hondu a Nissan, ale také pro celý japonský automobilový průmysl. Od svého vstupu na japonský automobilový trh v 60. letech Honda sledovala cestu nezávislého růstu bez jakýchkoliv větších spojenectví, zatímco Nissan restrukturalizuje své desítky let staré partnerství s Renaultem.

 

Nové partnerství je zásadní pro bojující Nissan. V listopadu Nissan oznámil, že zruší 9000 pracovních míst po celém světě a sníží svou globální výrobní kapacitu o 20 %, protože vykazuje víc než 90% pokles čistého zisku. Toshihiro Mibe nicméně odmítá tvrzení názor, že cílem aliance je zachránit Nissan.

 

Nový subjekt by vedle skupiny Toyota Motor vytvořil jednu ze dvou největších japonských automobilových skupin. Kombinovaný prodej Hondy, Nissanu a Mitsubishi Motors přesáhl v roce 2023 8 milionů vozů ve srovnání s 11,23 miliony u Toyoty a 9,24 milionů u VW AG.

 

Toyota spolupracuje na vývoji elektromobilů s japonskými výrobci Subaru a Suzuki, ale všechny tři společnosti zůstávají zcela nezávislé. Mezi globálními výrobci automobilů společnost General Motors v září uvedla, že zváží partnerství s Hyundai Motor na elektromobilech.

 

Obavy ze zahraničního převzetí Nissanu

Jednání o fúzi mezi Nissanem a Hondou byla urychlena aby se předešlo zahraničnímu převzetí Nissanu. Teprve před pěti lety Nissan sesadil svého generálního ředitele Carlose Ghosna, který pomohl zachránit Nissan v kritické situaci tím, že jej dostal pod kontrolu Renaultu. Renault je největším jediným akcionářem Nissanu s podílem 35,7 % ke konci září 2024, zatímco o rok dřív to bylo 43,4 %, přičemž francouzská automobilka hodlá svůj podíl dál prodávat.

 

O získání celého nebo části podílu Renaultu v Nissan Motor usiluje tchajwanský gigant v oblasti elektroniky Hon Hai Precision Industry, známý jako Foxconn Technology v roli subdodavatele pro Apple iPhone. Okolnosti naznačují, že se Nissan rozhodl sloučit se s Hondou aby zabránil Foxconnu zapojit se do jeho řízení. To však nejvyšší představitel Nissanu na tiskové konferenci popřel. Makoto Uchida řekl, že Nissan bude pokračovat ve spolupráci s Renaultem na bázi jednotlivých projektů.

 

Bývalý šéf Nissanu Ghosn říká, že fúze Nissanu s Hondou nemůže fungovat

Carlos Ghosn, který vedl Nissan téměř dvě desetiletí počínaje rokem 1999 do svého zatčení v listopadu 2018 a který v prosinci 2019 uprchl z Japonska, když čekal na soud kvůli obvinění z finančního pochybení, na online tiskové konferenci k pátému výročí svého útěku do Libanonu Nissan kritizoval. Prohlásil o něm, že „ztratil ze zřetele, co se děje kolem a není tam žádná vize.“

 

Ghosn tvrdí, že plán fúze japonské automobilky s Hondou Motor „nemůže fungovat, protože je zde  omezený potenciál pro synergii mezi jejich operacemi. Nissan požádal Hondu o pomoc v panickém režimu. Upřímně řečeno, nemůže to fungovat.“ Na rozdíl od mnoha analytiků Ghosn tvrdí, že mezi těmito dvěma výrobci neexistuje žádná komplementarita: „Jsou silní ve stejných oborech. Jsou slabí ve stejných oborech. Všude je duplicita. Takže průmyslově to pro mě nedává smysl.“

 

Foto: Newspress USA