name | autoweek.cz

Hyundai s palivovými články míří do Velké Británie

Hyundai s palivovými články míří do Velké Británie

01.08.2013 | Trendy

Vozidla s bezemisním pohonem na vodík budou brzy jezdit v ulicích Londýna. Pět vozidel Hyundai ix35 Fuel Cell se stane integrální součástí projektu LNHE na rozšíření vodíkové distribuční sítě v Londýně.

Hyundai Motor, jako jeden z dodavatelů projektu LHNE (London Hydrogen Network Expansion), se připojí ke konsorciu společností s odbornými znalostmi v oblasti vodíkové dopravní infrastruktury a provozu, s cílem vybudovat první vodíkovou dopravní síť ve Velké Británii, pokrývající Londýn a jihovýchodní Anglii.

Projekt LHNE na rozšíření vodíkové distribuční sítě v Londýně je vládou podporovaná iniciativa, na jejímž financování se podílí britská Komise pro strategii technického rozvoje (Technology Strategy Board). LHNE bude používat vozidla s pohonem na vodík v každodenním provozu a poskytne infrastrukturu plnicích stanic, aby podpořila jejich provoz.

Tato vozidla s palivovými články budou poskytnuta formou leasingu veřejným i soukromým provozovatelům vozových parků v hlavním městě Velké Británie. Jedná se o první z tisícovky vozů, které Hyundai Motor vyrobí do roku 2015 na výrobní lince v korejském Ulsanu.

Většina z těchto 1000 vozů zamíří do Evropy, kde Evropská komise spustila několik projektů, mezi něž patří společný program EU na podporu vodíkových palivových článků FCH JU (Fuel Cell and Hydrogen Joint Undertaking), jejichž cílem je podporovat používání vodíku jako nosiče energie s nulovým obsahem uhlíku.

Hyundai Motor umožnil jako první automobilka na světě, která sériově vyrábí vozidla s palivovými články na běžné montážní lince, skutečný start evropského projektu Hydrogen Roadmap. Ten si klade za cíl intenzivnější přechod na vodíkovou ekonomiku, ale také urychlení plánu Londýna, stát se jedním z hlavních světových center v používání vodíku.

 

Hyundai Motor postavil filozofii projektu ix35 Fuel Cell na výrobě vozu, který nabízí stejnou úroveň praktičnosti, bezpečnosti a jízdních vlastností jako model ix35 poháněný spalovacím motorem, avšak s nulovými emisemi. To znamená srovnatelné jízdní výkony – nejvyšší rychlost 160 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 12,5 sekundy a dojezd téměř 600 kilometrů na jednu náplň palivových nádrží. Vůz přitom do ovzduší nevypouští nic jiného než vodní páru. Vozidlo s palivovými články naplní své nádrže během dvou až tří minut.