name | autoweek.cz

Human First Vision od Softwarové republiky

Human First Vision od Softwarové republiky

16.06.2023 | Vladimír Rybecký | Trendy

Koncepční vůz Human First Vision slouží jako demonstrátor všech špičkových technologií skupiny pro blízkou budoucnost. Human First Vision sice nese logo Renaultu, ale slouží jako demonstrátor technologií, na nichž pracuje celý tým „Softwarové republiky“.

Ukázal Renault na pařížském veletrhu Viva Technology 2023 na výstavě Viva Technology, budoucí sériový model? Koncept Human First Vision se v sériové auto nepromění, ale pravděpodobně se brzy setkáme s technickými řešeními, která uvádí.

 

Softwarová republika

Renault v tiskové zprávě hovoří o ekosystému „Software Republic“, v němž se automobilka spojila se společnostmi Atos, Dassault Systèmes, Orange, STMicroelectronics a Thales aby spolupracovaly na řešení udržitelné mobility budoucnosti. Studie byla vyvinuta za šest měsíců týmem 100 lidí.

 

Podle Renaultu koncept Human First Vision přináší 20 konkrétních a provozních inovací. Jenže v květnatém textu tiskové zprávy se o nich moc nedozvíme. Renault neříká nic ani o pohonném ústrojí, které je zjevně plně elektrické, protože to si doba žádá.

 

Podle vývojářů se 20 inovací tohoto demonstrátoru technologií zaměřuje na lidi. Údajně jsou plně funkční a zahrnují mimo jiné:

- novou biometrickou kontrolu přístupu,

- jedinečný zvukový zážitek v interiéru,

- optimalizovaný dojezd vozidla a nabíjení,

- monitor a asistent zdraví řidiče a vozidla,

- prediktivní varování pro ochranu cestujících a ostatních účastníků silničního provozu.

 

Jako zvláštnost má H1st Vision virtuální dvojče v digitálním vesmíru, ve kterém spolu komunikují aktuálně nezávislé systémy (infrastruktura, energetika, veřejné služby, uživatelé různých kategorií). Tímto způsobem lze modelovat, vizualizovat a simulovat různé skutečné případy použití. Tím, že je H1st Vision propojen se svým prostředím, je v neustálém dialogu s digitálními a fyzickými ekosystémy.

 

Průlomové technologie

Renault uvádí, že H1st Vision přináší průlomové technologie, které zvyšují bezpečnost a pohodu cestujících a snižují dopad používání vozidla na životní prostředí. Software pro rozpoznání polohy a obličeje, se aktivuje, když se řidič přiblíží k vozu, umožní přístup do prostoru pro cestující a nastartování vozidla. Uživatelé si nejprve vytvoří profil na tabletu. Sedadlo řidiče nebo spolujezdce se automaticky posune do správné polohy.

 

Audio systém s 16 reproduktory byl vyvinutý ve spolupráci s hudebníkem Jeanem-Michelem Jarrém a zajišťuje prostorový zvukový zážitek na každém sedadle. Zvláštní detail: jeden ze dvou výškových reproduktorů v opěrce hlavy akusticky upozorňuje řidiče na blížící se zásahové vozidlo.

 

H1st Vision má také rozhraní platebního systému v autě a inteligentní parkovací asistent. Základem je propojení s ostatními vozidly a poskytovateli služeb mobility. Podle toho, co je potřeba, si řidič může vybrat mezi nejbližším parkovištěm, parkovacím místem v blízkosti veřejné dopravy nebo parkovacím místem u nabíjecí stanice kompatibilní s V2G (Vehicle to Grid).

 

Rychlejší nabíjení díky karbidu křemíku

Ve vysokonapěťovém systému se používají komponenty z karbidu křemíku. Ve srovnání s běžnými křemíkovými umožňují výrazné zkrácení doby nabíjení, protože výrazně zvyšují efektivitu nabíjecích stanic. To umožňuje zmenšení velikosti akumulátoru a tím i konstrukci lehčích vozidel. Tato technologie má být použita v příští generaci modelů Renault.

 

Systém nabíjení Powerbox v H1st Vision funguje obousměrně, takže umožňuje i posílat energii z akumulátoru do sítě nebo ji dodávat doma během špičky. Inteligentní systém řízení energie má pomoci kontrolovat náklady na špičkovou spotřebu a optimalizovat využití obnovitelných energií.

 

Zdraví řidiče i vozu

Vision H1st je schopen sledovat zdraví cestujících. Senzory ve volantu sledují tep řidiče. Další senzor v bezpečnostním pásu analyzuje dechovou frekvenci. Systém porovnává data s obvyklým profilem řidiče a po rozboru jej informuje o jeho zdravotním stavu. Kamera ve vozidle a mikrofon pod zpětným zrcátkem dokážou také zjistit náladu řidiče analýzou jeho hlasu a výrazů obličeje. Pokud technologie E-Mood detekuje, že je řidič podrážděný nebo ve stresu, navrhne mu dechové cvičení k relaxaci.

 

Asistent sledování zdraví analyzuje zdravotní údaje řidiče a může navrhnout přestávku. Během přestávky může systém se souhlasem řidiče odeslat zdravotní údaje lékařské asistenční službě a uspořádat videokonferenci s lékařem. V případě incidentu je H1st Vision také schopno odeslat tísňové volání záchranným službám.

 

Sleduje se také stav opotřebení důležitých součástí vozidla. Certifikát o zdravotní nezávadnosti vozidla kromě informací o stavu důležitých komponent obsahuje informace o počtu majitelů a kontrolách a také certifikáty dílen, které údržbu prováděly.

 

H1st Vision neustále zpracovává data, která přijímá v reálném čase z celého propojeného ekosystému. Jeho softwarová platforma shromažďuje, sdílí a analyzuje informace z městské a silniční sítě, od ostatních vozidel a účastníků silničního provozu, stejně jako údaje o počasí a další. Vůz je schopen předvídat nebezpečí, jako jsou nehody nebo náledí, a varuje řidiče v reálném čase prostřednictvím displeje na přístrojové desce.