name | autoweek.cz

Honda se připojuje ke společnosti GM Cruise

Honda se připojuje ke společnosti GM Cruise

04.10.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Automobilky Honda a General Motors budou spolupracovat na vývoji autonomního řízení pro jeho použití ve velkosériové produkci. Za tímto účelem Honda vstoupila do společnosti GM Cruise a investuje do ní 2,75 miliardy dolarů.

Honda vysoce oceňuje to, co dělá společnost GM Cruise vyvíjející v rámci koncernu GM systémy pro autonomní řízení. Ve středu proto japonská automobilka oznámila, že do této společnosti, investuje 2,75 miliardy amerických dolarů s tím, že využije získané poznatky pro své vlastní automobily.
 
Honda už předala 750 milionů dolarů a zbylé dvě miliardy budou investovány v průběhu 12 let do vývoje a přípravy masové výrobu vozidla. Za svůj příspěvek Honda získala podíl 5,7 % ve společnosti GM Cruise LLC, která je nyní oceňována na 14,6 miliardy dolarů. GM v roce 2016 koupilo start up ze Silicon Valley za 581 milionů dolarů. O rok později připojilo výrobce systému LiDAR Strobe. V roce 2018 hodnota společnosti GM Cruise vzrostla po investici ve výši 2,25 miliardy dolarů z fondu Softbank Vision, který tím získal podíl 19,6 %.
 
Ač stále ještě probíhá vývoj, společnost GM Cruise tvrdí, že vozidlo bez volantu nebo pedálů vyjede už v roce 2019. Společnost již testuje flotilu zkušebních robotických taxi na bázi Chevroletu Bolt, která fungují jako nositelé nových technických řešení. President GM Dan Ammann, který dohlíží na GM Cruise, prohlásil, že vůz bude prvním sériově vyráběným automobilem vozidlem cíleně vyvíjeným k využití tohoto systému bez omezení plynoucích z tradičních přístupů, protože se musí přemýšlet o konstrukci vozu a řidiče u volantu.
 
Oba partneři chtějí společně vyvíjet robotické auto, které se bude vyrábět ve velkém množství pro použití po celém světě. Jakmile bude systém GM Cruise představen pro použití v reálném provozu, plánuje se jeho nabídnutí ostatním automobilkám, což potenciálně přinese velký zisk do pokladny jak zakládající společnosti GM, tak nově i Hondy.
 
Odborníci se domnívají, že v budoucnu prodej vozidel s autonomním řízením nepřinese pro automobilový průmysl velký objem prodeje, ale jejich základním využitím bude provoz robotických taxíků. Vedení GM očekává, že každé autonomní vozidlo vzešlé z projektu Cruiser přinese výnos v řádu stovek tisíc dolarů.
 
Cruise je jednou z mnoha společností, které v současnosti techniku autonomního řízení vyvíjejí. Vedle dalších automobilek na ní pracují různí dodavatelé (například Valeo, které část tohoto vývoje realizuje v České republice), a technologické společnosti, jako jsou Apple, Google nebo Alibaba. Tyto společnosti už opustily původní myšlenku, že budou samy vyrábět autonomní vozidla, ale soustřeďují se jen na samotný systém autonomního řízení, který chtějí aplikovat ve spolupráci s automobilkami.