name | autoweek.cz

Hrozí nedostatek zdrojů pro akumulátory elektromobilů
04.05.2019 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Tesla upozorňuje na hrozící celosvětový nedostatek klíčových surovin potřebných pro výrobu akumulátorů elektricky poháněných vozidel.
Během soukromé konference ve Washingtonu globální manažerka pro dodávky kovů pro akumulátory společnosti Tesla Motor Sarah Maryssaelová sdělila zástupcům těžařů, vládním představitelům a zákonodárcům, že výrobce automobilů očekává nedostatek klíčových materiálů pro elektromobilitu. Maryssaelová uvedla, že její varování se týkají dlouhodobých dodávek a jsou specifické pro automobilový průmysl.
Snaha USA vyrovnat se dominanci Číny ve výrobě a prodeji elektricky poháněných vozidel má jeden zásadní problém: většina surovin potřebných k výrobě akumulátorů se těží jinde. Koncentrace většiny dodavatelského řetězce v Číně byla některými řečníky ve Washingtonu prezentována jako otázka národní bezpečnosti.
„Nemůžete vyrobit půl milionu akumulátorů pro elektricky poháněná vozidla bez zabezpečeného zásobování několika kritických surovin. Pokud USA zaostávají v budování kapacit produkce lithia nebo materiálu katody, je ohrožena dynamika dodávek a konkurenceschopnost tohoto nového energetického oboru,“ řekl analytik společnosti Battery Mountain Chris Berry.
Mezi hlavní materiály používané v akumulátorech elektricky poháněných vozidel patří grafit, kobalt, měď, nikl, lithium a další. Maryssaelová blíž nespecifikovala, kterých materiálů budou mít výrobci elektromobilů nedostatek, ale upozornila na předpokládaný růst jejich ceny v důsledku rostoucí poptávky a omezených zdrojů.
Agentura Reuters upozornila, že výroba mědi dlouhodobě trpí nedostatečnými investicemi a v současné době se pracuje na budování nových dolů, které by měly zlepšit dodávky mědi. Například největší světový producent mědi, společnost Freeport-McMoRan, rozšiřuje své aktivity ve Spojených státech a Indonésii.
Elektromobily používají dvakrát více mědi než automobily se spalovacími motory. Očekává se, že rostoucí obliba chytrých domácích systémů, jako je Nest od Alphabetu (Google), nebo osobních asistentů typu Alexa společnosti Amazon, způsobí do roku 2030 růst poptávky na přibližně 1,5 milionu tun mědi, což představuje obrovský nárůst ze současných 38 000 tun. To bude limitovat dodávky mědi, které bude nutné použít pro akumulátory elektricky poháněných vozidel.
Poptávkou po lithiu by měla vzrůst z 300 000 tun ročně na milion tun do roku 2025. V současné době většina lithia pro elektromobily pochází z Chile, Austrálie a Argentiny, přičemž těžební společnosti se zaměřují na rozšiřování stávajících operací v Austrálii a Chile.
Asi polovina elektromobilů vyrobených na světě se prodává v Číně a většina komponent akumulátorů se tam i vyrábí. Číňané kontrolují asi dvě třetiny tohoto odvětví, přičemž podle prognózy agentury Bloomberg NEF by do roku 2021 mohl tento podíl narůst na 73 %. Podle Bloomberg NEF Spojené státy kontrolují pouze asi 13 % celosvětové výrobní kapacity lithiových článků bez očekávání růstu.
Podle Maryssaelové se Tesla v konstrukci svých budoucích akumulátorů hodlá zaměřit víc na nikl a také chce používat méně kobaltu v katodách akumulátorů. Většina kobaltu totiž pochází z Konžské demokratické republiky, kde se při jeho těžbě často využívá dětská práce.
Globální manažerka pro dodávky kovů dále uvedla, že společnost Tesla vidí obrovský potenciál pro spolupráci s těžařskými společnostmi v Austrálii nebo ve Spojených státech. Austrálie koncem loňského roku podepsala předběžnou dohodu se Spojenými státy o podpoře společného výzkumu a vývoje nerostů považovaných za důležité pro americkou ekonomiku.
Na konferenci, které se zúčastnilo více než 100 lidí, vystoupili představitelé ministerstev zahraničí a energetiky USA, jakož i společností Standard Lithium, ioneer, Secure America Future Energy, Albemarle, Livent a Pioneer Resources, které pracují na průzkumu těžby lithia v USA.
Snaha USA vyrovnat se dominanci Číny ve výrobě a prodeji elektricky poháněných vozidel má jeden zásadní problém: většina surovin potřebných k výrobě akumulátorů se těží jinde. Koncentrace většiny dodavatelského řetězce v Číně byla některými řečníky ve Washingtonu prezentována jako otázka národní bezpečnosti.
„Nemůžete vyrobit půl milionu akumulátorů pro elektricky poháněná vozidla bez zabezpečeného zásobování několika kritických surovin. Pokud USA zaostávají v budování kapacit produkce lithia nebo materiálu katody, je ohrožena dynamika dodávek a konkurenceschopnost tohoto nového energetického oboru,“ řekl analytik společnosti Battery Mountain Chris Berry.
Mezi hlavní materiály používané v akumulátorech elektricky poháněných vozidel patří grafit, kobalt, měď, nikl, lithium a další. Maryssaelová blíž nespecifikovala, kterých materiálů budou mít výrobci elektromobilů nedostatek, ale upozornila na předpokládaný růst jejich ceny v důsledku rostoucí poptávky a omezených zdrojů.
Agentura Reuters upozornila, že výroba mědi dlouhodobě trpí nedostatečnými investicemi a v současné době se pracuje na budování nových dolů, které by měly zlepšit dodávky mědi. Například největší světový producent mědi, společnost Freeport-McMoRan, rozšiřuje své aktivity ve Spojených státech a Indonésii.
Elektromobily používají dvakrát více mědi než automobily se spalovacími motory. Očekává se, že rostoucí obliba chytrých domácích systémů, jako je Nest od Alphabetu (Google), nebo osobních asistentů typu Alexa společnosti Amazon, způsobí do roku 2030 růst poptávky na přibližně 1,5 milionu tun mědi, což představuje obrovský nárůst ze současných 38 000 tun. To bude limitovat dodávky mědi, které bude nutné použít pro akumulátory elektricky poháněných vozidel.
Poptávkou po lithiu by měla vzrůst z 300 000 tun ročně na milion tun do roku 2025. V současné době většina lithia pro elektromobily pochází z Chile, Austrálie a Argentiny, přičemž těžební společnosti se zaměřují na rozšiřování stávajících operací v Austrálii a Chile.
Asi polovina elektromobilů vyrobených na světě se prodává v Číně a většina komponent akumulátorů se tam i vyrábí. Číňané kontrolují asi dvě třetiny tohoto odvětví, přičemž podle prognózy agentury Bloomberg NEF by do roku 2021 mohl tento podíl narůst na 73 %. Podle Bloomberg NEF Spojené státy kontrolují pouze asi 13 % celosvětové výrobní kapacity lithiových článků bez očekávání růstu.
Podle Maryssaelové se Tesla v konstrukci svých budoucích akumulátorů hodlá zaměřit víc na nikl a také chce používat méně kobaltu v katodách akumulátorů. Většina kobaltu totiž pochází z Konžské demokratické republiky, kde se při jeho těžbě často využívá dětská práce.
Globální manažerka pro dodávky kovů dále uvedla, že společnost Tesla vidí obrovský potenciál pro spolupráci s těžařskými společnostmi v Austrálii nebo ve Spojených státech. Austrálie koncem loňského roku podepsala předběžnou dohodu se Spojenými státy o podpoře společného výzkumu a vývoje nerostů považovaných za důležité pro americkou ekonomiku.
Na konferenci, které se zúčastnilo více než 100 lidí, vystoupili představitelé ministerstev zahraničí a energetiky USA, jakož i společností Standard Lithium, ioneer, Secure America Future Energy, Albemarle, Livent a Pioneer Resources, které pracují na průzkumu těžby lithia v USA.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz