name | autoweek.cz

Hospodářské výsledky Volkswagenu s varováním

Hospodářské výsledky Volkswagenu s varováním

27.02.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Volkswagen informoval o rekordním zisku, kterého v loňském roce dosáhl. Stalo se tak i přesto, že ve čtvrtém čtvrtletí došlo k neočekávanému prudkému propadu.

Koncern Volkswagen zveřejnil předběžné výsledky svého hospodaření. Vyplývá z nich historicky rekordní zisk před zdaněním ve výši 11,3 miliardy eur. V porovnání s výsledkem roku 2010 7,14 miliardy eur to znamená nevídané navýšení o 58 %, přičemž obrat vzrostl o 26 % na 159 miliard eur. Bylo toho dosaženo i když ve čtvrtém čtvrtletí zisk poklesl o 0,9 % na 2,29 miliardy eur. Znamená to nižší hodnotu, než jakou předpovídali analytici na základě zlepšení prodeje vozů Volkswagen a Audi.

Ukazuje se, že ani největší evropský producent aut není imunní před hospodářskými problémy eurozóny. Přitom značky Volkswagen, Audi a Škoda posílily své postavení v Evropě a koncernu se daří těžit z dynamického růstu ekonomiky v Asii a Latinské Americe. Jenže propad evropských trhů způsobil, že Volkswagen vyrobil o 100 000 aut více než prodal, což způsobilo takřka zdvojnásobení neprodaných vozidel ve skladech v porovnání se situací v prvních třech čtvrtletích.

Na vynikajícím celkovém výsledku se projevil i výtěžek z investice do nákupu akcií Porsche. Vychází ze zvýšení hodnoty těchto akcií, takže ve skutečnosti nejde o využitelné prostředky.

Zdaleka nejprodávanějším modelem Volkswagenu sice je Golf, ale ve skutečnosti největší příjmy plynou z vysoce ziskových  SUV značek Volkswagen a Audi prodávaných v USA a Číně.

Volkswagen uvádí, že v roce 2011 dodal 8,27 automobilů značek Volkswagen, Audi, Škoda, Seat, Bentley, Lamborghini a Bugatti.

Nutnost omezit na konci roku výrobu ve spojení s investicemi do nové výroby Volkswagenu up! a jeho klonů Citigo a Mii, stejně jako Audi A3 a k tomu s výdaji za nákup akcií výrobce náklaďáků MAN (VW v něm navýšilo podíl na 55,9 %) způsobilo ve čtvrtém čtvrtletí finanční ztráty. V důsledku investic do nákupu akcií v hodnotě 7 miliard eur (především šlo o zmíněné podíly v MAN) likvidita za poslední tři měsíce roku 2011 poklesla ze 21 na 17 miliard eur. Z toho vyplývá, že ani výsledek ze závěru roku nebyl ve skutečnosti tak špatný.

Cílem Volkswagenu je do roku 2018 překonat hranici ročního prodeje 10 milionů aut a předstihnout GM a Toyotu na místě největšího výrobce aut na světě. Aby toho dosáhl, připravuje Volkswagen během následujících pěti let rekordní investice ve výši 62,4 miliardy eur do budování nových továren, vývoje nových modelů a výzkumu nových technologií. Na druhou stranu propojením výroby nákladních a užitkových aut VW NF, MAN a Scania chce každoročně ušetřit na nákladech miliardu eur.

Volkswagen bude potřebovat volné finanční prostředky pro završení převzetí automobilky Porsche. Volkswagen už je majoritním vlastníkem společnosti Porsche SE, ale vzhledem k několika soudním sporům ji stále nemůže začlenit do své struktury. Ve snaze vyhnout se dalšímu odkladu proto Volkswagen usiluje o odkoupení výroby sportovních vozů Porsche. Volkswagen už nyní vlastní 49,9 % s opcí na odkoupení zbývajících 50,1 %.

Podrobné hospodářské výsledky Volkswagen zveřejní 12. března na výroční tiskové konferenci.