name | autoweek.cz

Horolezec Radek Jaroš vyráží za Korunou světa!
19.05.2016 | Ivana Rybecká | Autoservis
Do záhlaví své knihy K2 poslední klenot mé Koruny Himálaje o strastiplné pouti (která jej mj. stála několik prstů na noze) za Korunou Himálaje Radek Jaroš vepsal: Splněný sen znamená nový začátek! S podporou Opelu se vydává na cestu za Korunou světa.
Jen patnáct lidí na světě se může pochlubit pomyslnou Korunou Himálaje, která je určena pro ty, kdo bez kyslíku zdolají všechny osmitisícové vrcholy Himálaje. Tím patnáctým se v roce 2014 stal známý horolezec Radek Jaroš, když se mu, až na pátý pokus, podařilo vylézt obávanou K2! Koruna Himálaje je tedy „doma“, ale Radek samozřejmě nekončí. Právě nyní oficiálně zahajuje svoji pouť za neméně náročným cílem, totiž za Korunou světa, kterou se ozdobí ti, kdo vylezou nejvyšší vrcholy všech kontinentů.
„Strávil jsem dlouhých a krásných dvacet let v pohoří Himálaj a Karárkóram. Ale na světě jsou stovky pohoří a tisíce hor. A proto je mým dalším logickým cílem získání Koruny světa,“ říká novoměstský horolezec.
Prvním klenotem Koruny světa bude Denali
Kombinací Koruny Himálaje a Koruny světa se může pochlubit jen několik málo jedinců na světě. Před Radkem Jarošem se tak otvírá nejenom náročná výzva, ale i lákavá vize cesty do nejkrásnějších a mnohdy nejopuštěnějších a nejdrsnějších míst naší planety. Prvním klenotem jeho Koruny světa se má stát vrchol Denali (dříve Mount McKinley), 6168 m vysoký vrchol Severní Ameriky.
„Cestu k většině vrcholů jednotlivých kontinentů chci pojmout jinak než jako pouhý výstup na vrchol a odškrtnutí si splněného cíle. I proto se do Kordiller na Aljašku na Denali vydávám se svým nejspolehlivějším himálajským spolulezcem Petrem Maškem. Společně jsme absolvovali osm expedic a stáli na vrcholech třech osmitisícovek. Na nejvyšší vrchol Severní Ameriky máme v plánu vystoupit nikoli klasickou cestou, ale budeme volit mezi horolezeckými cestami Cassin Ridge na jižní straně, nebo tzv. West Rib na jihozápadní straně,“ říká Radek Jaroš.
Výprava na Aljašku bude určitě náročná - Aljašské hory (Alaska Range) jsou nejstudenějším pohořím světa s extrémním počasím. A Radek navíc po výstupu na Denali plánuje další poznávání této oblasti Aljašky i za pomoci mořského kajaku!
Z Nového Města pod Elbrus na bicyklu!
I když Radek Jaroš nyní míří za svým prvním vrcholem z Koruny světa do USA, musí samozřejmě plánovat s dostatečným předstihem i další cesty. Ještě letos na podzim chce vyrazit pod nejvyšší horu Evropy Elbrus - a jako už mnohokrát v minulosti, i v tomto případě to nebude „obyčejná expedice“.
„Až na úpatí Elbrusu se chci dostat vlastními silami – pojedu na kole rovnou z domovského Nového Města na Moravě,“ šokuje svým plánem. „Bude to taková expedice „punkového“ stylu, doprovázet mě bude jen dodávka Opel Movano se vším zázemím, ve které určitě budeme často i spát,“ přibližuje svůj originální záměr novoměstský horolezec.
Největším problémem této cesty asi nebude vzdálenost (i když tři tisíce kilometrů v sedle bicyklu je velmi slušná porce), ale administrativní záležitosti. Cíl je doslova obklopen konfliktními lokalitami. Nejpravděpodobnější trasa proto povede podél Dunaje a trajektem přes Černé moře do Gruzie, Ruska a pod Elbrus.
Podporou Radka Jaroše Opel navazuje na tradici partnerství se špičkovými osobnostmi ze světa sportu - dlouhé roky byl například jedním ze „sportovních ambasadorů“ německé automobilky Reinhold Messner, nejuznávanější horolezec všech dob (a mj. první držitel Koruny Himálaje).
„Naše vozy Radka provázejí už řadu let při jeho dobrodružných cestách po celé Evropě,“ říká Pavel Šilha, ředitel českého a slovenského zastoupení automobilky Opel. Radek Jaroš postupně vyzkoušel elektromobil Opel Ampera, komfortní Insignii, v poslední době nejčastěji využívá prostornou a praktickou Zafiru Tourer, která se snadno postará o hromady jeho sportovní výstroje (včetně kola), kterou nestále vozí s sebou.
„Jsme hrdí, že Radek si vybral značku Opel – ať už jeho cesty za Korunou světa povedu kamkoli, Opel bude vždy u toho,“ uzavírá Pavel Šilha.
Koruna světa (Seven Summits)
„Strávil jsem dlouhých a krásných dvacet let v pohoří Himálaj a Karárkóram. Ale na světě jsou stovky pohoří a tisíce hor. A proto je mým dalším logickým cílem získání Koruny světa,“ říká novoměstský horolezec.
Prvním klenotem Koruny světa bude Denali
Kombinací Koruny Himálaje a Koruny světa se může pochlubit jen několik málo jedinců na světě. Před Radkem Jarošem se tak otvírá nejenom náročná výzva, ale i lákavá vize cesty do nejkrásnějších a mnohdy nejopuštěnějších a nejdrsnějších míst naší planety. Prvním klenotem jeho Koruny světa se má stát vrchol Denali (dříve Mount McKinley), 6168 m vysoký vrchol Severní Ameriky.
„Cestu k většině vrcholů jednotlivých kontinentů chci pojmout jinak než jako pouhý výstup na vrchol a odškrtnutí si splněného cíle. I proto se do Kordiller na Aljašku na Denali vydávám se svým nejspolehlivějším himálajským spolulezcem Petrem Maškem. Společně jsme absolvovali osm expedic a stáli na vrcholech třech osmitisícovek. Na nejvyšší vrchol Severní Ameriky máme v plánu vystoupit nikoli klasickou cestou, ale budeme volit mezi horolezeckými cestami Cassin Ridge na jižní straně, nebo tzv. West Rib na jihozápadní straně,“ říká Radek Jaroš.
Výprava na Aljašku bude určitě náročná - Aljašské hory (Alaska Range) jsou nejstudenějším pohořím světa s extrémním počasím. A Radek navíc po výstupu na Denali plánuje další poznávání této oblasti Aljašky i za pomoci mořského kajaku!
Z Nového Města pod Elbrus na bicyklu!
I když Radek Jaroš nyní míří za svým prvním vrcholem z Koruny světa do USA, musí samozřejmě plánovat s dostatečným předstihem i další cesty. Ještě letos na podzim chce vyrazit pod nejvyšší horu Evropy Elbrus - a jako už mnohokrát v minulosti, i v tomto případě to nebude „obyčejná expedice“.
„Až na úpatí Elbrusu se chci dostat vlastními silami – pojedu na kole rovnou z domovského Nového Města na Moravě,“ šokuje svým plánem. „Bude to taková expedice „punkového“ stylu, doprovázet mě bude jen dodávka Opel Movano se vším zázemím, ve které určitě budeme často i spát,“ přibližuje svůj originální záměr novoměstský horolezec.
Největším problémem této cesty asi nebude vzdálenost (i když tři tisíce kilometrů v sedle bicyklu je velmi slušná porce), ale administrativní záležitosti. Cíl je doslova obklopen konfliktními lokalitami. Nejpravděpodobnější trasa proto povede podél Dunaje a trajektem přes Černé moře do Gruzie, Ruska a pod Elbrus.
Podporou Radka Jaroše Opel navazuje na tradici partnerství se špičkovými osobnostmi ze světa sportu - dlouhé roky byl například jedním ze „sportovních ambasadorů“ německé automobilky Reinhold Messner, nejuznávanější horolezec všech dob (a mj. první držitel Koruny Himálaje).
„Naše vozy Radka provázejí už řadu let při jeho dobrodružných cestách po celé Evropě,“ říká Pavel Šilha, ředitel českého a slovenského zastoupení automobilky Opel. Radek Jaroš postupně vyzkoušel elektromobil Opel Ampera, komfortní Insignii, v poslední době nejčastěji využívá prostornou a praktickou Zafiru Tourer, která se snadno postará o hromady jeho sportovní výstroje (včetně kola), kterou nestále vozí s sebou.
„Jsme hrdí, že Radek si vybral značku Opel – ať už jeho cesty za Korunou světa povedu kamkoli, Opel bude vždy u toho,“ uzavírá Pavel Šilha.
Koruna světa (Seven Summits)
Bass | Messner | Vrchol | Výška | Kontinent | Pohoří | Stát |
X | X | Kilimandžáro (vrchol Kibo) | 5895 m | Afrika | Kilimandžáro | Tanzanie |
X | X | Vinson Massif | 4892 m | Antarktida | Ellsworth | – |
X | X | Mount Everest | 8848 m | Asie | Himaláje |
Nepál, Čína |
X | Kosciuszko | 2228 m | Austrálie | Sněžné hory | Austrálie | |
X | Carstensz Pyramid (Puncak Jaya) | 4884 m | Austrálie a Oceánie | Sudirman | Indonésie | |
X | X | Elbrus | 5642 m | Evropa | Kavkaz | Rusko |
X | X | Aconcagua | 6962 m | Jižní Amerika | Andy | Argentina |
X | X | Denali (Mount McKinley) | 6168 m | Severní Amerika | Alaska Range | USA |
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz