name | autoweek.cz

Honda přibližuje výrobu uhlíkových nanovláken

Honda přibližuje výrobu uhlíkových nanovláken

28.11.2009 | Vladimír Rybecký | Trendy

Honda tvrdí, že nová uhlíková nanovlákna, 100 000x tenčí než lidský vlas, jsou pevnější než ocel, lépe než měď vedou elektrický proud, teplo přenášejí lépe než diamant a jsou lehká jako bavlna.

Všechny tyto vlastnosti by mohly mít obrovský dopad na dopravu v budoucnosti, protože umožní vznik výkonnějších a přesto menších počítačů, elektrod pro superkondenzátory, elektrické kabely, akumulátorů, solárních článků, palivových článků, kompozitní materiály pro automobily a letadla, materiálů pro uchovávání energie a elektroniku pro hybridní vozidla.

Vše závisí na tom, zda se podaří vyrobit uhlíkové nanotrubičky s vodivostí odpovídající kovům. V minulosti se v této oblasti dosáhlo 25 - 50% úspěšnosti. Honda nyní dosáhla 91 %, což je již mnohem blíže k uskutečnitelnosti výroby.

Mikroskopická uhlíková nanovlákna mají díky svým vlastnostem schopnost přenášet elektřinu rychleji a na větší vzdálenosti s minimální ztrátou energie. Výzkum vedl Výzkumný institut Hondy v USA ve spojení s vědci z University v Purdue a University v Louisville.

Mikroskopická uhlíková nanovlákna se pěstují na povrchu kovových nanočástic, získávají válcovitý tvar svinutých medových pláství, kdy atomy uhlíku jsou na jejich hrotech.

\"Naším cílem není jen vytvořit nové a lepší technologie a výrobky, ale také splnit závazek Hondy pokud jde o udržitelnost životního prostředí,\" řekl dr. Hideaki Tsuru, ředitel projektu z Výzkumného institutu Hondy v USA. Honda pracuje v oblasti syntézy uhlíkových vláken již téměř deset let a dosáhla úspěšného 91% podílu kovové vodivosti. „Toto je první zpráva, která ukazuje, že dokážeme docela systematicky kontrolovat, zda uhlíková vlákna dosáhnou kovového stavu. Naším dalším cílem je dosáhnout pokroku při získání naprosté kontroly nad vypěstovanou konfigurací nanovláken, což by podpořilo jejich použití ve skutečném světě,\" řekl dr. Avetik Harutyunyan, vedoucí projektu. „Naše výzkumy ukazují, že konfigurace nanovlákna, která určuje jeho vodivost, nezávisí pouze na velikosti nanokatalyzátoru, používaného pro vznik jádra ve vláknu, ale také na jeho tvaru a krystalografické struktuře.“

Inovační výzkum a vývoj Hondy v průběhu minulého desetiletí vedl kromě designu a vývoje automobilů, motocyklů k rozmanitým novinkám jako jsou humanoidní roboti, pohyblivá pomocná zařízení, HondaJet, technologie palivových článků, vyšší výnosy vypěstované rýže.

V USA Honda vede výzkum a vývoj vztahující se ke spotřebnímu zboží od roku 1975 firma R&D Americas, Inc. Za účelem výzkumu budoucích technologií byl v roce 2003 založen Výzkumný institut USA (HRI-US) spolu s HRI-EU (v Evropě) a HRI-JP (Japonsko). V laboratořích v USA působí divize počítačového výzkumu, která se zaměřuje na technologie využívajíci lidskou inteligenci a divizi vědeckého výzkumu materiálů zaměřeného na funkční nano-materiály.